لاریجانی: رئیس جمهور باید  به ایجاد آرامش سیاسی کشور کمک کند

علی لاریجانی گفت: بنی‌صدر پس از رئیس جمهور شدن آشفتگی سیاسی به وجود آورد و درگیری‌های درونی را تشدید کرد در حالی که رئیس‌جمهور باید مایه آرامش سیاسی جامعه باشد.

به گزارش ایسکانیوز، امروز (پنج شنبه، 7 تیر ماه) در سیزدهمین مجمع عمومی سراسری جامعه اسلامی مهندسین ضمن گرامیداشت سالگرد شهادت شهید بهشتی و یاران ایشان اظهار داشت: اگر نگاهی به نقش شهید بهشتی داشته باشیم برای امروز و چالش‌هایی که با آن روبرو هستیم مفید است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهید بهشتی نقش ممتازی در پیروزی انقلاب اسلامی داشت، بیان کرد: در ابتدای پیروزی انقلاب نیز به همراه مقام معظم رهبری، شهید باهنر، شهید مطهری، آیت‌الله هاشمی، عضو شورای انقلاب بودند که این افراد همفکر بوده و از یاران امام خمینی(ره) محسوب می شدند که برای اداره کشور به یک شیوه می‌اندیشیدند ولی افراد دیگری هم در شورای انقلاب بودند که اندیشه آنها به گونه دیگر بود.

وی با بیان اینکه در آن زمان در رادیو و تلویزیون حضور داشتم و گاهی به شهید بهشتی مراجعه می‌کردم، ادامه داد: ایشان درگیری‌های داخل شورای انقلاب را بیان می‌کرد ولی شهید بهشتی قدرت ساماندهی درون شورای انقلاب را داشتند و با مدارا این شورا را اداره می‌کردند.

دکتر لاریجانی افزود: این مقطع همزمان با فشار غربی‌ها و آمریکا علیه ایران بود به طوریکه از هفته‌های اول بعد از پیروزی انقلاب فشارها شروع و شدت یافت، دشمنان تصور می‌کردند شاید بتوانند بر انقلاب تسلط یابند ولی به مرور متوجه شدند که این امکان وجود ندارد و فشارهای خود را به جمهوری اسلامی ایران وارد کردند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور گفت: در این مقطع گروه‌های تجزیه‌طلب و چپ‌ها ماجراجویانه عمل می کردند و در برخی مناطق و شهرها ناآرامی‌هایی را به وجود می آوردند، این وضعیت فرصت ساماندهی را از کشور می‌گرفت زیرا باید امنیت کشور تأمین می‌شد اما دشمنان و گروه‌های تجزیه‌طلب می‌خواستند فرصت آبادانی کشور را بگیرند.

وی با بیان اینکه کمبود امنیت و کشمکش‌های سیاسی در داخل که بخشی از دلایل بود سبب شد تا دشمن برای جنگ علیه ایران تحریک شود، اظهار داشت: مشکلاتی که در ارتش به وجود آمد، کشمکش‌ها و مشکلات اقتصادی دشمن را به شروع جنگ علیه ایران تحریک کرد و قدرت هایی که دنبال مسئله‌سازی بودند نیز این موضوع را مورد حمایت قرار دادند؛ همچنین برخی کشورهای عربی که از پیروزی انقلاب اسلامی نگران بودند به آنها پیوستند و جریان وسیعی علیه جمهوری اسلامی ایران سامان یافت.

نقش بی بدیل امام خمینی(ره) در تثبیت مسیر انقلاب اسلامی

دکتر لاریجانی با بیان اینکه در این شرایط نقش امام خمینی (ره) بی‌بدیل بود زیرا مسیر تثبیت انقلاب اسلامی و نظام را با همه وجود دنبال می کردند، بیان کرد: در این شرایط مجلس موسسان برای قانون اساسی تشکیل شد و شهید بهشتی نقش اول را برای ساماندهی داشت؛ همچنین امام خمینی (ره) همه را ترغیب می‌کرد که آینده نظام مد نظر قرار گیرد و ساختار نظام آنجا شکل گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: بنی‌صدر پس از رئیس جمهور شدن آشفتگی سیاسی را به وجود آورد و درگیری‌های درونی را تشدید کرد این در حالی است که علی‌القاعده رئیس جمهور باید نمادی از وحدت و مایه آرامش سیاسی جامعه باشد و استعدادها را به سمت ترقی کشور سوق دهد اما بنی صدر از ابتدا در برابر رهبران حزب جمهوری اسلامی موضع‌گیری کرد و آنها را انحصارطلب معرفی می‌کرد.

