شروع زمزمه های ناسازگاری با کره شمالی

مقامات ایالات متحده می گویند که کره شمالی تولیدات هسته ای در سایت های مخفی خود را افزایش داده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده بر این باورند که کره شمالی در ماه های اخیر تولید سوخت خود را برای سلاح های هسته ای در چندین سایت مخفی افزایش داده و کیم جونگ اون رهبر این کشور به علت تلاش برای موافقت بیشتر در مذاکرات هسته ای با دولت ترامپ، این مساله را مخفی نموده است.

مقامات آمریکایی افزودند که توییت رییس جمهوری این کشور، بعد از دیدار با رهبر کره شمالی با مضمون: "دیگر تهدید هسته ای از سوی کره شمالی وجود ندارد" به صورت کاملا احساسی بیان شده است.

ده ها مقام آمریکایی که نخواستند نام آنان فاش شود اعلام کردند که کره شمالی تمامی تلاش خود را برای گرفتن هر گونه امتیاز از دولت ترامپ انجام می دهد در حالی که خود به درستی می داند سلاح های هسته ای برای حیات وی ضروری است.
پنج مقام آمریکایی با اشاره به آخرین ارزیابی اطلاعات، اظهار داشتند که در پنج ماه اخیر، به رغم اینکه دو طرف درگیر دیپلماسی بودند، کره شمالی تولید اورانیوم غنی شده برای سلاح های هسته ای را افزایش داده است.

آن ها اعلام داشتند که کره شمالی و ایالات متحده در اجلاس سران به توافق رسیدند تا برای دستیابی منع تولید سلاح هسته ای توسط پیونگ یانگ تلاش کنند، اما معاهده خاصی بین آن ها وجود ندارد.

بر اساس نظرسنجی ها، لغو تمرینات نظامی ایالات متحده در شبه جزیره کره، یک امتیاز بزرگ برای کیم جونگ اون است.

یک مقام آمریکایی در مورد آخرین اطلاعاتی که در اختیار داشت، گفت:" در حالی که کره شمالی آزمایشات موشکی و هسته ای خود را متوقف کرده است، مواردی در مورد کاهش یا توقف برنامه های آن ها وجود ندارد و شواهد کاملا بی طرفانه نشان می دهد که آن ها سعی در فریب ایالات متحده دارند."

چهار مقام دیگر سیا که از اطلاعات به دست آمده نیز با خبر بوده اند تاکید کردند کره شمالی قصد فریب ایالات متحده را دارد.

یک مقام اطلاعاتی ایالات متحده گفت: "موارد زیادی وجود دارد که کره شمالی تلاش کرده است تا در زمانی طولانی از ما پنهان شود."

این مقام افزود که ما متوجه شدیم کره شمالی حداقل یک آزمایشگاه غیرقانونی دیگر برای غنی سازی سوخت هسته ای، (به جز "یونگ بیون")، در سایت هسته ای اصلی خود دارد.

" جفری لوئیس"، مدیر برنامه های شرق آسیای مرکز مطالعات منع گسترش سلاح های هسته ای "جیمز مارتین"، در موسسه مطالعات بین المللی مریلند، اظهار داشت: هنگامی که کره شمالی در سال 2009 تاسیس زیرساخت های غنی سازی در یونگ بیون را انجام داد، این کار آنچنان با سرعت پیش رفت که نشان می داد اولین بار نیست که کره شمالی دست به چنین اقدامی زده و از لحاظ تجهیزاتی بسیار جلوتر است.

"جوئل ویت" که در مورد توافقنامه هسته ای 1994 با کره شمالی مذاکره کرده بود، گفت که ایالات متحده همیشه معتقد است که کره شمالی دو زیرساخت برای غنی سازی مواد هسته ای دارد: یکی یونگ بیون و سایت دوم که آمریکا از آن آگاه است، اما نام آن اعلام نشده است.

مقامات آمریکایی می گویند آخرین اطلاعات سیا نشان می دهد که بیش از یک سایت مخفی در کره شمالی وجود دارد و سوال اینجاست که آیا "کیم" مایل به پذیرش آن است یا خیر؟!

ویت اظهار داشت ارزیابی اطلاعات بر پایه گزارشی از 38north.com نشان می دهد که کره شمالی در حال پیشرفت تاسیسات هسته ای اصلی خود در یونگ بیون است.

"بروس کلینگنر"، تحلیلگر سابق سازمان سیا و کارشناس کره شمالی در بنیاد "هریت" اعلام داشت که فعالیت های مشاهده شده با سخنان پیونگ یانگ در مورد از بین بردن برنامه های تسلیحات هسته ای منافات دارد.

یکی از مقامات ارشد اطلاعاتی ایالات متحده دیدگاه دیگری را ارائه کرد و افزود که تصمیم کیم برای تعلیق آزمایشات هسته ای و موشک غیرمنتظره بوده است و این واقعیت که دو طرف به پای میز مذاکره آمده اند یک گام مثبت دانست.

این مقام همچنین اذعان کرد که تحلیلگران اطلاعاتی بر این عقیده اند که رژیم کیم تلاش می کند تا ایالات متحده را فریب دهد.

او گفت: "پیونگ یانگ در تلاش است تا ما را در مورد تعداد امکانات، سلاح ها و موشک ها فریب دهد اما ما از نزدیک در حال تماشای آن ها هستیم."

مترجم: مژگان الیکائی

کد خبر: 959447

وب گردی

وب گردی