معادلات کلان اقتصاد به هم نخورده/ سوداگری عامل نوسانات ارزی است

وزیرکار گفت:نمی‌خواهم فشارها را کتمان کنم اما واقعیت این است که امروز نه تولید نفت ما کم شده نه قیمت تغییر کرده و نه فروش نفت ما کاهش یافته است و معادلات اقتصادی در سطح کلان بر هم نخورده،‌ تنها سوداگری برخی باعث ناآرامی‌های روانی شده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درحاشیه افتتاحیه مراسم آکادمی اشتغال سبز در جمع خبرنگاران گفت‌: دولت یک میلیون شغلی را که برای سال جاری هدفگذاری کرده در شرایط تحریم‌ها هم دنبال می‌کند و صرفاً ممکن است روش‌های رسیدن به این هدف تغییر کند.

او به طرح اشتغال روستایی و نهادسازی‌ اشاره کرد و گفت:‌ بر اساس آماری که روز گذشته داشتیم 1800 میلیارد تومان قرارداد در قالب طرح اشتغال روستایی منعقد شده که اگر برای هر شغل 75 تا 80 میلیون تومان سرانه در نظر بگیریم، حدود 20 هزار شغل ایجاد خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: با توجه به نرخ ارز پیش‌بینی می‌کنیم، منابع بیشتری برای اشتغال روستایی از محل اعتبار تخصیص‌یافته ارز از صندوق ذخیره ارزی جذب کنیم.

ربیعی از ارائه 7 هزار میلیارد تومان طرح در قالب تسهیلات اشتغال روستایی به بانک‌ها خبر داد و گفت:‌ در زمینه تضامین نیز سعی می‌کنیم، اگر مشکلی وجود دارد حل شود.

او درباره تصمیمات دولت برای کنترل بازار در نوسانات ارزی اخیر،‌ گفت: ارز زندگی روزمره مردم ارزی است که دولت اعلام کرده و تمام کالاهای مرتبط با نیازهای اساسی مردم با همین قیمت تأمین خواهد شد و در این زمینه در نظر گرفته‌ایم که نظام توزیع عمومی هم پیش‌بینی شود.

ربیعی به سیاست‌های دیگر دولت از جمله جذب ارز ناشی از صادرات و بازار دوم ارزی اشاره کرد و گفت: نمی‌خواهم فشارها را کتمان کنم اما واقعیت این است که امروز نه تولید نفت ما کم شده نه قیمت تغییر کرده و نه فروش نفت ما کاهش یافته است و معادلات اقتصادی در سطح کلان بر هم نخورده،‌ تنها سوداگری برخی باعث ناآرامی‌های روانی شده است. هجوم نقدینگی که در دست عده‌ای است هر روز به سمت بازاری هدایت می‌شود و تنش‌هایی به وجود می‌آورد و علت اصلی سوداگری است، اما دولت این شرایط را کنترل خواهد کرد و قطعاً شرایط فعلی ادامه نمی‌یابد.

* محافظت دولت از دهک های پایین جامعه

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطمینان داد که ثبات در شرایط اقتصادی برقرار خواهد شد و گفت: همچنان کنترل تورم، ایجاد یک میلیون شغل و رشد اقتصادی با اتکا به زنجیره‌های داخلی در دستور کار است و تداوم پیدا خواهد کرد.

او درباره میزان یارانه نقدی نیز گفت: قطعاً افزایش یارانه به صورت عمومی برای همه مردم در دستور کار نیست و برای 7 هزار میلیارد تومانی که از قبل برای دهک‌های پایین در نظر گرفته شده بود، برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: دولت از زندگی دهک‌های پایین محافظت می‌کند و اجازه نخواهد داد سبد هزینه‌های خانوار و به ویژه اقشار ضعیف مانند کارگران و بازنشستگان دچار مشکل جدی شوند.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 958789

وب گردی

وب گردی