وی با بیان اینکه هدف امام خمینی (ره) از معرفی بنی صدر به عنوان فرماندهی کل قوا این بود که رئیس جمهور وقت زیادی را برای مسئله اصلی کشور که جنگ است اختصاص دهد و کشور را به سامان برساند، گفت: بنی صدر در این شرایط نمایش‌هایی در جبهه می‌دهد اما در ستونی از روزنامه خود که انقلاب اسلامی نام داشت پمپاژ مسئله‌سازی می کرد.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه دو سنخ رجال سیاسی در کشور داریم، گفت: برخی آشفته‌ساز هستند و در هر مقامی هم که قرار بگیرند همین‌گونه عمل می‌کنند؛ در حالی که بنی صدر باید آرامش‌بخش می‌بود اما درگیری‌ها را گسترش می‌داد و با هر نهادی که فکر می کرد با او زاویه دارد، آنها را در دسته انحصارطلبان قرار می‌داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهید بهشتی تلاش می کرد تا شرایط کشور سامان پیدا کند، گفت: ایشان همزمان با اینکه مسئولیت قوه قضائیه را برعهده داشت، دردمندانه سایر مسائل کشور را پیگیری می‌کرد و فقط موضوعات قوه قضائیه برای ایشان مطرح نبود.

وی با بیان اینکه شایعات بسیار زیادی علیه شهید بهشتی مطرح بود و ایشان را متهم به سرمایه‌داری می‌کردند، افزود: برخی افراد در داخل انقلاب که روزنامه هم داشتند به شهید بهشتی حمله می‌کردند اما رفتار همراه با طمأنینه شهید بهشتی به جامعه نیز منتقل می‌شد؛ افرادی به صورت سازمان یافته جلسات سخنرانی شهید بهشتی را برهم زده و فحاشی می کردند اما مدارا با دیگران همیشه در دستور کار شهید بهشتی بود و حتی ممکن بود برخی انقلابیون ناراحت شوند.

شهید بهشتی طبیبانه با مسائل و مشکلات کشور برخورد می کرد

دکتر لاریجانی با اشاره به اینکه شهید بهشتی اخبار مختلف در مورد شرایط کشور را جمع کرده و حوادث را تحلیل می کردند، ادامه داد: ایشان در روزهای پنج‌شنبه‌ها جلسه ای داشتند که من هم عضو آن بودم و تصمیماتی اتخاذ می‌شد که شهید بهشتی طبینانه با مسائل کشور برخورد می‌کردند. اگر عده‌ای رفتار شیطنت‌آمیز دارند ولی برخی دیگر باید شانه زیر بار فشارها بدهند تا فضا آرام شود. حزب جمهوری اسلامی نیز در آن شرایط به شهید بهشتی کمک می‌کرد.

شهید بهشتی در آموزش سیاسی و ایدئولوژی نقش مهمی داشت

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهید بهشتی در آموزش سیاسی و ایدئولوژی نقش مهمی داشت، گفت: مقام معظم رهبری در مورد احزاب فرمودند حزب باید راه‌هایی را برای آموزش و تربیت کادر به وجود آورد، نمونه این کار حزب جمهوری اسلامی بود. امروز نیز در شهرهای مختلف افرادی که در آن جلسات آموزشی شهید بهشتی حضور یافتند اکنون تأثیرگذار هستند. عمر حزب جمهوری اسلامی زیاد نبود ولی اگر ادامه پیدا می‌کرد نیروهای بیشتری تربیت می‌شدند.

بنی صدر مختل کننده فضای سیاسی بود

وی با اشاره به اینکه چگونه شرایط در ابتدای انقلاب تغییر کرد، افزود: بنی صدر مختل کننده فضای سیاسی بود و اجازه نمی‌داد نیروهای مردمی به جبهه‌ها بروند، در آن مقطع آیت‌الله خامنه‌ای و شهید چمران عده‌ای را آموزش داده بودند ولی بنی‌صدر به آنها سلاح و امکانات نمی‌داد و آنها را اذیت می‌کرد؛ در این شرایط حادثه‌ای رخ داد که شرایط تغییر کرد.

