بلاتکلیفی در ارکستر شهر تهران

ارکستر شهر تهران از زیرمجموعه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با گذشت یک سال و سه ماه از افتتاح رسمی، فعالیت خاصی ندارد و گویا در تعطیلی به سر می برد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز،در حالیکه چند ماهی از حضور سعید اوحدی به عنوان رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران می گذرد، اما هنوز خبری از حوزه موسیقی سازمان به ویژه فعالیت ارکستر شهر تهران به رهبری اسماعیل تهرانی نیست و فعالیت های موسیقایی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که چندی پیش با افتتاحیه رسمی ارکستر شهر تهران در فرهنگسرای بهمن و همچنین جشنواره موسیقی «پیامبر مهربانی» حال و هوای ویژه ای پیدا کرده بود، در کمرنگ ترین شکل خود قرار دارد.

البته برخی از منابع خبری از لوریس چکناواریان به عنوان یکی از گزینه های احتمالی رهبری ارکستر شهر تهران نام می بردند که این گزینه هنوز از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تایید نشده است، اما با این حال باید دید با گذشت یک سال و سه ماه از تاسیس ارکستر شهر تهران به رهبری اسماعیل تهرانی آیا مخاطبان شاهد فعالیت دوباره این مجموعه موسیقایی خواهند بود یا این مجموعه نیز مانند سایر ارکسترهای وابسته به شهرداری تهران در معرض تعطیلی قرار می گیرند؟

در مروری به پرونده فعالیت های موسیقایی چند سال اخیر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران می توان اینگونه نوشت: گروه هنر خبرگزاری مهر آبان ماه سال گذشته با انتشار گزارشی از روند تعطیلی یا توقف فعالیت های چند ارکستر زیر مجموعه شهرداری تهران نوشته بود که از آن زمان تاکنون فعالیت چندانی در این حوزه و اساسا بخش موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران انجام نگرفته است.

زمزمه های تشکیل ارکستر شهر تهران که فعلا با رهبری اسماعیل تهرانی از هنرمندان مطرح موسیقی کشورمان شناخته می شود، چند ماهی بعد از تعطیلی کامل ارکستر سازهای ایرانی وابسته به بنیاد فرهنگی هنری رودکی مطرح شد. در ایام ورود محمود صلاحی به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تعطیلی موسیقی در فرهنگسراها شکسته شد و مسئولان این نهاد استراتژیک زیرمجموعه شهرداری تهران اعلام موجودیت ارکستر شهر تهران را اعلام کردند.

سه شنبه یازدهم خرداد سال ۹۵ هیاتی متشکل از امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بابک ربوخه مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اسماعیل تهرانی رهبر ارکستر شهر تهران، میلاد کیایی، هادی منتظری، حمید متبسم، شهرام میرجلالی و محمد فیروزی از اعضای شورای فنی ارکستر شهر تهران بعد از چند گفتگوی رسمی که از طریق رسانه ها انجام شده بود از جزییات تشکیل ارکستر شهر تهران سخن گفتند.

امیر عبدالحسینی در این نشست بیان کرد: فعالیت‌های ارکستر شهر تهران به شکل یک مجموعه حرفه‌ای است. این ارکستر فصل جدیدی در فعالیت‌های موسیقایی سازمان فرهنگی هنری شهر تهران است که امیدواریم آینده درخشانی هم داشته باشد.

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در همین نشست و در پاسخ به برخی از شبهات مطرح شده درباره ساختار اداری ارکستر شهر تهران تصریح کرد: برگزاری این نشست خبری بعد از ۲۵ جلسه کاری متعدد با شورای فنی ارکستر شهر تهران بوده است و مطمئن باشید در این چند ماه ما در همه موارد اداری و حقوقی ارکستر شهر تهران نیز صحبت کرده‌ایم که ساز و کار ما بر چه مبنایی باشد تا شاهد انحلال ارکستر نباشیم. ما حتی اسم این ارکستر را منتسب به شهرداری ننوشتیم تا اثبات کنیم کار ما بیشتر جنبه حمایتی است.

در حالیکه با برگزاری این نشست وعده هایی مبنی بر اجرای رسمی ارکستر شهر تهران در چارچوب برگزاری جشنواره بین المللی موسیقی فجر، برپایی مراسم افتتاحیه باشکوه در تالار شهید آوینی فرهنگسرای بهمن تهران در اسفند ماه سال ۹۵ داده شد، انتظار می رفت ارکستر شهر تهران فعالیت های موثری انجام دهد اما هنوز برنامه مشخصی از این مجموعه اعلام نشده است.

ارکستر فیلارمونیک (فیلهارمونیک) به رهبری نادر مشایخی، ارکستر و گروه کر خانه هنرمندان ایران به رهبری محمد سریر، ارکستر فیلارمونیک شهرداری تهران هم ازمجموعه هایی بودند که طی سال های گذشته یا زمزمه تشکیل آنها در رسانه ها مطرح شد و یا بعد از برگزاری چند کنسرت در مقطعی کوتاه، به تعطیلی کشانده شدند.

کد خبر: 959295

وب گردی

وب گردی