رفع مشکلات  و شناسایی کودکان زباله گرد

مدیرکل آسیب های اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت:زباله گردی از جمله مشاغل سخت و زیان آور است وبکارگیری افرادنوجوان و کودکان اکیدا ممنوع است.

به گزارش ایسکانیوز، احمد رضا پرنده از توسعه اورژانس اجتماعی و شناسایی خلاء ها و رفع کمبودهای اورژانس اجتماعی در سال جاری خبر داد.

وی افزود: اورژانس اجتماعی و خط تلفن ۱۲۳۳ در راستای ارایه فوریت های اجتماعی برای افرادی که دچار آسیب اجتماعی شده و یا در معرض آسیب و تنش در خانواده قرار گرفته اند، راه اندازی شده است و همکاران ما در سازمان بهزیستی به افرادی که با این خط تماس می گیرند و دچار مشکل هستند کمک کرده و به آنها خدمات ارائه می دهند.

وی با اشاره به اینکه توسعه مراکز ثابت اورژانس اجتماعی و شناسایی خلاء ها و کمبودها در برنامه های سال جاری قرار دارد، گفت: چنانچه کودک آزاری و یا همسرآزاری رخ دهد، و با شماره ۱۲۳تماس گرفته شودکارشناسان اورژانس اجتماعی به محل اعزام می شوند و تا جایی که بتوانند موضوع را حل و فصل می کنند اما در صورت نیاز و وقوع محرز آزار، با حکم قضائی ورود پیدا می کنند.

وی افزود: در سال گذشته دو میلیارد و سیصدمیلیون تومان از اعتبارات معاونت رفاه اجتماعی وزارت رفاه به اورژانسهای اجتماعی کشور پرداخت شده است و توجه به آیین نامه فوریت های اجتماعی و پیگیری مسئولیت های سازمان ها در وظایف محوله را با جدیت در سال جاری دنبال می کنیم.

مدیرکل آسیب های اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی اجتماعی گفت اعضای ستاد فوریتهای اجتماعی: وزارت رفاه، سازمان بهزیستی، وزارت ارتباطات، وزارت بهداشت، دادگستری، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و سازمان صدا و سیما هستند که برای هر کدام وظایف خاصی پیش بینی شده و در جلساتی که امسال برگزار می شود، حضور خواهند داشت.

وی گفت: به تمام ادارات کل تعاون و کار در استان ها نامه زده ایم به طوری که توسعه اورژانس اجتماعی و رفع مشکلات متقاضیان را در دستور کار قرار دهند و تمامی اعضای این ستاد نیز گزارشی از اقدامات انجام شده در جلسات آتی ارائه می دهند.

تشکیل جلسات برای رفع مشکلات کودکان زباله گرد

پرنده به موضوع کودکان کار و زباله گرد اشاره کرد و گفت: تاکنون ۴ جلسه به منظور رسیدگی به وضعیت این کودکان تشکیل شده و در این جلسات سعی شده به مشکلات آنها ریشه ای توجه شود.

مدیرکل آسیب های اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: در هر کشوری اشتغال کودکان زیر ۱۸ سال ممنوع است و در کشور ما نیز کار از کمتر از ۱۵سالکی ممنوع وافراد

پپ۱۵ تا ۱۸ سال کارگر نوجوان شناخته می شوند و اشتغال ان در شرایط سخت و زیان اور ممنوع است،و نباید درساعات شب و یا مشاغل سخت مشغول به کار باشند.

وی گفت: زباله گردی از جمله مشاغل سخت و زیان آور است وبکارگیری افرادنوجوان و کودکان اکیدا ممنوع است، به همین دلیل در جلساتی برگزار شده که شهرداری، بهزیستی، وسایر سازمانهای مرتبط... حضور داشتند، تصمیم گرفته شد که شهرداری به پیمانکاران خود اعلام کند که با افراد دارای صلاحیت قرارداد ببندد و ازنوجوان زیر۱۸سال و بویژه کودکان زیر ۱۵ سال در زباله گردی و تفکیک زباله استفاده نکند.

پرنده گفت:بررسی ها نشان می دهد کودکان کار یا برای پیمانکاران شهرداری یا پیمانکاران واسط و یا در کارگاهای اطراف تهران در تفکیک زباله بکارگیری شده اند لذا جلساتی گذاشتیم تا تدابیر لازم در این خصوص جهت پیشگیری از کار کودکان در زباله گردی بعمل آید .

وی افزود: از طرفی کمیته حمایت اجتماعی مسولیت شناسایی و حمایت معیشتی از آندسته از کودکان که به علت نیاز معیشتی مجبور به کارهستند رسیدگی شود همچنین با کارفرمایانی که از کودکان در زباله گردی استفاده می کنند برخورد شود و فرصت شغلی در اختیار افراد بزرگ سال خانواده قرار گیرد که البته تشکل های غیر دولتی در این خصوص به خوبی عمل کرده اند.

دستگاههای حمایتی و مسئول ورود می کنند

مدیرکل آسیب های اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: ما به دنبال این هستیم که علت کار این کودکان را بفهمیم که آیا به خاطر فقر است و یا اینکه سرپرست خانواده ندارند و در این صورت با نظارت های انجام شده باید دستگاه های حمایتی وارد عمل و پوشش آنها را به عهده گیرند و همچنین از کودکانی که به اجبار به این شغل روی آورده و استثمار می شوند باید حمایت های لازم انجام گیرد.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ تا ۷۵ درصد زباله گردها اتباع خارجی هستند، گفت: در این خصوص با وزارت کشور پیگیریهای داشته ایم واز آنها خواسته ایم تا ورود کنند به این موضوع و با توجه به اینکه افراد غیر ایرانی نمیتوانند مورد حمایت منابع دولتی قرارگیرند باید اقداماتی انجام دهیم تا آنها نیز مشکلاتشان حل شود و همچنین از وزارت بهداشت نیز خواسته ایم تا در خصوص رفع مشکلات بهداشتی، بیماری ها و سلامت آنها وارد عمل شود.

مهر

۷۰۵

کد خبر: 959267

وب گردی

وب گردی