ارتباط سقط جنین با مصرف نمک یددارشایعه فضای مجازی و کذب است

یک فوق تخصص بیماری های غدد گفت: شایعه ای که درفضای مجازی مبنی بر سقط جنین و کم کاری و پرکاری تیروئید به واسطه مصرف نمک ید دارانتشار یافته، نادرست است و پایه واساس علمی ندارد.

به گزارش ایسکانیوز عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ادعای سقط جنین به واسطه مصرف نمک یددار را، نادرست و کذب خواند.

دکتر حسین دلشاد فوق تخصص بیماری های غدددرون ریز و متابولیسم با اشاره به اهمیت مصرف ید در زنان باردار، گفت: کمبود ید به خصوص نزد زنان باردار با عوارضی از جمله سقط جنین، تولد نوزاد مرده، ناهنجاری های مادرزادی، افزایش مرگ و میر نوزادان، عقب ماندگی ذهنی و اختلال رشد و نمو کودک همراه است. تامین ید مورد نیاز مادر در طی بارداری بسیار حیاتی است و مطالعات بسیار زیادی ازچند دهه قبل وجود دارد که بر استفاده از نمک ید دار و حتی مکمل ید در بارداری حمایت می کنند. دسترسی به این مکتوبات علمی با جستجو در فضای مجازی کار بسیار آسان است. بنابراین به زعم انتشار مطالب غیرعلمی در فضای مجازی، مصرف ید در بارداری نه تنها باعث سقط جنین نمی شود بلکه باعث جلوگیری از آن و بسیاری دیگر از عوارض ناشی از کمبود ید در جنین و نوزاد می شود.

به گفته دلشاد، مصرف ید همانند دیگر درشت مغذی ها و ریز مغذی ها باید در محدوده فیزیولوژیک باشد. بدیهی است که مصرف بیش از مورد نیاز ید نیز می تواند زیان آور باشد.

وی ادامه داد: بر اساس تحقیقات انجام شده در ایران طی ۳۰ ساله گذشته که در مجلات علمی معتبر دنیا به چاپ رسیده اند، تا سه دهه قبل شیوع گواتر و اختلال های ناشی از کمبود ید از جمله کم کاری تیروئید درحدهیپرآندمیک بوده و حدود ۸۰ درصد کودکان، زنان، و مردان ایرانی مبتلا به گواتر (بزرگی غده تیروئید) در اثر کمبود ید بودند که پس از یک دهه ید رسانی همگانی، شیوع گواتر ناشی از کمبود ید به کمتر از ۵ درصد رسیده و ضریب هوشی دانش آموزان ایرانی نیز بطور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.

دلشاد گفت: در حال حاضر کم کاری تیروئید ناشی از کمبود ید در جامعه ایرانی بسیار بسیار اندک است و بیمارانی که از کم کاری تیروئید رنج می برند مبتلا به نوعی اختلال خود ایمنی در بدن هستند که باعث کم کاری تیروئید آنها می شود. چون این بیماری همیشگی است بنابراین بیمار باید تا آخرعمر از قرص تیروئید استفاده نماید.

وی افزود: بیماران مبتلا به بیماری های قلبی عروقی، کلیوی و یا سایر بیماران مقدار مصرف روزانه نمک خود را با پزشک معالج خود تنظیم کنند. زنان باردار علاوه بر مصرف نمک ید دار از سه ماه قبل از بارداری و در طول بارداری و شیردهی نیاز به حداقل ۱۵۰ میکروگرم ید اضافی در روز دارند که با مصرف فرآورده ای دارویی دارای حداقل ۱۵۰ میکروگرم ید که توسط پزشک معالج تجویز می شود تامین خواهد شد. مصرف نمک ید دار در حد توصیه شده برای تمام افراد جامعه ضروری بوده و با هیچگونه عارضه جانبی همراه نیست.

700

کد خبر: 959024

وب گردی

وب گردی