سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در سرمقاله های امروز خود به مطالب قابل تاملی اشاره کردند که در زیر به گزیده ای از آنها اشاره می شود.

روزنامه " الاهرام " مصر در مطلبی به قلم "مصطفی الفقی" با عنوان"هزینه های اصلاح اقتصادی" به اصلاحات اقتصادی دولت مصر پرداخته و این اصلاحات را هم براساس برنامه جهانی صندوق بین المللی پول می داند. نویسنده اعتقاد داردکه اصلاحات اقتصادی برای مردم مصر هزینه های زیادی دربر داشته و احتمال داردبه شکاف بیشتر میان غنی و فقیر دامن بزند. وی در همین زمینه می نویسد: "کشورهای زیادی تجربه اصلاح اقتصادی را با برنامه صندوق بین المللی پول به پیش بردند. این تجربه با توجه به ابعاد مشکل اقتصادی، از کشوری به کشور دیگر فرق می کند. این صندوق در برخی از کشورها موفقیت آمیز عمل کرد و در برخی دیگر ناموفق بود. در مصر نیز هدف این صندوق افزایش تدریجی حمایت از قیمت کالاها و خدمات می باشد به گونه ای که قیمت آنها به سطح قیمت جهانی برسد. تحقق این هدف هم در کشور ما که مردمش در نتیجه پایین بودن سطح سرانه ملی در پایین تر سطح زندگی و با درآمد مشخص قرار دارند، آسان نیست. مصر به علت نقش منطقه ای و بین المللی اش به وام های کشورهای دوست عادت کرده زیرا مصر کشوری محوری است که نقش سیاسی مهمی داشته و از حمایت های اقتصادی استقبال می کند."

روزنامه " الشرق الاوسط " عربستان هم در یادداشتی با عنوان "بحران لیبی و انتخابات ترکیه" به قلم "جبریل العبیدی " و با رویکردی منفی به تاثیرات انتخابات ترکیه بر جریانات اسلامگرای لیبی پرداخته و پیروزی اردوغان که منتسب به جریان اخوان المسلمین ترکیه می باشد را سبب تقویت جریان اسلامگرای لیبی دانسته است. نگارنده می نویسد:" انتخابات ترکیه به پیروزی رییس جمهوری منجر گردید که از جریان اسلام سیاسی حمایت نموده و آن را مدیریت می کند.این جریان در لیبی هم حضور داشته و موردحمایت ترکیه قرار می گیرند به گونه ای که از خلاء های کنونی موجود در لیبی برای تسلط بر امور مردمی بهره برداری می کنند که آنها را مورد پذیرش قرار ندادند.یکی از این از مفتی های لیبی در ترکیه اقامت دارد همچنانکه اکثررهبران گروه های اسلامگرا و جمعیت اخوان المسلمین از ترکیه هدایت و مورد حمایت آنها قرار می گیرند.از این جهت نظام سیاسی کنونی ترکیه یعنی ریاست جمهوری این کشور که توسط حزب عدالت و توسعه هدایت می شود و بر کل ترکیه سیطره دارد، برای لیبی امرخوبی نیست."

روزنامه " الشاهد " کویت در مقاله ای با عنوان " حقوق اسیران فلسطینی " به قلم "هشام الدیوان " درباره حقوق فراموش شده فلسطینی ها که از زمان تاسیس رژیم اسراییل تاکنون نادیده انگاشته شده به رشته تحریر در آورده است. وی در این زمینه می نویسد: "در زمان ما خیلی کم هستند کسانی که در مقابل اسراییل برای مساله فلسطین بایستند و به دعوت کودکان و زنان وشهروندانی که توسط اسراییل ترور می شوند و هزاران فلسطینی که در زندان های اسراییل اسیر می باشند و تعداد آنها به هفت هزار نفر می رسد پاسخ گویند و آنان را یاری نمایند. بنابر گزارش موسسات رسمی و حقوقی مشخص درباره امور اسرای فلسطینی، از زمان 28 سپتامبر 2008 تا نیمه ماه آوریل گذشته، صد هزار بازداشت از سوی اسراییل صورت گرفته است که 15000 نفر آنها کودکانی هستند که سنشان ازهیجده سال گذشته و 1500 زن و همچنین 70 نماینده مجلس فلسطین و وزرا هم می باشند. رژیم اسراییل بیست وهفت هزار دستور بازداشت صادر کرده که البته فقط در همین حد نیست بلکه از سال 1948 یعنی از زمان تاسیس این رژیم تاکنون میلیون ها بازداشت درباره فلسطینی ها اعمال کرده است."

روزنامه "الوطن " عمان هم در مطلبی با عنوان " نقشه جدید ائتلاف های سیاسی در عراق" به ائتلاف میان جریان صدر با العبادی و نتایج مثبت آن پرداخته است. این روزنامه می نویسد: "بعد از نشستی که سه ساعت میان صدر و العبادی به طول انجامید دوطرف در یک کنفراننس مطبوعاتی مشترک اعلام کردند که ائتلافی از دو جناح شکل خواهند داد که برای سرعت بخشیدن به روند تشکیل دولت آینده عراق بر اساس نقاط مشترک و تامین منافع مردم این کشور می باشد. وضعیت ائتلاف جدید میان جریان صدر و جریان نخست وزیر العبادی معادله انتخاباتی و نقشه جدید سیاسی را پیش روی صحنه سیاسی این کشور رقم می زند. ائتلاف میان این دو بن بستی را که پس از زمان رای نمایندگان به اصلاح قانون انتخابات به وجود آورده بود، شکست."

کد خبر: 958815

وب گردی

وب گردی