رئیس جمهور مقدونیه زیر بار  تغییر نام نرفت

گئورگ ایوانف، رئیس جمهور مقدونیه قانون تغییر نام این کشور به «جمهوری مقدونیه شمالی» را امضا نکرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از الجزیره، گئورگ ایوانف، رئیس جمهور مقدونیه اعلام کرد: قانون تغییر نام کشورم به «جمهوری مقدونیه شمالی» را که پیش از این از سوی مجلس تصویب شده، امضا نخواهم کرد.

او با تاکید بر این که به عنوان رئیس جمهور تمام مسئولیت‌های خود در چارچوب قانون اساسی و منافع ملی کشورش اجرا کرده گفت: تصمیم به عدم امضای قانون را نیز بر همین اساس گرفته ام.

رئیس جمهور مقدونیه اوایل ماه ژوئن نیز اعلام کرد این معاهده زیان آور را امضا نمی کند چرا که نقض قانون اساسی و قوانین است و موجب نابودی نهادهای دولتی می شود.

هفته گذشته نام مقدونیه به دلیل وجود یک منطقه با همین نام در یونان، پس از ۲۵ سال اختلاف با آتن به «جمهوری مقدونیه شمالی» تغییر کرد. این در حالی است که تغییر رسمی نام این کشور نیاز به امضای رئیس جمهور در قالب یک دستور اجرایی دارد. امتناع ایوانف از امضای این فرمان صرفا موجب تاخیر در اجرایی شدن آن می شود و با تصویب دوباره تغییر نام مقدونیه در پارلمان این کشور ، رئیس جمهور نمی تواند مانع اجرایی شدن آن شود.

گفتنی است مجلس مقدونیه، در تاریخ بیستم ژوئن قانون تغییر نام این کشور را در یک جلسه علنی و با حضور 69 نماینده مجلس از مجموع 120 نماینده و تحریم رای‌گیری از سوی مخالفان، تصویب کرد.

کد خبر: 958801

وب گردی

وب گردی