نبود زمان‌بندی برای غیراتمی‌سازی کره

وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید که درباره مذاکرات برای خلع‌سلاح هسته‌ای کره‌شمالی زمان‌ مشخصی را تعیین نمی‌کند.

به گزارش ایسکانیوز،" مایک پمپئو" وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای تلفنی با شبکه CNN اظهار کرد، خواستار پیشرفت در راستای خلع‌سلاح هسته‌ای کره‌شمالی است و دولت آمریکا به‌طور قاطع جدیت پیونگ‌یانگ را در زمینه ترک برنامه هسته‌ای ارزیابی خواهد کرد.

اظهارات پمپئو اما با سخنان یک مقام ارشد دفاعی آمریکا که در آستانه سفر جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا به آسیا به خبرنگاران گفته بود، واشنگتن به‌زودی زمان‌بندی را برای «خواسته‌های مشخص» به کره‌شمالی ارائه می‌دهد، در تضاد است. پمپئو با اشاره به نشست ۱۲ ژوئن که میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی برگزار شد، گفت: «زمان‌بندی خاصی را برای آن مطرح نمی‌کنم، چه دو ماه باشد، چaه ۶ ماه، به پیشروی در سریع‌ترین زمان ممکن برای پی بردن به اینکه آیا به آنچه دو رهبر تعیین کرده‌اند، دست می‌یابیم یا نه، متعهد هستیم.»

پمپئو درباره تصمیم ترامپ برای توقف مانورهای نظامی با کره‌شمالی در مصاحبه خود گفت، این اقدام تنها تا زمانی ادامه خواهد یافت که مذاکرات با پیشرفت و حسن‌نیت ادامه یابد و به نتایج سازنده‌ای دست یابیم. در غیر این صورت، اگر پی ببریم که ظرفیتی برای دستیابی به آنچه این دو رئیس‌جمهوری خواستار آن شده‌اند، وجود ندارد، این اقدام را دوباره مورد بررسی قرار خواهیم داد. پمپئو هفته پیش، از احتمال سفر به کره‌شمالی «پیش از گذشت زمان بسیار زیاد» خبر داد تا تعهداتی را که در نشست سنگاپور مطرح شده بود، کامل کند. وزارت امور خارجه اما از آن زمان اظهار کرده است که برنامه‌ای برای سفر او در دست ندارد. سی‌ان‌ان نیز به نقل از پمپئو تصریح کرد، پس از ۴۰ سال تنش اکنون بسیار زود است که نقشه راهی همراه با جزئیات را انتظار داشته باشیم. وی همچنین تاکید کرد که کیم درباره تمایلش به خلع‌سلاح هسته‌ای برخوردی «شفاف» داشته است. پمپئو همچنین افزود: «پیش از نشست رهبران دو کشور تفاهم‌هایی به دست آمد که برخی از آنها زمانی به‌وجود آمد که ترامپ در سنگاپور بود که فکر می‌کنم ما را در مسیر درست قرارداد تا بتوانیم چارچوبی برای موفقیت ایجاد کنیم.»

دو کره روز دوشنبه (۴ تیرماه) سالگرد جنگ را در سایه بهبود روابط گرامی داشتند اما این بار در کره‌شمالی از شعارهای ضدآمریکایی خبری نبود و سئول برداشتن توپ‌های خود را از مرز پر تنش دو کره آغاز کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، رسانه رسمی کره‌شمالی معمولا ۲۵ ژوئن سالگرد حمله گسترده به کره‌جنوبی در سال ۱۹۵۰ را با شعارها و تبلیغات ضدآمریکایی گسترده برگزار می‌کند اما امسال به‌دنبال نشست تاریخی رهبران آمریکا و کره‌شمالی شرایط کاملا متفاوت بود. هر ساله راهپیمایی بزرگی در کره‌شمالی علیه امپریالیسم آمریکا و به‌عنوان سالگرد آغاز جنگ دو کره برگزار می‌شد با اینکه روزهای اخیر هیچ بیانیه رسمی از سوی مقام‌های این کشور درباره تصمیم عدم برگزاری این راهپیمایی صادر نشده است اما خبرگزاری آسوشیتدپرس از پیونگ‌یانگ اعلام کرد هیچ نشانه‌ای مبنی بر برگزاری این راهپیمایی دیده نمی‌شود. پیونگ‌یانگ به‌طور آشکار لفاظی‌های ضدواشنگتن خود را طی ماه گذشته به شدت کاهش داده و سعی کرده فضای آشتی‌جویانه‌تری ایجاد کند.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد روابط دو کره نیز وارد فاز جدیدی شده باشد. دو کره مذاکرات خود را به‌صورت هماهنگ در دو فاز اقتصادی و نظامی به پیش می‌برند. کره‌جنوبی روز دوشنبه اعلام کرد که یکسری مذاکرات در سطح کاری را با کره‌شمالی و درباره پروژه‌های دوجانبه اقتصادی آغاز می‌کند. به گزارش خبرگزاری یونهاپ، دو طرف قرار است نشستی درباره ایجاد ارتباط و مدرنیزه کردن خط آهن مرزی روز سه‌شنبه در ساختمان دولتی کره‌جنوبی موسوم به خانه صلح در منطقه پانمونجوم برگزار کنند. کره‌جنوبی قصد دارد تا هیاتی سه نفره به ریاست معاون وزیر حمل و نقل این کشور به این نشست اعزام کند. دو کره همچنین قصد دارند مذاکرات جداگانه‌ای را درباره ارتباطات جاده‌ای در منطقه تنجیلگاک روز پنج‌شنبه (۷ تیرماه) انجام دهند. همچنین وزارت دفاع کره‌جنوبی نیز اعلام کرد، مقام های نظامی پیونگ‌یانگ و سئول روز دوشنبه در ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی در منطقه مرزی دو کشور دیدار کردند. این مذاکرات با هدف از سرگیری خط ارتباطی دو جانبه میان دو کره برگزار شد. این نخستین دیدار در سطح عالی ارتش میان دو کره از ۲۰۱۱ محسوب می‌شود.

منبع:دنیای اقتصاد

کد خبر: 959023

وب گردی

وب گردی