تولید ۶۴ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ تا مهر ۹۷

معاون وزیر نفت به سهم ۷۴ درصدی نیروی کار و مهندسی ایرانی و تولید ایرانی در ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره کرد و گفت: ۲۶ درصد از این پروژه محصول کار مهندسی و خرید خارجی و راه اندازی این پالایشگاه هم ۱۰۰ درصد ایرانی و بومی بود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ علیرضا صادق آبادی افزود: مهر امسال واحد تقطیر فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس راه اندازی خواهد شد.

او ادامه داد: در حال حاضر از 28 میلیون لیتر بنزین تولید داخل، 24 میلیون لیتر بنزین یورو5 در فاز اول و فاز دوم اضافه خواهد شد و این رقم به 52 میلیون لیتر خواهد رسید. با راه اندازی فاز سوم ستاره خلیج فارس، 12 میلیون لیتر دیگر به حجم بنزین یورو 5 تولیدی ایران افزوده خواهد شد و تلاش بر این است که روزانه 80 میلیون لیتر بنزین یورو5 تولید کنیم و به هدف 100 میلیون لیتر در روز نزدیک شویم.

صادق آبادی گفت: مصرف کنندگان بنزین باید بدانند چنانچه خودروی آنها از استاندارد یورو4 و 5 برخوردار نباشد در صورت استفاده از بنزین عادی یا یورو 4 و 5 میزان آلایندگی آنها تفاوتی ندارد و عملکرد موتور خودرو تغییری نمی کند.

او افزود: پالایشگاه ستاره خلیج فارس به تأمین و رفع نیازهای پتروشیمی داخلی هم کمک شایانی می کند به گونه ای که اگر ستاره خلیج فارس راه اندازی نمی شد پس از اعمال تحریم های احتمالی جدید بر ایران، فروش 240 هزار میلیون لیتر میعانات گازی پارس جنوبی کار دشواری می شد تأثیرات جانبی این پالایشگاه بسیار بیشتر از تولید 88 میلیون لیتر بنزین یورو 4 و 5 است. گفتنی است هدف ما از تولید مازاد بنزین مصرفی کشور، ذخیره سازی استراتژیک برای کشور است و برای صادرات برنامه ای نداریم.

صادق آبادی به سهم 74 درصدی نیروی کار و مهندسی ایرانی و تولید ایرانی در ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره کرد و ادامه داد: 26 درصد از این پروژه محصول کار مهندسی و خرید خارجی و راه اندازی این پالایشگاه هم 100 درصد ایرانی و بومی بود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: ارزش تولیدات فرآورده های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس حدود 24 میلیارد دلار است.

402

کد خبر: 959334

وب گردی

وب گردی