آمار صندوق مسکن یکم: ثبت نام ۴۵۰ هزار نفر؛ اعطای وام به ۷۰ هزارنفر

مدیر امور طرح و برنامه بانک عامل بخش مسکن اعلام کرد: در صندوق پس انداز مسکن یکم بیش از ۴۵۰ هزار نفر ثبت نام کرده و از این تعداد، ۷۰ هزار نفر تسهیلات خرید مسکن گرفته اند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از بانک عامل بخش مسکن، محمد حسن مرادی گفت: ثبت نام ماهانه در صندوق پس انداز مسکن یکم از ۳ هزار و ۹۲۷ نفر در سال ۹۴ به ۱۹ هزار و ۲۶۵ نفر در ماه های گذشته از سال ۹۷ افزایش پیدا کرده است و پیش بینی می شود این میزان ثبت نام به ۲۵ هزار نفر نیز برسد.

او اعلام کرد: گروه سنی غالب در جامعه تقاضای مسکن ۲۵ تا ۴۰ سال سن دارد. بعد خانوار نیز از ۵.۱ نفر در سال ۶۵ به ۳.۳ نفر در سال ۹۵ کاهش پیدا کرده است. در سمت مقابل اما عرضه واحدهای کم متراژ مناسب این گروه کاهش پیدا کرده است در حالی که نیاز به واحدهای کم متراژ رو به افزایش است.

مرادی ادامه داد: آمارهای رسمی بیانگر آن است که متوسط متراژ در ساخت و سازهای مسکونی در کل کشور از ۱۲۳ مترمربع به ۱۵۳ مترمربع در سال گذشته افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که بیش از ۴۰ درصد معاملات خرید مسکن در تهران به واحدهای با مساحت کمتر از ۸۰ مترمربع اختصاص دارد. بنابراین نیاز بازار مسکن در حال حاضر واحدهای مسکونی با مساحت ۷۰ مترمربعی است.

این مقام مسئول بانکی سهم مسکن در سبد هزینه خانوار را طبق نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، رقمی برابر با ۳۵ درصد عنوان کرد که مشخص می کند بیش از یک سوم هزینه ماهانه خانوارها صرف تامین مسکن می شود.

سپرده های مردم در بانک عامل مسکن صرف چه کاری می شود؟

مرادی گفت: اینکه بعضا گفته می شود بانک عامل بخش مسکن تمایلی به پرداخت تسهیلات ندارد با منطق اقتصادی همخوانی ندارد چرا که این بانک اگر یک روز منابع حاصل از سپرده های مردمی را معطل بگذارد و از پرداخت تسهیلات خودداری کند، به دلیل آنکه بابت همان یک روز باید سود معین و مشخصی را به سپرده گذار بپردازد، در نتیجه زیان اقتصادی می بیند.

او تأکید کرد: بنابراین طبیعی است که هزینه تجهیز منابع (قیمت تمام شده منابع ناشی از پرداخت نرخ سود به سپرده گذاران) ‌ باید با پرداخت به موقع و بدون وقفه تسهیلات به فعالان ساختمانی و سایر متقاضیان تسهیلات، تأمین و پوشش داده شود.

401

کد خبر: 958964

وب گردی

وب گردی