خاطرات استاد خسروشاهی روی پیشخوان کتابفروشی ها آمد

دفتر یازدهم از مجموعه حدیث روزگار با عنوان «خاطرات مستند استاد سید هادی خسروشاهی درباره آیت ‏الله علی مشکینی» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، سابقۀ آشنایی استاد خسروشاهی با آیت ‏الله مشکینی به 60 سال پیش بازمی‏ گردد و ایشان در مدت این آشنایی، مقاطع حساسی از مبارزه علیه رژیم پهلوی را نیز همراه با آن فقیه مجاهد طی کرده است. این کتاب از یک مقدمه، گفتگوی مفصل درباره زندگی و مبارزه آیت ‏الله مشکینی، پیوست ها و ضمایم تشکیل شده است که بیانگر گوشه هایی از زندگی این عالم مجاهد و برخی حوادث و مسائل تاریخی معاصر ایران، به ویژه تاریخ حوزه علمیه قم است.

بخش اول کتاب که حجم قابل توجهی از کتاب را به خود اختصاص داده، حاصل گفت وگوی استاد با ویژه‏ نامه مردادماه 1391 روزنامه «جوان» است که به مناسبت سالگرد رحلت آیت ‏الله مشکینی منتشر شد.

استاد در این گفت وگو خاطراتی از نماز جمعه آیت ‏الله محمدعلی اراکی، حاشیه‏ های کتاب «شهید جاوید»، مواضع آیت ‏الله مشکینی درباره دارالتبلیغ اسلامی، مبارزات آیت ‏الله مشکینی علیه رژیم پهلوی، نقش آیت ‏الله مشکینی در اعلامیه‏ های علیه رژیم پهلوی، اختلافات آیت ‏الله مشکینی و آیت ‏الله شریعتمداری، نامه‏ های آیت ‏الله مشکینی به دوستان و علما، سوابق اجرایی و عملکرد آیت‏ الله مشکینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ماجرای گله امام خمینی از آیت ‏الله کاشانی، علت و ارزش ترجمه آیت ‏الله مشکینی از قرآن کریم و در نهایت بررسی خدمات علمی، آثار و تألیفات و شاگردان آیت ‏الله مشکینی بیان می‏ کند.

به دنبال انتشار بخشی از خاطرات استاد خسروشاهی درباره آیت ‏الله مشکینی در این ویژه‏ نامه، عده‏ ای از مخاطبان و طلاب جوان حوزه علمیه قم طی تماس ‏های متعدد و طرح سوالاتی جدید، خواستار توضیحات بیشتر استاد درباره دیدگاه‏ های آیت ‏الله مشکینی درباره کتاب «شهید جاوید» و دارالتبلیغ اسلامی و بررسی نظر جامعه مدرسین در این موارد و دیدگاه آیت‏ الله مشکینی درباره مسأله قمه‏ زنی شدند که جواب‏های استاد به همراه زندگی خودنوشت آیت ‏الله مشکینی، در بخش دوم کتاب یعنی پیوست‏ها آمده است تا نکات تاریخی مهم و حساس از تاریخ معاصر و حوزه علمیه قم فراموش نشود. در انتها هم اسناد سیاسی و بعضی از مکتوبات تاریخی و نامه ‏های منتشر نشده آیت ‏الله مشکینی یا مرتبط به ایشان در این کتاب منتشر شده است.

چاپ اول این کتاب در 148 صفحه، تیراژ 1000 نسخه و قیمت 3500 تومان به جامعه علمی و فرهنگی و علاقمندان به تاریخ معاصر عرضه شده است.

تاکنون خاطرات مستند خسروشاهی درباره شخصیت ها و جریاناتی چون علامه طباطبایی، آیت الله طالقانی، امام موسی صدر، آیت الله مشکینی، شهید نواب صفوی، استاد سید جلال الدین آشتیانی، آیت الله هاشمی رفسنجانی و... منتشر شده است.

502

کد خبر: 959423

وب گردی

وب گردی