دکتر لاریجانی ادامه داد: امام خمینی (ره) فرماندهی کل قوا را از بنی صدر گرفت و مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور را عزل کرد؛ در جبهه‌ها نیز نیروهای انقلابی وارد شدند که نتیجه آن شکست حصر آبادان و آزادسازی خرمشهر بود، در داخل کشور نیز شرایط سیاسی به خوبی مهیا شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تا زمانی که آشفتگی در حوزه سیاسی بود، جنگ که مسئله اصلی کشور بود به خوبی پیش نمی‌رفت ولی مجبور به جراحی شدیم، گفت: رفتار شهید بهشتی به مدد آمد تا شرایط به سمت آرامش سیاسی و تقویت جبهه‌ها سوق پیدا کند، وفاق ایجاد شده کشور را پیروز کرد.

وی افزود: بعد از آن که آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رئیس جمهور انتخاب شدند وفاق در کشور ادامه پیدا کرد و رهبری جبهه‌ها کارساز بود و توفیقات خوبی نیز در جبهه‌ها ایجاد شد نهایتاً در جنگی طولانی موفق شدیم.

دکتر لاریجانی با اشاره به اینکه جبهه‌ای که در آن زمان مقابل ایران قرار گرفت، بزرگتر از امروز بود، ادامه داد: آمریکا و شوروی به اضافه آلمان، انگلیس و فرانسه به همراه اکثر کشورهای عربی، حامی صدام بودند؛ تنها دو کشور عربی به ایران کمک می‌کردند و 3 کشور دیگر هم صرفاً نظاره‌گر بودند ولی دلشان با ایران بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در یکی از دیدارها، رهبر یکی از کشورهای عربی به من گفت در آغاز جنگ عراق علیه ایران شاه حسین اردن در اظهاراتی معتقد بود که قادسیه در حال تکرار است و تهران به سرعت سقوط می‌کند.

وی افزود: در آن مقطع فشار بین‌المللی علیه ایران بسیار زیاد بود ولی نقش آفرینی رهبر انقلاب اسلامی به ما کمک کرد و ایشان در مقابل هجمه‌ها ایستاد اما باید توجه داشت که امروز شرایط با آن دوران متفاوت است؛ همچنین نوع مبارزه نیز تفاوت دارد، در آن زمان شرایط جنگ روشن بود ولی اکنون جنس مبارزه از میدان سخت به مسائل اقتصادی آمده است.

دکتر لاریجانی با طرح این پرسش که آمریکا در این شرایط به دنبال چه هدفی است، گفت: در این مقطع حتی برخی سوال می‌کنند چرا با آمریکا مذاکره نمی‌کنید؟ در پاسخ باید گفت مگر در زمان برجام مذاکره نکردیم، همه هم موافق بودند تا با روش‌های مشخص مذاکره کنیم که در نهایت منجر به توافق هسته‌ای شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توافق هسته‌ای به تصویب شورای امنیت رسید و بر اساس آن قطعنامه‌ای هم صادر شد، بیان کرد: در توافق هسته‌ای چند موضوع برای ایران دارای اهمیت بود، با برجام قطعنامه‌های ذیل فصل هفتم را از بین ببریم، پرونده‌هایی مانند PMD که عامل ماجراجویی بود بسته شد و رفع تحریم‌های هسته‌ای نیز برای ما از اهمیت بالایی برخوردار بود.

اگر توافق هسته‌ای کامل اجرا می‌شد نتایج خوبی را به دنبال داشت/ دلیلی ندارد با افراد لاابالی سیاسی در آمریکا بار دیگر مذاکره کنیم

وی با اشاره به اینکه اگر توافق هسته‌ای کامل اجرا می‌شد نتایج خوبی را به دنبال داشت، افزود: آمریکا از روز اول مشکل ایجاد کرد و از ابتدا چانه‌زنی برای عدم اجرای تعهدات خود را شروع کرد تا اینکه ترامپ از برجام خارج شد. توافقی که دو سال بر روی آن مذاکره شد و به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسید به راحتی لغو شد با این شرایط چه دلیلی دارد که با این فرد لاابالی سیاسی که به هیچ امضایی از کشورش پایبند نیست مذاکره شود. مذاکره با این فرد ارزشی ندارد زیرا ما نمی‌خواهیم وقت تلف کنیم.

