حمایت از کالای ایرانی با ایجاد سامانه رسمی(ملی)ثبت کالاهای ایرانی

به گفته یک کارشناس ارشد حقوق ساخت کالای ایرانی با خدمات بعد از فروش به طور کلی با صرفه تر بوده در نتیجه تاجران و خریداران اقدام به سفارش از داخل کشور می دهند.

به گزارش ایسکانیوز، علی اعتمادی - کارشناس ارشد حقوق در این یادداشت می نویسد: به منظور حمایت از کالای ایرانی نرم افزار یا سامانه ای در سرار کشور تاسیس و به کلیه سازمان ها و اداره دولتی،شرکتهای خصوصی ،تاجران و بازرگانان کشور که قصد خرید کالای خارجی دارند اعلام شود تا مشخصات کالای درخواستی را در سامانه رسمی کالای ایرانی ثبت کنند تا هر تولید کننده ایرانی که قادر به ساخت آن کالا یا دستگاه را دارد آمادگی خودرا در همان سامانه ثبت کند تا پس از توافق اقدام به انعقاد قرارداد کنند.

این سامانه مانندکتابخانه ملی یا روزنامه رسمی کشور که کلیه منابع مرتبط در آن جمع آوری می شود کلیه کالاها، اقلام محصولات و دستگاه های ساخت داخل در آن ثبت شود تا مورد بهره برداری همگان قرار گیرد. به طوری که اگر شرکت های خارجی نیز به کالاها یا دستگاه های ایرانی نیاز داشتند مشخصات کالای درخواستی را در آن سامانه ثبت تا سازندگان و تولید کنندگان توانمند ایرانی محصولات خود را به آنجا صادر کنند.
بعد از راه اندازی سامانه رسمی کالای ایرانی می توان به ادارات دولتی ابلاغ کرد .زمانی مجوز خرید برای دستگاه خارجی صادر می شود که درخواست آن کالا یا دستگاه در سامانه مذکور ثبت شده باشد و هیچ یک از تولید کنندگان داخلی داوطلب برای ساخت آن دستگاه نشده باشد. به عنوان مثال: سازمان هواشناسی اعلام می کند برای پیش بینی هوا دستگاه های موجود فرسوده شده و جهت پیش بینی دقیق تر نیاز است دستگاه (الف) از فرانسه خریداری شود . این درخواست در سامانه ثبت می شود که هر فرد یا سازمانی که می تواند آن دستگاه را بسازداعلام کند که به طور مثال دانشگاه شریف و یک شرکت خصوصی اعلام می کنند توانایی ساخت آن دستگاه را دارند و پس از بررسی و جلسه با کارشناسان فنی هواشناسی در صورت توافق قرار داد منعقد می شود.
با توجه به اینکه بسیاری ازافراد و جوانان مستعد کشورمان توانایی ساخت بهترین دستگاه ها را دارند لیکن چون نمی دانند که بعد از ساخت دستگاه آیا خریداری وجود دارد یا نه؟ از ایجاد ابتکار و ساخت دستگاه منصرف شده و انگیزه ای برای تولید ندارند لذا با ایجاد این طرح جوانان خلاق بعد از انعقاد قرار داد با افراد یا سازمان سفارش دهنده ایرانی و خارجی با امید به آینده که محصولشان خریدار دارد با روحیه مضاعف شروع به کار و تلاش می کنند.
-توجیه اقتصادی: ممکن است با برآورد قیمت تمام شده از هزینه های ساخت دستگاه ایرانی گران تر از خارجی بشود لیکن بعضی دستگاه ها و خدماتی وجود دارد که بعد از ساخت به خدمات پس از فروش نیاز دارد که با بررسی خدمات پس از فروش مشخص می شود که ساخت کالای ایرانی با خدمات بعد از فروش به طور کلی با صرفه تر بوده در نتیجه تاجران و خریداران اقدام به سفارش از داخل کشور می دهند.
محاسن طرح:
1_ایجاد اشتغال برای جوانان و کارگران داخلی.
2-خارج نشدن پول و ارز از کشورمان.
3-معرفی تولید کنندگان ایرانی و محصولات ساخت داخل به کشور های خارجی.
4-خدمات پس از فروش، نصب و راه اندازی تعمیرات آن توسط کار کنان ایرانی.
5-صادرات و فروش قطعات و دستگاه ها به کشور های دیگرو درآمد زایی.
6-نظارت بر عملکرد و ساخت کالا ها و استفاده از کالا ها حین و بعد از تولید.
7-سازماندهی شدن اقلام و کالاهای مورد نیازکه باید از خارج خریداری شود.
8-بهره برداری و اطلاع رسانی به همه اقشار نخبگان و مراکز علمی ,پزوهشی و تولید کنندگان.
9- ایجاد انگیزه برای جوانان مستعد ,خلاق و تولید کنندگان داخلی برای فروش محصولات به داخل و خارج کشور.

705

کد خبر: 958847

وب گردی

وب گردی