یادگیری مشارکتی باعث ایجاد انگیزه درونی در دانش‌آموز می‌شود

یک دانشجوی ارشد علوم تربیتی در مورد یادگیری مشارکتی دانش آموزان می گوید: در یادگیری مشارکتی فرصت بحث در مورد عقاید و ایده‌ها و همچنین دریافت بازخوردهای سازنده وجود دارد که می‌تواند در شکل‌گیری و تقویت عزت نفس موثر باشد.

به گزارش ایسکانیوز اقدس خورشیدی عین الدین ، دانشجوی ارشد رشته علوم تربیتی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات در مورد یادگیری مشارکتی دانش آموزان، در پایان نامه خود می نویسد: یادگیری مشارکتی نوعی از یادگیری مدرن است که در آن تعاملات اجتماعی ارتقا می‌یابد و زمانی که اعضای گروه نتایج و دلایل خود را توضیح می‌دهند، مهارت‌های ارتباط کلامی رشد می‌یابد.

همچنین یادگیری مشارکتی رفتارهای اجتماعی مناسب را که در شرایط مختلف ضروری هستند، الگو قرار داده و دانش‌آموزان از مهارت‌های اجتماعی مورد نیاز در جامعه و محیط‌های کاری برخوردار می‌شوند.

این مدیر مدرسه پسرانه می نویسد: روش یادگیری مشارکتی موجب پذیرش تفاوت‌های فردی و همچنین درک دیدگاه دیگران می‌شود.

خورشیدی می گوید: نقش فعال دانش‌آموزان در امر یادگیری باعث می‌شود احساس رضایت بیشتری از تجربه‌ آموزش داشته و نگرش مثبت‌تری به یادگیری در آنها ایجاد شود .در یادگیری مشارکتی فرصت بحث در مورد عقاید و ایده‌ها و همچنین دریافت بازخوردهای سازنده وجود دارد که می‌تواند در شکل‌گیری و تقویت عزت نفس موثر باشد.
اهمیت و ضرورت پرداختن به یادگیری مشارکتی این است که محیطی امن برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند؛ زیرا خطاهای فرد قبل از این که در کلاس عنوان شود، توسط همکلاسی‌های وی و در داخل گروه تصحیح می‌شود و یادگیری مشارکتی باعث ایجاد انگیزه درونی در دانش‌آموز می‌شود.
در یادگیری مشارکتی، دانش‌آموزان هم از طرف معلم و هم از طرف اعضای گروه تقویت می‌شوند که باعث رشد خودکارآمدی بالاتری در آنها شده و به تبع آن نمرات آنها افزایش خواهد یافت.بر طبق تحقیقات انجام‌شده یادآوری اطلاعاتی که از طریق مشارکتی آموزش و‌ یاد داده شده،بیشتر از سایر روش‌ها است.

چگونه می توانیم دانش آموزان را درگیر درس و احساس پویایی و تعلق به کلاس و مدرسه کنیم؟

این دانشجوی ارشد علوم تربیتی درباره ایجاد حس پویایی در دانش آموزان می گوید: از آنجا که یک فرهنگی هستم و بیشترین سال های خدمت عاشقانه خود را در مدرسه و کلاس های درس گذرانده ام تمام سعی من این بوده که چگونه می توانم دانش آموزان را درگیر درس و احساس پویایی و تعلق به درس و کلاس و مدرسه کنم و ایجاد ارتباط موثر در فرآیند یادگیری فعال همواره فکرم را مشغول می کرد و این که روش های سنتی و قدیمی پاسخگوی آموزش به نسل فعلی دانش آموزان نمی شود.

خورشیدی می گوید: این که در کلاس درس دانش آموزان فقط از 1 یا 2 حواس خود برای یادگیری استفاده می کنند آن هم به صورت حفظی و طوطی وار که همچنان بسیاری در مدارس این روش ادامه دارد جرایم واقعا تاسف وار بود با توجه به فواید یادگیری مشارکتی با استاد راهنمای ارجمندم دکتر محمدرضا کرامتی مشورت کردم و چون استاد تحقیقات و کتاب های متعددی در این زمینه داشته و دارند با راهنمایی استاد و علاقه مندی و انگیزه درونی خود تصمیم به انتخاب این موضوع گرفتم.

وی می گوید: این موضوع را از چهار جنبه: 1-امکانات فنی و تکنولوژی 2-امکانات و شرایط قانونی 3-امکانات و شرایط آموزشی 4-ویژگی های نگرشی این تحقیق بررسی کردم که به نظر می رسد از نتایج و فواید آتی و آنی تحقیق میتوان برای حل مشکلات شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان کمک گرفت همچنین این تحقیق شاید بتواند درجهت رسیدن به اهداف عالی مسئولان آموزش و پرورش ،سازمان های آموزشی و مدارس که همان پرورش نوجوانان و جوانان است موثر واقع شود.

وی معتقد است: بهره‌وران از نتایج این تحقیق، علاوه بر وزارت آموزش و پرورش و مدیران و معلمان و دانش آموزان مدارس کشور ،مراکز مشاوره تحصیلی و خانواده‌های صاحبان فرزند محصل باشند .

این کارشناس ارشد علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه می دهد: هدف از انجام این پژوهش بررسی امکان‌سنجی اجرای یادگیری مشارکتی در مدارس دولتی پسرانه منطقه2 آموزش‌و‌پرورش شهر تهران بود. . جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه مدارس دولتی پسرانه منطقه 2 آموزش و پرورش شهر تهران که تعداد آن‌ها برابر با 25 مدرسه که دارای 300 کلاس بود.حجم نمونه پژوهش برابر با 200 نفر در نظر گرفته شد.

و در پایان می نویسد: نتایج نشان داد که امکانات فنی تکنولوژی ، امکانات آموزشی ،شرایط قانونی، ویژگی‌های نگرشی و رفتاری در زمینه امکان اجرای یادگیری مشارکتی در کلاس درس از نظر مدارس دولتی پسرانه منطقه 2 آموزش‌و‌پرورش شهر تهران در وضعیت مطلوب قرار دارد و نیز عوامل مؤثر در زمینه اجرای یادگیری مشارکتی از تاثیر متفاوتی برخوردار است که با توجه به میانگین رتبه‌ای، متغیر امکانات فنی و تکنولوژی از رتبه اول برخوردار است و متغیرهای شرایط آموزشی و قانونی در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

خبرنگار: اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 959542

وب گردی

وب گردی