مقابله به مثل 33 کشور با ترامپ

با آغاز جنگ تجاری که رئیس جمهور آمریکا آغازگر آن بود ترکیه نیز به جمع 32 کشوری که تعرفه گمرکی کالاهای آمریکایی را افزایش داده بودند، پیوست.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز،دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، با تصمیم خود تحت عنوان "اول آمریکا" تجارت جهانی را وارد بحران جدی کرده است.

دولت ترامپ به محض روی کار آمدن از توافقنامه" پیمان تجاری اقیانوس آرام (tpp)"خارج شد و برای تغییر در پیمان "تجارت آزاد با کشورهای آمریکای شمالی(NAFTA)"وارد مذاکره شد.ولی افزایش تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم بود که بیشترین اعتراضات را در پی داشت.

فقط 4 کشور جهان از این افزایش تعرفه گمرکی معاف هستند: آرژانتین، استرالیا، کره جنوبی و برزیل.این افزایش بیشتر از همه کانادا،مکزیک و کشورهای اتحادیه اروپا را تحت تاثیر قرار داده و باعث همبستگی آنها برای مقابله با این اقدام ترامپ شده است.

در این چارچوب، 28 کشور عضو اتحادیه اروپا تصمیم گرفته اند25 درصد تعرفه گمرکی اضافی را در مورد محصولات فولاد و آلومینیوم تولید آمریکا اعمال کنند

از تاریخ 22 ژوئن، موتور سیکلت، قایق بادبانی، قایق ها، لوله ها، ذرت، لوبیا، برنج، چیپس ذرت، کره بادام زمینی، زغال اخته، آب پرتقال، ویسکی، سیگار، توتون، رژ لب، کت شلوار، روتختی، کفش، نردبان،دستگاه های تهویه و صدها کالای دیگر شامل افزایش تعرفه میشوند. با این افزایش مالیات شرکتهای آمریکائی متحمل ضرر 3.2 میلیارد دلاری خواهند شد.

حمایت کانادا و مکزیک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا

کانادا علاوه بر افزایش مالیات بر محصولات فولادی و آلومینیوم ایالات متحده، محصولا ت مصرفی مانند ماشین ظرفشویی و کاغذ توالت را نیز شامل این افزایش تعرفه کرده است.این حرکت کانادا باعث افزایش 13 میلیارد دلاری مالیات میشود.

دولت مکزیک هم مواد غذایی تولید آمریکا شامل سیب، انگور، زغال اخته و گوشت خوک را از هفته ی اول ژوئن مشمول افزایش تعرفه کرده است.

ترکیه، هند و چین هم مقابله به مثل کردند.

چین، دومین اقتصاد بزرگ در جهان، شاید قویترین پاسخ را به اقدامات واشنگتن داده است. در پاسخ به عوارض گمرکی اضافی در مورد محصولات فولاد و آلومینیوم ایالات متحده، دولت پکن، 15 تا 25 درصد تعرفه ها را برای 128 محصول آمریکایی اضافه کرده است. تعرفه های جدید که از ماه آوریل آغاز میشود بر محصولاتی به ارزش 3 میلیارد دلار تأثیر خواهد گذاشت.

ترکیه و هندوستان نیز به کشورهایی که محصولات آمریکایی را مشمول افزایش تعرفه کرده اند پیوستند.ترکیه از 8 مارس افزایش تعرفه بر محصولات آمریکائی را به اجرا خواهد گذاشت.

هند هم محصولات غذایی و شیمیایی آمریکا را مشمول مالیات اضافه می کند.

کد خبر: 959397

وب گردی

وب گردی