تاکید ترامپ بر خروج ایران از سوریه در دیدار خود با پوتین

روزنامه الحیات لندن به نقل از یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد محور رایزنی های نشست دو جانبه رؤسای جمهور آمریکا و روسیه در ماه آینده میلادی خروج کامل ایران از سوریه خواهد بود.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، یک منبع دیپلماتیک غربی امروز پنجشنبه از مسئله مهمی در پرونده سوریه پرده برداشت که قرار است رؤسای جمهور آمریکا و روسیه در نشست دو جانبه خود در ۱۵ ژوئیه آینده آن را بررسی کنند.

روزنامه الحیات لندن به نقل از یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد: سیاست جدید آمریکا خروج کامل ایران از سوریه بوده و این موضوع از اولویت‌ های نشست دو جانبه روؤسای جمهور آمریکا و روسیه می باشد.

این دیپلمات غربی تاکید کرد: آمریکا مرحله آینده مشکلی با باقی ماندن بشار اسد در قدرت نداشته و برای باز پس‌گیری تمام مناطقی که نیروهای معارض بر آن تسلط دارند چراغ سبز نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: دولت آمریکا به دنبال آن است که ایران تمام سوریه را رها کند و اردن نیز با حضور ایران یا پناجویان در مرزهای خود مخالف است، در صورت برگزاری نشست روؤسای جمهور آمریکا و روسیه در 15 ژوئیه آینده محور اصلی مذاکرات عقب‌نشینی ایران از سوریه خواهد بود.

این دیپلمات غربی در ادامه اظهارات خود گفت: مسئولان آمریکایی دریافته ‌اند که روسیه هزینه گزافی برای باقی ماندن ایران پرداخت نخواهد کرد و از این جهت آمریکا قصد دارد با روس ها بر سر این شرط اساسی مذاکره کند و پس از آن هر چیز قابل مذاکره خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آمریکا با حضور اسد در قدرت آزاد سازی تمام سوریه از تسلط نیروهای معارض مشکلی ندارد زیرا رفتن و ماندن اسد در قدرت برای آمریکا اهمیتی ندارد، همچنین آمریکا به اسرائیل برای هدف قرار دادن حضور ایران به هر شکل ممکن و در هر مکان چراغ سبز نشان داده است.

این دیپلمات غربی افزود: دولت آمریکا و روسیه به دنبال خلع سلاح گروه ‌های مسلح سوری موجود در جنوب این کشور (النصره و خالد بن ولید) هستند تا اینکه نظام سوریه این مناطق را باز پس گیرد.

وی تاکید کرد: واشنگتن تمایل به ایفای نقش استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل برای ریاست بر مذاکرات ژنو دارد تا منجر به پایان یافتن جنگ در سوریه شود.

این منبع دیپلماتیک غربی در خصوص تحریم های ایران تاکید کرد: تحریم‌ ها بر تمام شرکت‌ های فعال در ایران اعمال خواهد شد و سیاست آمریکا خفه کردن ایران است.

کد خبر: 959167

وب گردی

وب گردی