آشفتگی سیاسی و امنیتی در منطقه و جنگ اقتصادی دو استراتژی دشمنان علیه ایران

دکتر لاریجانی با اشاره به اینکه استراتژی دشمنان علیه ایران دو مولفه دارد، گفت: یکی از اهداف آنها این است که در درون ایران و اطراف کشور آشفتگی سیاسی و امنیتی ایجاد کنند که ممکن است با دخالت نیروهای آنها انجام شود. مولفه دیگر آنها این است که شکنندگی اقتصادی ایجاد کنند که البته برخی‌ها از ایران چنین آدرسی به آنها داده‌اند و فکر می‌کنند اکنون بهترین شرایط برای ضربه زدن به ایران است.

همگرایی بین المللی با آمریکا بر علیه ایران وجود ندارد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شرایط کنونی همگرایی بین‌المللی با آمریکا وجود ندارد ولی برخی عناصر لجباز در جهت دشمنی با ایران تلاش می‌کنند که می‌توان به مثلث آمریکا، رژیم صهیونیستی و سعودی‌ها اشاره کرد، اظهار داشت: این مثلث حتی اگر شده با پول هم برخی کشورها را می‌خرند اما همچنان اجماعی همچون گذشته علیه ایران ایجاد نشده است.

وی افزود: روسیه با این مثلث همراهی ندارد و برخی کشورهای اروپایی نیز ایرادهایی به رفتار آمریکایی‌ها برای عدم پایبندی به برجام وارد می‌دانند.

برخی مشکلات اقتصادی ارتباط چندانی با تحریم‌ها ندارد

دکتر لاریجانی با بیان اینکه تحریم‌ها و برخی ماجراجویی‌ها بر وضعیت اقتصادی ایران اثر دارد اما برخی مشکلات اقتصادی درونی هستند که ارتباط چندانی با تحریم‌ها ندارد، گفت: نقدینگی وقتی در داخل کشور زیاد باشد و به سمت تولید نباشد مشکلاتی را ایجاد می‌کند که ربطی به تحریم‌ها ندارد حتی با رفع تحریم‌ها نیز تنها ممکن است میزان خسارت وارد شده این پدیده کاهش یابد.

مشکل بانک‌ها ربطی به تحریم‌ها ندارد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل بانک‌ها نیز ربطی به تحریم‌ها ندارد و باید مشکلات آنها حل شود تا بتوانند به تولید کمک کنند، بیان کرد: همچنین مشکل صندوق‌های بازنشستگی نیز درونی است و باید با تدبیر رفع شود. مشکل آب نیز ربطی به تحریم‌ها ندارد و دولت باید برنامه ریزی کرده و از مردم کمک بگیرد تا بتوانیم موضوع آب شرب و کشاورزی را سامان دهیم که در این زمینه اصلاح الگوی کشت را نیز جدی بگیریم.

وی با بیان اینکه عده‌ای در مسائل اقتصادی اصل را روی تحریم‌ها می‌گذارند که البته بخشی از مشکلات ریشه در این تحریم‌ها دارد، افزود: باید با نگاه واقع‌بینانه به مسائل نگاه کنیم زیرا در غیر این صورت تصمیمات اشتباه اتخاذ می‌شود و حریف را بزرگ می‌کنیم در حالی که آنقدر نقشی برای ایجاد اخلال در اقتصاد ما را ندارد.

