سیری در رسانه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در سرمقاله های روز گذشته خود به مطالب قابل تاملی اشاره کردند که در زیر به گزیده ای از آنها اشاره می شود.

روزنامه " الاخبار " لبنان در مقاله ای با عنوان" پس از دولت الرزاز" به قلم "محمد فرج" تشکیل دولت جدید در لبنان و قول این دولت برای سرو سامان دادن به وضعیت کنونی را موردبررسی قرار داده است. از نظر نگارنده،مردم ، انجمن ها و احزاب منتظر اقدامات عملی دولت جدیددراردن هستند. وی در همین زمینه می نویسد: "بعد از سقوط دولت "هانی الملقی" اردن و اعلام مکلف نمون "عمر الرزاز "به تشکیل دولت جدید و اظهارنظر آشکارش در خصوص به کنار نهادن تصمیم مالیات بر درآمد از سوی دولت ؛اعتراضات در این کشورپایان پذیرفت اما سوال این است که آیا با فروکش کردن اعتراضات همه چیز در اردن پایان پذیرفته است؟ انجمن ها و احزاب سیاسی و جنبش های در حال ظهور برای این که دولت جدید الرزاز ثبات داشته باشد هم اکنون تمایل ندارند تا دوباره به اعتراضات و تظاهرات دست بزنند اما در حالت انتظار واقعی قرار دارند تا ببینند دولت جدید چه اقدامات مثبتی انجام می دهد. در مرحله بعدی هم اظهارنظر دولت از شعارهای صرف به اقدامات عملی شاخصه های درگیری ها و تنش های اجتماعی در اردن را بیشتر مشخص خواهد نمود."

روزنامه " القدس العربی " مطلبی را با عنوان " معامله قرن و تعظیم اعراب در مقابل کوشنر" به رشته تحریر درآورده است و در آن به مواضع دوگانه رهبران اعراب در قبال قدس و طرح کوشنر داماد و مشاور ترامپ در خصوص معامله قرن اشاره نموده و ظاهر اظهارنظرات رهبران عرب را متفاوت با تصمیم های پشت پرده آنها می داند. این روزنامه اشاره می کند: "أبو ردینة سخنگوی ریاست جمهوری فلسطین در واکنش به گزارش های روزنامه ها که از موافقت چهار کشور عربی در خصوص "معامله قرن" سخن به میان آورده بودند، اظهار داشت که در میان کشورهای عربی یک رهبری واحد در باره قدس وجود ندارد. شاید ابوردینه به سخنان برخی از مسئولان عرب استناد می کند که در ظاهر به قدس به عنوان پایتخت فلسطین تمسک جسته و این شهر را به عنوان اولین قبله اسلام و سومین حرم شریف برای مسلمانان مقدس می شمارند اما باید قبول کرد که مواضع این رهبران درباره قدس چیزی جزو اظهارنظر کلامی و لفظی نیست و کاملا با تصمیم های پشت پرده و پذیرفتن معامله قرن موافقت دارد."

روزنامه " عکاظ " عربستان " هم در یادداشتی به قلم " رامی الخلیفه العلی" با عنوان" در ترکیه هیچ چیزی جدید نیست" به انتخابات اخیر ریاست جمهوری و پیروزی اردوغان پرداخته است. وی در این زمینه می نویسد: " انتخابات اخیر ترکیه همچنان که اردوغان می خواست انجام شد و وی به پیروزی رسید. دو ائتلاف حزب عدالت و توسعه و حزب جنبش ملی در انتخابات مجلس این کشور نیز به پیروزی رسیدند. در چنین وضعیتی، اردوغان همه قوای این کشور یعنی اجرایی و قضایی و مقننه را در اختیار و تحت سلطه خویش درآورده است. وی همچنان که به اصلاحات سیاسی در این کشور وعده داده بود به پادشاه بلامنازع ترکیه تبدیل شده است. دولت ترکیه همچنین بر رسانه ها تسلط کامل داشته و هر نوع صدای مخالف را خاموش کرده است. وی همچنین کودتای نافرجام در ترکیه را به پیرهن عثمانی تبدیل کرده که آن را بر تن هر کسی که از وی راضی نیست، می پوشاند. وی با این سیاست دشمنی ها را از حزب عدالت و توسعه دور کرده و همه شخصیت های تاریخی را کنار زده است."

روزنامه " الجمهوریه "مصر هم یادداشتی را که بیانگر رویکرد این روزنامه در تعاملات منطقه ای این کشور می باشد با عنوان " ثبات وحدت صفوف " به رشته تحریر در آورده است که با موضوع دیدار" ایاد علاوی" معاون رییس جمهور عراق از مصر اختصاص داده شده است. این روزنامه در همین زمینه می نویسد: " مصر بر ایستادگی در کنار مردم عراق و گسترش روابط با این کشوردر همه زمینه ها علاقمند است. مصر ازثبات و وحدت ارضی عراق حمایت نموده وبه این کشور برای از میان بردن ریشه های افراط گرایی و بازگرداندن دوباره امنیت کمک می کند. مصر همچنین هر نوع دخالت بیگانگان را در امورداخلی این کشور محکوم می نماید. این ها از اصول ثابتی است که در دیدار ایاد علاوی از مصر بر آن تاکید شده است."

کد خبر: 959046

وب گردی

وب گردی