خردمندان: سلامت را نمی‌توان به فیلمساز سفارش داد

کارگردان فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد»، گفت: از طریق سینما می توانیم مردم را راحت تر نسبت به موضوعات دایره سلامت آگاه کنیم.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز از سومین جشنواره فیلم سلامت، کارگردان فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد»، در تعریف سلامت و نقش سینما در فرهنگسازی سلامت در اجتماع گفت: به نظرم سلامت مجموعه‌ای از عواملی است که در کنار هم قرار می‌گیرند که یک شخص بتواند زندگی نرمال داشته باشد.

وی افزود: سلامت می‌تواند فیزیکی و یا در ارتباط با بحث روان فرد باشد. کاری که یک سینماگر انجام می‌دهد نگاه کردن به موضوعات اجتماعی از منظر درام است. من به عنوان یک فیلمساز به موضوعی با نگاه اجتماعی توجه می‌کنم و فیلمی می‌سازم که در بخشی از فیلم من به مسئله سلامت اشاره می‌شود، به تناسب نیاز دراماتیک داستانم به آن موضوع می‌پردازم.

کارگردان فیلم «بیست و یک روز بعد» اظهار کرد: وقتی جشنواره‌ای مثل جشنواره سلامت با نگاه تخصصی‌تری به موضوعی که من به آن در فیلم به آن اشاره کرده‌ام، می‌پردازد ، مردم با دیدن آن فیلم نسبت به یک موضوع مربوط به سلامت کنجکاو می‌شوند، کما اینکه از زوایای دیگری همچون جامعه شناسی، روانشناسی و... می‌توان به موضوعات توجه کرد.

وی در خصوص تجربه حضور خود در این جشنواره در دوره گذشته افزود: من سال گذشته تجربه حضور در جشنواره فیلم سلامت را داشتم، با توجه به اینکه فیلمم به مقوله سرطان می پرداخت و یکی از تبعات آن را بررسی می کرد، در نشستی با حضور یک پزشک و متخصص به صورت بسیار گسترده تر به سوالاتی که در ذهن مخاطبان این فیلم شکل گرفته بود پاسخ داده شد، از این نظر من به عنوان یک فیلسماز لذت بردم. در واقع اتفاقی که در حاشیه این جشنواره افتاد، مکملی برای فهم بیشتر و درک بهتر فیلم من بود.

این کارگردان ادامه داد: به نظرم برگزاری این جشنواره بسیار مفید بود. من در فیلمم نمی توانستم به موضوع بیماری سرطان به صورت باز بپردازم و در قالب فیلم به این مسئله پرداختم.

خردمندان با بیان اینکه جشنواره سلامت بستری شد که به بسیاری از سوالات مخاطبان پاسخ داده شده و ذهن کنجکاو آنها سیراب شود گفت: برنامه هایی که در کنار این جشنواره در تلویزیون به صورت تخصصی بعد از اکران هر فیلم پخش می شد بسیار موثر بود. در این برنامه ها با حضور یک یا چند متخصص موضوع را بررسی می کردند.

نویسنده و کارگردان فیلم 100 ثانیه ای «پدر» در خصوص تاثیر سینما در سلامت اجتماعی عنوان کرد: از آنجایی که سینما با داستان و درام گره خورده و داستان از عوامل جذابیت و دیده شدن آثار به شمار می رود از طریق سینما می توانیم مردم را بسیار راحت تر نسبت به موضوعات دایره سلامت آگاه کنیم. شاید مردم به طور معمول سراغ کسب اطلاعات و دانش نسبت به بیماری های مختلف نروند چون کارشان نیست و دغدغه ای نسبت آن بیماری ها ندارند، اما وقتی که در قالب یک فیلم سینمایی مخاطب نسبت به موضوع مطرح شده کنجکاو شده و می تواند باعث آگاهی گسترده در سطح جامعه شود.

خردمندان با بیان اینکه موضوعاتی از قبیل سلامت چندان قابل سفارش برای فیلمساز نیست اظهار کرد: شاید در حوزه فیلم داستانی نتایج چندان خوبی نگرفته ایم و چندان با سفارشی بودن موافق نیستم، شاید به ندرت نمونه های موفق هم داشته باشیم ولی بهتر است موضوعاتی از این دست، توسط هنرمند شروع شود و در مسیر فیملسازی از متخصصین کمک گرفته شود تا اثر بهتری خلق کند.

وی درباره میزان تاثیرگذاری هنرمندان در نهادینه کردن سلامت اجتماعی، خاطرنشان کرد: مسئله سلامت آنقدر مهم است که همه به یک اندازه در آن سهیم هستند و این مسئله به اندازه ای مهم است که نباید بارش را روی دوش یک دسته گذاشته شود و همه به یک اندازه در توجه به این مسئله سهیم هستند.

کارگردان فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» با تاکید بر سلامت روان به همراه سلامت جسم خاطرنشان کرد: بحث سلامت روان تحت تاثیر بی ثباتی شرایط کنونی کشور است. این بی ثباتی در حال حاضر در همه زمینه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی وجود دارد که به شدت روان مردم را آزار می دهد. همه این ها در کنار هم به تخریب روان ها می پردازد و جامعه ای که ثبات در آن وجود نداشته باشد، منجر به تولید تنش می شود.

خردمندان در خصوص تاثیر برگزاری جشنواره هایی از این دست، گفت: تاثیر گذاری این جشنواره به ارتباط و تاثیرگذاری آن در میان مردم است در غیر این صورت دوهمی تعدادی فیلمساز در این جشنواره فایده ای ندارد.

502

کد خبر: 959552

وب گردی

وب گردی