دکتر لاریجانی با اشاره به اینکه مشکلات کشور را باید همه بخش‌ها با هم حل کنند، گفت: باید نگاه واقع‌بینانه به مسائل داشته باشیم تا از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اروپایی‌ها از ما فرصتی خواستند تا در مورد برجام مذاکره کنیم زیرا آنها نمی‌خواستند مانند آمریکا از برجام خارج شوند، بیان کرد: با مجموعه‌ای از ملاحظات فرصت چند هفته‌ای را تعیین کردیم تا مذاکرات برجامی با اروپایی‌ها به شرط تأمین شروط ما انجام شود که البته معلوم نیست که بتوانند این کار را انجام دهند ولی تصمیم خوبی بود تا همه بداند که ملت ایران تلاش خود را برای حل مسالمت‌آمیز مشکلات به کار گرفته‌ تا که مشکلات امنیتی نیز بر مسائل اقتصادی افزوده نشود. این نگاه واقع‌بینانه در عرصه سیاست خارجی کشور است که باید در عرصه اقتصادی نیز این نگاه واقع‌بینانه وجود داشته باشد.

تدبیر مقام معظم رهبری برای هماهنگ‌سازی قوا در شرایط ویژه جنگ اقتصادی هوشمندانه بود

وی با بیان اینکه تدبیر مقام معظم رهبری برای هماهنگ‌سازی قوا در شرایط ویژه جنگ اقتصادی هوشمندانه و به موقع بود، افزود: باید ساز و کاری دیده شود که تصمیمات به درستی اتخاذ شود، قوه قضائیه و مجلس با توصیه مقام معظم رهبری به حل مشکلات کمک خواهند کرد ولی با نگاه واقع بینانه باید تصمیم‌گیری کنیم. از نظر سیاسی هم بسیار مهم است که همچون شهید بهشتی همه نیروها با وفاق حرکت کنند.

دکتر لاریجانی اظهار داشت: یکی از افرادی که در زمان اختلافات شهید مطهری و مرحوم شریعتی مسئله‌سازی می‌کرد، شهید مطهری از ایشان گله داشت ولی پس از پیروزی انقلاب، شورای انقلاب مسئولیت در حد وزارت را به آن فرد داد که در این زمینه از شهید مطهری سوال کردم با توجه به سوابق این فرد شما چطور به این شخص مسئولیتی چنین مهم دادید؟ که ایشان در پاسخ فرمودند تصور ما این بود که شاید ایشان در مقام عمل فعالیت صحیحی داشته باشد. شهید بهشتی نیز اینگونه عمل می‌کرد و افرادی که حتی مخالف هم بودند را به کار می‌گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تردیدی در این نیست که در مردم سالاری اختلاف وجود دارد اما باید مسائل اصلی و فرعی را از هم تفکیک کنیم که این شیوه نشان‌دهنده رشد عقلانی سیاسی است و باید این بلوغ سیاسی در جامعه ترویج یابد. با این روش از این شرایط عبور می‌کنیم.

وی با بیان اینکه گاهی تلقی می شود که چرا جمهوری اسلامی ایران برخی سرمایه‌گذاری‌ها را برای مبارزه با تروریست در منطقه انجام می‌دهد افزود: در این صحبت یک اشتباه بزرگ وجود دارد زیرا اگر ظرفیت نظامی و مستشاری ما برای سرکوب تروریست‌ها در عراق و سوریه است مسئله امنیت ملی کشور نیز در آن لحاظ شده است.

امنیت امروز کشور به خاطر شکستن کمر تروریست ها در خارج از مرزها است

دکتر لاریجانی اظهار داشت: تروریست‌ها ایرانیان را رافضی می‌دانند و می‌گویند از کودک تا پیر آنها را باید بکشیم که البته معلوم است از کجا به وجود آمده‌اند ولی اگر این دشمنان رخنه پیدا کنند حوادثی مانند حرم امام و مجلس شورای اسلامی رخ خواهد داد، اینکه امروز آرامش و امنیت وجود دارد به دلیل آن است که در خارج از سرزمین کمر آنها را شکسته‌ایم. اگر دشمن را در خارج از سرزمین بزنید توفیق شما چند برابر است، باید توجه داشت که اگر هزینه‌ای هم داده‌ایم به دلیل اهمیت امنیت ایران است و نباید موضوع خلط شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دوران سختی را سپری می‌کنیم که همه باید صبورانه مشارکت کنند تا ظرفیت‌های کشور به صحنه بیایند، گفت: مسئولان وقت می‌گذارند تا در این مصاف جنگ اقتصادی بخش‌های متوسط به پایین فشاری را تحمل نکنند، این موضوع مورد تأکید مقام معظم رهبری است.

305

کد خبر: 959121

وب گردی

وب گردی