برای دریافت معافیت با آمریکا مذاکره می کنیم

ژاپن و کره جنوبی، دو خریدار بزرگ نفت ایران به منظور جلوگیری از تاثیرات منفی اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران، در حال مذاکره با واشنگتن هستند.

به گزارش ایسکانیوز، ژاپن و کره جنوبی، دو خریدار بزرگ نفت ایران به منظور جلوگیری از تاثیرات منفی اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران، در حال مذاکره با واشنگتن هستند.

هر دوی این کشورها در دور پیشین تحریم‌های نفتی ایران در سال 2016، معافیت دریافت کردند و اجازه یافتند، مقادیری محدودی نفت از ایران بخرند اما واشنگتن این بار موضع سخت‌تر در این باره اتخاذ کرده است.

سخنگوی دولت ژاپن گفت توکیو به دقت در حال بررسی تاثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران است و برای اینکه این تحریم‌ها تاثیرات منفی بر شرکت‌های ژاپنی نداشته باشد، با واشنگتن و کشورهای دیگر به مذاکره ادامه خواهد داد.

یوشیهیده سوگا، دبیر ارشد کابینه ژاپن در کنفرانس خبری گفت ژاپن و آمریکا در مورد تحریم‌ها ایران در حال مذاکره هستند اما از ارائه جزئیات خودداری کرد.

وی گفت: «ژاپن و آمریکا اکنون در مورد اجرای مجدد تحریم‌های این کشور علیه ایران در حال مذاکره هستند و من از افشار جزئیات این مذاکرات خودداری می کنم.»

«ما به دقت در حال رصد تاثیر اقدامات آمریکا هستیم و تمایل داریم با کشورهای درگیر این موضوع نظیر آمریکا مذاکره کنیم تا تاثیرات منفی بر شرکت‌های ژاپنی نداشته باشد.»

وی افزود توکیو همچنین با ایران نیز در ارتباط است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نیز دیروز گفت دولت ترامپ با هدف افزایش فشار بر هم‌پیمانانش برای قطع تامین مالی به ایران، به مشتریان نفتی این کشور گفته است تا واردات نفت از ایران را متوقف کنند و بعید است هیچ گونه معافیتی به آنها بدهد.

در کره جنوبی نیز، یک مقام وزارت انرژی این کشور که نخواست نامش فاش شود، گفت دولت این کشور به مذاکرات با آمریکا با هدف دریافت معافیت از تحریم‌های ایران ادامه خواهد داد.

وی افزود: «ما وضعیتی نظیر ژاپن داریم. ما در حال مذاکره با آمریکا هستیم و به مذاکرات برای دریافت معافیت ادامه خواهیم داد.»

گروه مشورتی اوروسیا گروپ در یادداشتی نوشت: «این موضع سختگیرانه از سوی دولت ترامپ، احتمالا به این معناست که ژاپن و کره جنوبی بسیار سریع‌تر واردات نفت از ایران را به صفر خواهند رساند. از طرف دیگر، چین، هند و ترکیه احتمالا از کاهش قابل توجه واردات نفت از ایران تا ماه نوامبر طفره خواهند رفت.»

به گفته منابع آگاه در دولت ژاپن، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در حال بررسی سفر به ایران در ماه جولای برای مذاکره با حسن روحانی است.

305

کد خبر: 959073

وب گردی

وب گردی