اولتیماتوم ترامپ به اعضای ناتو

رییس جمهوری ایالات متحده طی نامه هایی جداگانه، از کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی خواسته بودجه دفاعی خود را افزایش دهند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده با ناعادلانه خواندن سهم کشورش از تامین بودجه دفاعی ناتو از کشورهای عضو خواسته سهم خود را افزایش دهند.

خبرگزاری فرانسه روز جمعه به نقل از چارلز میشل نخست وزیر بلژیک نوشت: "ترامپ مکررا همپیمانانش در ناتو را به خاطر سهم اندک 2درصدی در تامین تولید بودجه دفاعی چشم انداز سال 2024 مورد مواخذه قرار می دهد."

چارلز میشل اضافه کرد ترامپ شخصا به سران 8 کشور عضو ناتو نامه داده و از آنها خواسته در نشست آتی اعضای ناتو که کمتر از دو هفته دیگر در روزهای 11 و 12 ژوییه برگزار می شود به تعهدات خود عمل کنند.

نخست وزیر بلژیک با ذکر این نکته که کشورش تنها به مشارکت در معدودی از عملیات های نظامی بسنده خواهد کرد، افزود:" بروکسل به شکل سیستماتیک تمام هزینه های دفاعی خود را کاهش داده است. من شخصا با این گونه لفاظی ها تحت تاثیر قرار نمی گیرم."

در حال حاضر در مقابل سهم 72 درصدی آمریکا سه کشور بریتانیا، یونان و استونی سهمی 2 درصدی دارند. ناتو امیدوار است چهار کشور لهستان ،رومانی،لتونی و لیتوانی درنشست پیش رو هزینه های دفاعی خود را افزایش دهند.

کد خبر: 959441

وب گردی

وب گردی