خراسان رضوی از نمادهای زندگی مسالمت‌آمیز مذاهب در کنار یکدیگر است

استاندار خراسان رضوی گفت: کمیسیون فرهنگی باید توجه ویژه‌ای به خراسان رضوی داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز، علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی که صبح امروز در نشست با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در محل استانداری خراسان رضوی سخن می‌گفت در ادامه اظهار کرد: مجموعه شرایطی که استان خراسان رضوی دارد، توجه ویژه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی را می‌طلبد.

وی ادامه داد: امیدواریم انجام این سفر منشا اثر خیر باشد و جا دارد که یاد و خاطره شهید بزرگوار بهشتی را در این جلسه گرامی بداریم زیرا این شهید نماد وحدت و همدلی در کشور ما بود.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: انقلاب اسلامی با نام خدا و خداباوری و خودباوری و با هدف رشد و توسعه فرهنگی شکل گرفت و تمام هدف دشمن در این سالیان چه از طریق جنگ نرم و چه جنگ سرد، تخریب پایه‌های فرهنگی این انقلاب است.

رشیدیان خاطرنشان کرد: ما سالیانه بیش از 30 میلیون زائر را در این شهر میزبانی می‌کنیم که فرصتی بی‌بدیل برای انجام فعالیت‌های فرهنگی است و به همین دلیل کمیسیون فرهنگی مجلس باید توجه ویژه‌ای به این حوزه و به این استان داشته باشد.

وی عنوان کرد: این استان هم از نظر تاریخی برای قوم ایرانی دارای ظرفیت‌های بالایی است و هم از نظر تمدنی آثار زیادی داشته که از یک سو تا چین و هند و از سوی دیگر تا مرکز فلات ایران را تحت تاثیر خود قرار داده است.

استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: از نظر طبیعی نیز این استان از کویر تا کوهستان و جنگل را در خود جای داده است که این موارد ما را در شرایط خاصی قرار داده البته در کنار مناطق حفاظت شده فراوانی که بسیار جذاب هستند.

رشیدیان با بیان این‌که این استان از دیرباز مهد علم و دانش بوده و هست، گفت: ما هم اکنون هم قطب دانشگاهی و هم قطب حوزوی کشور هستیم و پس از حوزه علمیه قم بزرگترین حوزه علمیه کشور را داریم که اهمیت خاص خود را دارد.

وی اظهار کرد: ما از چهار سال قبل بیش از 800 مورد از مشکلات و مسائل دستگاه‌های استان را شناسایی کردیم و در اختیار دانشگاه‌ها قرار دادیم تا برای این معضلات راه حل‌های علمی استخراج کنند و در همین راستا ما نمایشگاه هفته پژوهش را به صورت متمرکز برگزار می‌کنیم تا حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها در کنار هم ظرفیت‌های بالای خود را به نمایش بگذارند.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در استان خراسان رضوی تمام اقوام ایران بزرگ را می‌توان دید و در شهر مشهد نیز به خصوص بسیاری از اقوام و اهالی شهرهای ایران را می‌بینیم.

وی تصریح کرد: حاشیه‌نشینی یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در حوزه فرهنگی است که حسب دستور مقام معظم رهبری بخش فرهنگی آن توسط نماینده ولی فقیه و بخش عمرانی آن توسط استانداری پیگیری می‌شود.

رشیدیان خاطرنشان کرد: ما در این استان شاهد حضور مذاهب گوناگون نیز هستیم و خراسان رضوی یکی از نمادهای زندگی مسالمت‌آمیز مذاهب در کنار یکدیگر به شمار می‌رود و ما در دهه آخر صفر شاهد اوج این همدلی هستیم.

استاندار خراسان رضوی افزود: به تعبیر ریاست جمهور مشهد آئینه تمام نمای ظرفیت‌های جمهوری اسلامی است و نگاه بسیاری از مردم جهان و قضاوت آن‌ها در مورد ایران نیز بر اساس وضعیت مشهد شکل می‌گیرد.

وی عنوان کرد: ما رویدادهایی مانند نمایشگاه قرآن و عترت را در مشهد داریم که پس از تهران بزرگترین نمایشگاه است و یا جشنواره فجر که بازهم استقبال بسیار بالایی از آن وجود دارد و یا در حوزه‌هایی مانند سینما و تئاتر هم هنرمندان برجسته‌ای داریم که در سطح کشور مطرح هستند.

رشیدیان با بیان این‌که ما برنامه‌های زیادی برای استفاده از این ظرفیت‌ها داشته‌ایم، اضافه کرد: ما توانسته‌ایم بیشترین میزان اشتغال را در سال گذشته در کشور ایجاد کنیم و طرح‌هایی مانند احداث نیروگاه‌های خورشیدی در روستاها را اجرا کردیم که طرح بسیار موفقی بود.

وی گفت: ما 123 هزار و 900 شغل ایجاد کردیم ولی در همین سال ما 230 هزار نفر بیکار داشتیم که 48 درصد آن‌ها فارغ التحصیل دانشگاهی هستند که ما باید تلاش کنیم تا بتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم و فشار زیادی را که در این حوزه در استان وجود دارد را برطرف کنیم.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: با این وجود تا زمانی که تحول جدی در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی رخ ندهد ما همچنان با مشکلاتی در حوزه اشتغال مواجه خواهیم بود.

رشیدیان افزود: ما تعاملاتی را با کشورهای مختلف جهان داشته‌ایم تا بتوانیم زمینه را برای افزایش تعداد زائران فراهم کنیم و از همین رو می‌کوشیم تا تسهیلاتی را در این زمینه رقم بزنیم.

در بخش دیگری از این نشست مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی طی سخنانی گفت: صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت بی‌دود در کشور ما مطرح است و می‌تواند در آینده جایگزین صنعت نفت باشد و به همین دلیل انجام این سفر دارای اهمیت بسیار بالایی است زیرا می‌تواند منشا اثر بوده و سبب تصویب قوانین حمایتی موجب ارتقاء وضعیت گردشگری استان شود.

ابوالفضل مکرمی‌فر ابراز امیدواری کرد؛ با همکاری و مساعدت کمیسیون فرهنگی مجلس زمینه برای ارتقای وضعیت گردشگری در این استان فراهم شود.

901

کد خبر: 959126

وب گردی

وب گردی