تهران- ایسکانیوز،پلاس+/ زندگی در جهانی که هیچ گرسنه‌ای نداشته باشد امروز یک رویاست اما سازمان‌های جهانی مانند فائو نشان دادند که با افزایش آگاهی می‌توان به این هدف نزدیک شد. بر اساس هدف گذاری فائو از سال 1996 تا سال 2015 باید جمعیت گرسنه جهان به نصف می‌رسید هدفی که امروز در سال 2014 هنوز عملی نشده است. بر اساس آخرین گزارش منتشر شده توسط این سازمان نزدیک به 805 میلیون نفر ( یعنی از هر 9 نفر یک فرد) در جهان مبتلا به سو تغذیه شدید است.

امنیت غذایی جهان هدفی قابل دسترسی است

امنیت غذایی تنها زمانی تامین است که همه مردم جهان در همه زمان‌ها امکان دسترسی فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی به غذای سالم، کافی و مغذی را داشته باشند تا بتوانند نیازهای غذایی خود را برای یک زندگی فعال و سالم تامین کنند.

در سال 1996 در اجلاس جهانی غذا، سازمان نظارت غذایی در اعلامیه‌ای، هدف گردهم آیی را کاهش تعداد افرادی که دچار سو تغذیه هستند اعلام کرد؛ هدفی که در ابتدا بسیار دشوار به نظر می‌رسید. بر اساس پیش بینی این سازمان باید  در سال 2015 جمعیت گرسنه جهان به نصف جمعیتی که در سال 1996 بود می‌رسید. در سال 2000 اعلامیه هزاره این سازمان با تاکید بر کاهش 50 درصدی جمعیت افرادی که از گرسنگی رنج می‌برند تا سال 2015 قرائت شد.

در طول این سال‌ها فائو از طریق سازمان‌های دیگر مانند «دبلیو اف اس» بر پیشرفت کارها نظارت ‌کرد و به طور مداوم آمارها و شاخص‌های سو تغذیه در کشورهای مختلف را مورد مطالعه قرار داد. در سال 2011 روش فائو برای شاخص‌های سو تغذیه عمیق‌تر شد و تلاش این بود که بتوان به رژیم غذایی ثابت دست یافت که بر اساس آن بتوان جمعیت گرسنه و یا دارای سو تغذیه را به درستی شناسایی کرد.

poster_web_001_WFS (1)


جدول توازن غذایی

جدول توازن غذایی اطلاعات ضروری را درباره سسیستم غذایی هر کشور در اختیار فعالان حقوق بشر و دولتمردان قرار می‌دهد و شاخص‌های آن از این قرار است؛

  1. عرضه داخلی مواد غذایی

  2. استفاده از مواد غذایی داخلی

  3. تامین مواد غذایی در دسترس برای مصرف هر فرد


همچنین از این شاخص می‌توان برای بررسی تخمین سو تغذیه در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی استفاده کرد. نقشه جهانی امنیت غذا بر اساس اطلاعات استخراج شده از هر کشور توسط فائو طراحی شده است. این اطلاعات هر ساله توسط کشورهای مختلف به روز می‌شود و تقریبا اطلاعات همه کشورهای جهان در این نقشه محاسبه شده است. مصرف مواد غذایی در کشورهای مختلف توسط آمارهای گوناگون بررسی شده و حتی اطلاعات این نقشه بر اساس جنسیت هم موجود است. هدف اصلی این است که بتوان بر اساس این اطلاعات به توسعه ظرفیت مصرف مواد غذایی جهان افزود؛ چیزی که هدف اولیه‌ی فائو بوده است. در همکاری با نرم افزار بانک جهانی، فائو نرم افزار تخمین سو تغذیه را با هدف بهبود آمار امنیت غذایی در سطح ملی و خانگی طراحی کرد که حاوی اطلاعات مصرف مواد غذایی است و هدف آن نظارت بر امنیت غذایی تمام مردم جهان است.

در کمیته امنیت جهانی غذا که با هدف اندازه گیری گرسنگی در سال 2011 تشکیل شد شاخص‌های امنیت غذایی فائو با هدف اندازه‌گیری جنبه‌های مختلف ناامنی غذایی مورد بررسی قرار گرفت. شاخص امنیت غذایی برای اولین بار در سال 2012 تهیه شد و در سال 2013 این برنامه مود بازبینی قرار گرفت و برای اولین بار در سال 2014 این گزارش منتشر شد تا جهان در مورد امنیت غذایی بیشتر بیندیشد.

poster_web_001_MDG


بر اساس نقشه منتشر شده توسط فائو نزدیک به 805 میلیون نفر ( یعنی از هر 9 نفر یک فرد) در جهان مبتلا به سو تغذیه شدید است و این جمعیت برای تامین غذای کافی برای فعالیت و سلامت بدن دچار مشکل هستند. این عدد 100 میلیون به نسبت دهه پیش کاهش یافته و از سال 1990 تا 92  رقم، حدود 209 میلیون کاهش داشته است. جمعیت انبوهی از افراد گرسنه در جوامع توسعه یافته زندگی می‌کنند که جمعیت این افراد 42 درصد به نسبت دهه 1990 کاهش یافته است. گرچه این جمعیت 13.5 درصد به نسبت جمعیت کلی کاهش یافته و از هر 8 نفر یکی از آنها نجات پیدا کرده است اما تلاش این است که تمام مردم کره زمین بتوانند از امکانات حیات و زندگی سالم بهره مند شوند.

63 کشور توسعه یافته در حقیقت تا به امروز به هدف تعیین شده توسط «ام دی جی» دست یافته‌اند، در حالیکه 25 کشور در جهان بیش از هدف تعیین شده در کنفرانس سال 1996 پیشرفت داشته‌اند. آسیای جنوبی با بیش از نیم میلیارد، بیشترین جمعیت سو تغذیه جهان را دارد در حالیکه آمریکای لاتین و آسیای جنوب شرقی موفق‌ترین ناحیه‌های جهان در کاهش سوتغذیه بودند.
کد خبر: 95871

وب گردی

وب گردی