کلانتری: برخی دانشگاه ها در حوزه فرهنگی موازی کاری می کنند

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه مشکلات فرهنگی در دانشگاه ها گفت: یکی از مشکلاتی که در همه دانشگاه های کشور در حال حاضر مشاهده می شود این است که اولویت های فرهنگی مشخصی وجود ندارد، یعنی در برخی موارد مشاهده می شود تمامی دانشگاه ها در حال انجام موازی کاری هستند،

حجت الاسلام دکتر ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به جزئیات راهبردی فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کار فرهنگی عمیق و موثر در دانشگاه باید بر اساس نقشه طراحی شده و در همان راستا نیز حرکت کند، به اعتقاد من دانشگاه ها نباید گرفتار روزمرگی در کارهای فرهنگی شوند.

وی ادامه داد: اگر می خواهیم در راستای این نقشه حرکتی داشته باشیم در ابتدا باید یک چهارچوب معین مشخص شود، در این زمینه ضرورت دارد برنامه ها بر اساس یک سند راهبردی طراحی و به اجرا گذاشته شود. این موارد تنها با حوزه فرهنگ مرتبط نبوده و شامل حوزه هایی مانند اقتصاد، علم و... می شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در واقع می توان گفت به یک مقطع زمانی رسیده ایم که بتوان طی آن هم زمان حاضر و هم زمان آینده را در نظر بگیریم و مبتنی بر تجارب گذشته، برنامه ریزی دقیق و همه جانبه ای داشته باشیم. گفتنی است سند راهبردی فرهنگی و دانشجویی به تصویب نهایی شورای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی رسیده است.

وی اضافه کرد: همان طور که می دانید عناصر فرهنگی بسیاری در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد، این سند تمامی این عناصر را در یک چهارچوب معین قرار می دهد و بر اساس آن عملا هزینه ها، زحمت ها و فعالیت ها در این حوزه گرفتار روزمرگی نخواهد نشده و بر اساس نقشه و طراحی معین به اجرا گذاشته خواهد شد.

دکتر کلانتری در زمینه مشکلات فرهنگی در دانشگاه ها بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در همه دانشگاه های کشور در حال حاضر مشاهده می شود این است که اولویت های فرهنگی مشخصی وجود ندارد، یعنی در برخی موارد مشاهده می شود تمامی دانشگاه ها در حال انجام موازی کاری هستند، در حالی که در ابتدا باید اولیت ها مشخص باشد و سپس امکانات لازم توزیع شود، همچنین باید بودجه ها و تلاش ها بر اساس یک حوزه معین باشد تا بتوانیم بر اساس نقشه راهبردی، کارهای اصلی را پوشش دهیم.

وی افزود: یکی از معضلاتی دیگر در دانشگاه ها این است که بیشتر امور به صورت کمی انجام می گیرد که تمامی مسئولان فرهنگی دانشگاه ها باید در این زمینه توجه بیشتری داشته باشند. همان طور که می دانید دانشگاه فضایی برای کسب علم و فرهنگ محسوب می شود و محل پرورش نخبگان است، از جمله شرایط اصلی برای انجام کارهای فرهنگی در این محیط، می توان به عمق محتوا، عمق و... اشاره کرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: عدم اغتنام فرصت ها، یکی از مشکلاتی است که در دانشگاه ها شاهد آن هستیم. من تصور می کنم دست اندرکاران متوجه فرصت های پیش روی خود نیستند. به دلیل عدم برنامه ریزی و دچار شدن به روزمرگی در دانشگاه ها ممکن است فرصت های پیش و رو در برخی موارد با تهدید مواجه شود.

وی در زمینه جزئیات سند راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: در این سند به تمامی حوزه های فرهنگی پرداخته شده است که از جمله آن می توان به موضوع حجاب و عفاف اشاره کرد. موضوعات بسیاری در این سند لحاظ شده است که در فرصت بهتر به آن پرداخته می شود.

خبرنگار: نیوشا یعقوبی

کد خبر: 958853

وب گردی

وب گردی