آمریکا مشتری خرمای ایران/ صادرات ۵۶ درصد افزایش یافت

صادرات خرما در سال جاری نسبت به سال گذشته با افزایش ۵۶ درصدی همراه بوده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ بر اساس آمار گمرک از تجارت خارجی ایران در دو ماهه نخست سال جاری، در این مدت ۶۸ هزار و ۶۱۸ تن انواع خرما از ایران صادر شده است که ارزآوری صادرات این محصول برای ایران در این مدت بیش از ۷۸ میلیون دلار بوده است.

صادرات خرمای ایران به ۶۷ کشور دنیا انجام می‌شود که آمریکا نیز یکی از کشورهای دریافت‌کننده خرمای ایران است.

انواع خرمای صادرشده از ایران شامل خرماهای مضافتی، پیارم، کبکاب، استعمران، زاهدی و شاهانی می‌شود که در این میان سهم خرمای مضافتی با صادرات ۳۴ هزار تن به ارزش ۴۷ میلیون دلار از سایر خرماها بیشتر بوده است.

همچنین در این مدت ۱۴۴۷ تن خرمای استعمران به ارزش یک میلیون و ۴۵۷ هزار دلار، ۳۱۰۰ تن خرمای کبکاب به ارزش دو میلیون و ۲۶۲ هزار دلار، ۱۵۷ تن خرمای پیاروم به ارزش ۴۲۶ هزار دلار، ۳۴۶۵ تن خرمای شاهانی به ارزش دو میلیون و ۲۱۶ هزار دلار، ۲۰۶۷ تن خرمای زاهدی به ارزش یک میلیون و ۵۲۰ هزار دلار و ۲۳ هزار و ۵۳۷ تن سایر خرماها به ارزش ۲۲ میلیون و ۸۸۵ هزار دلار از ایران صادر شده است.

به این ترتیب می‌توان گفت که گران‌قیمت‌ترین خرمای صادراتی ایران، خرمای پیاروم به ارزش ۲.۷۱ دلار به ازای هر کیلوگرم از آن است.

این حجم از صادرات خرمای ایران در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته تنها حدود ۵۱ هزار تن انواع خرما به ارزش ۵۰ میلیون دلار از ایران صادر شده بود که مقایسه صادرات خرما در این دو سال متوالی حاکی از افزایش ۳۴ درصدی وزن صادرات خرمای ایران و ۵۶ درصدی ارزش صادرات این محصول بوده است.

401

کد خبر: 959087

وب گردی

وب گردی