ثبت سفارش واردات تیلاپیا تا اسفند متوقف است

یک مقام مسئول با بیان اینکه ثبت سفارش و واردات ماهی تیلاپیا از اسفندماه سال گذشته انجام نمی شود، گفت:با پایش شرایط و مناسب بودن اوضاع بازار، این ممنوعیت تمدید خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ عیسی گلشاهی، مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات، درباره اینکه چرا با وجود پیشنهاد سازمان شیلات برای ممنوعیت واردات تیلاپیا، نام این ماهی از لیست گروه کالایی که اخیر توسط دولت اعلام شده، حدف شده است؟، اظهارداشت: در گروه بندی اعلام شده از سوی دولت، کالاهای عضو گروه یک قرار می گیرند که ورود آنها به کشور مطلقا ممنوع است.

او اضافه کرد: از جمله این کالاها می توان به خاویار اشاره کرد که در کشور داریم ضمن اینکه واردات آن می تواند مشکلاتی مانند انتقال بیماری و مسائلی از این دست را به دنبال داشته باشد.

این مقام مسئول افزود: ممنوعیت گروه دیگری از کالاها فنی و تعرفه ای است، واردات این کالاها ممکن است در یک دوره مجاز نباشد اما احتمال این وجود دارد که بعدها با توجه به شرایط موجود، واردات آنها آزاد شود.

گلشاهی با بیان اینکه ماهی تیلاپیا در گروه دوم قرار دارد، گفت: سال گذشته سازمان شیلات پیشنهادی را به وزارت جهاد ارائه کرد تا این وزارت خانه بررسی کند آیا واردات تیلاپیا به کشور می تواند ممنوع باشد یا خیر؟

او ادامه داد: همچنین قرار شد پرورش دهندگان قزل آلا اقداماتی را در راستای تامین نیاز داخل انجام دهند چون وقتی موجودی تیلاپیا کم شود باید با عرضه قزل آلا این کمبود را جبران کرد.

گلشاهی افزود: در صورتی که این اقدامات صورت گیرد، در یک دوره زمانی سه ساله ممنوعیت واردات تیلاپیا به صورت دوره های پایش یک سال به یک سال تمدید می شود.

او تصریح کرد: طبق توافقات انجام شده از اسفندماه سال گذشته ثبت سفارش و به تبع آن واردات ماهی تیلاپیا به کشور صورت نمی گیرد. بنابراین ثبت سفارش واردات تا اسفند امسال ممنوع است و پس از آن نیز با اقداماتی که قرار است صورت گیرد، این ممنوعیت در یک دوره زمانی سه ساله، یک سال به یک سال تمدید خواهد شد.

گلشاهی گفت: شرایط ارزی و سایر موارد نیز در این زمینه تاثیرگذار بوده متقاضیان تمایلی برای ثبت سفارش ندارند.

او درباره افزایش تعرفه واردات این ماهی به ٥٥ درصد نیز افزود: سال گذشته همزمان با ارائه پیشنهاد ممنوعیت واردات، تعرفه واردات این کالا ٥٥ درصد تعیین شد(بالاترین سطح تعرفه که در گروه کالایی شیلات داریم)، ضمن اینکه تیلاپیا در گروه سه کالایی (ارز حاصل از صادرات) قرار گرفت که مجموع این موارد به معنای عدم صرفه اقتصادی واردات است.

گلشاهی درباره اینکه عدم ثبت سفارش واردات تیلاپیا تا چه زمانی پابرجاست؟، افزود: ما شرایط را پایش می کنیم و بسته به شرایط این موضوع تمدید می شود اگر شرایط بازار مطلوب باشد عدم پذیرش ثبت سفارش تمدید می شود.

او درباره اینکه آیا پرورش دهندگان قزل آلا می توانند نیاز بازار را تامین کنند؟، گفت: به لحاظ فنی و اصولی این کار امکان پذیر است؛ تنها نگرانی ما این است که شرایط قیمتی در بازار تغییر نکند که فعلا با چنین موضوعی مواجه نیستیم.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران، با اشاره به اینکه در گروه بندی جدیدی که از سوی دولت اعلام و واردات ۱۱۳۹ قلم کالا ممنوع شده است، نام تیلاپیا وجود ندارد، گفته بود: قرار بود ممنوعیت واردات تیلاپیا از اردیبهشت ٩٧ به مدت سه سال اعمال شود، اما در گروه بندی جدید، نام تیلاپیا از فهرست کالاهایی که مشمول ممنوعیت هستند، خارج شده است.

او از این اقدام دولت در سال حمایت از کالای ایرانی انتقاد کرده بود.

منبع: مهر

402

کد خبر: 959270

وب گردی

وب گردی