مهندسی مکانیک را باید جدی گرفت/ کاهش میزان مصرف انرژی تا 5 سال آینده

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: در آیین نامه ماده 18 که توسط دولت به تصویب رسیده است مقرر شده که طی 5 سال آینده میزان مصرف انرژی خود را کاهش دهند؛ در غیر این صورت باید دستگاه‌ها دو برابر مصرف انرژی خود هزینه پرداخت کنند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در دومین کنفرانس بین‌المللی نقش مهندسی مکانیک در ساخت و سازهای شهری گفت: همه افراد کشور نسبت به اهمیت بحث انرژی و محیط زیست آگاهی کامل دارند، در حال حاضر دانشگاه‌های خارج از کشور در حال تحقیق بر روی پدیده‌هایی هستند که قادر به متناسب کردن دمای محیط با دمای بدن انسان باشند تا انسان بتواند در محیطی که قرار دارد بهترین دما را تجربه کند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر برخی از اقدامات تحقیقاتی در حال انجام است که تا چند وقت آینده وارد مرحله نهایی خواهد شد، افزود: از لحاظ اقدامات اجرایی دو کار مهم را در دستور کار قرار دادیم و آیین نامه ماده 18 قانون مصرف انرژی و جهت‌گیری آن به سمت فضای سبز به مرحله اجرایی در آمده است.

مظاهریان با تاکید بر تصویب آیین نامه ماده 18 توسط دولت گفت: در این آیین نامه توسط دولت تغییراتی صورت گرفته و به دیگر دستگاه‌های خود ابلاغ کرده است تا طی 5 سال آینده میزان مصرف انرژی خود را کاهش دهند؛ در غیر این صورت باید دستگاه‌ها دو برابر مصرف انرژی خود هزینه پرداخت کنند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با دو جداره کردن پنجره‌ها علاوه بر کاهش مصرف انرژی دمای محیط و میزان روشنی ساختمان‌ها کنترل خواهد شد، افزود: در ماده 44 قانون برنامه ششم توسعه تأکید شده که دولت باید مصرف انرژی و تلفات انرژی را تا 5 درصد کاهش دهد و هرچه سریع‌تر این برنامه ها را در مرحله اجرایی قرار دهد.

به گفته او، وزارت نیرو، وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی ازجمله مسئولینی هستند که باید آیین نامه موردنظر را بنویسند، در این زمینه وزارت راه و شهرسازی پیش قدم شده تا متن پیش نویس را تهیه کند. در حال حاضر این متن آماده شده است و به زودی برای طی مراحل اداری در کمیسیون های دولت مورد بررسی قرار می گیرد و بعد در صحن دولت مطرح می شود و در آنجا تصمیماتی اتخاذ خواهد شد.

مظاهریان خاطرنشان کرد: در آیین نامه کنترل ساختمان بر نقش دولت تاکید شده تا ساختمان های خود را پیگیری کند اما بخش خصوصی هم به آنها اضافه شده است بدین صورت که ساختمان های بخش خصوصی سوق داده شوند به دوجداره کردن پنجره های خود، زیرا این موضوع تا 40 درصد در صرفه جویی مصرف انرژی تاثیرگذار است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود 27 میلیون واحد مسکونی در ایران گفت: هدف را خانه هایی قرار دادیم که مورد معامله قرار می گیرند و مبنا بر این اساس قرار داده شد تا خانه ای که قرار است مورد معامله قرار گیرد و فردی که درصدد خریداری این واحد استحق دارد واحد مسکونی را مورد معامله قرار دهد که میزان مصرف انرژی در آن بهینه و کاهش یافته باشد.

او گفت: با توجه به اینکه پایانه کار از طریق شهرداری داده می شود باید یک گواهی دیگر هم به این پایانه کار اضافی شود بدین صورت که باید یک نفر گواهی کند که پنجره های این ساختمان دوجداره است و این موضوع در کشور به تدریج جا انداخته شود.

مظاهریان خاطرنشان کرد: علاوه بر پنجره دو جداره، برای دو آیتم دیگر در حال گفت و گو هستیم که در ابتدا باید مراحل اداری آنها طی شود، در این زمینه اگر واحد آپارتمانی در طبقه ای قرار دارد که کف یا سقف آن در مجاورت هوای آزاد و یا طبقه آخر قرار می گیرد باید عایق شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: امیدواریم تا این اقدامات را در راستای تحقق کاهش پنج درصدی انرژی که هدف قانون گذاران است را به سرانجام برسانیم.

او در پایان گفت: قانونگذار دو بار دولت را مکلف کرد تا آیین نامه اجرایی را تهیه کند، تحرکی که در سطح جهان در حال اتفاق است این پیام روشن را با خود به همراه دارد که باید مهندسی مکانیک را جدی بگیریم.

401

کد خبر: 958720

وب گردی

وب گردی