برخی اشکالات اقتصادی ربطی به تحریم‌ها ندارد

علی لاریجانی گفت: در کشور ما برخی اِشکالات وجود دارد که ربطی به تحریم‌ها ندارد و اگر دست به دست هم دهیم، می‌توانیم از پس حل مشکلات برآییم.

به گزارش ایسکانیوز، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بعدازظهر امروز با جمعی از اعضای اتاق اصناف کشور دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز حضور داشتند.

لاریجانی پس از استماع سخنان، انتقادات و درد دل‌های رؤسای اصناف مختلف گفت: بازار پشتوانه مهم انقلاب است و در پیروزی انقلاب اسلامی نقش اساسی داشته است.

وی با بیان اینکه امام (ره) همیشه از بازار به نیکی یاد می‌کرد، افزود: بزرگان در مبارزه دوران انقلاب همیشه ارتباط نزدیکی با بازار داشتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرایط کشور، شرایط عادی نیست، تصریح کرد: دشمن خارجی ما عقل درستی ندارد، درگیری‌های بین‌المللی آمریکا فقط با ایران نیست. اخیراً این دولت از پیمان آب و هوایی خارج شد و در موضوع تعرفه‌ها و حقوق بشر نیز مشکلات اساسی با همسایگان خود و اروپا دارد.

وی اظهار داشت: اما در مواجهه با ایران، با کینه‌ورزی چندبرابری کار می‌کنند، البته از ابتدای انقلاب این دشمنی‌ها وجود داشته است، اما این موجود عجیب و غریب متفاوت است.

عضو شورای عالی امنیت ملی افزود: جمهوری اسلامی قبول کرد بر سر مسئله هسته‌ای مذاکره کند و علی‌رغم اختلافات، به توافق رسید؛ توافق را آنها برهم زدند، ایران پایبند بود. بعد از آن اروپا خواستار ادامه مذاکره شد که قبول کردیم.

لاریجانی تصریح کرد: رفتار جمهوری اسلامی از پختگی لازم برخوردار بود و نمی‌خواستیم با حریف لجباز، با لجبازی برخورد کنیم؛ هنوز با اروپا در حال مذاکره هستیم.

وی گفت: در کشور ما برخی اِشکالات وجود دارد که ربطی به تحریم‌ها ندارد و اگر دست به دست هم دهیم، می‌توانیم از پس حل مشکلات برآییم.

لاریجانی نقدینگی، صندوق‌های تأمین اجتماعی و بانک‌ها را از مشکلات داخلی خواند و گفت: نمی‌خواهیم بگویم حریف آنقدر قدرتمند است که هر کاری می‌تواند بکند، برخی اشکالات در داخل کشور است و حل این مشکلات بر عهده ماست.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان اصناف اظهار داشت: با اصلاح آئین‌نامه داخلی مجلس، مقرر شد تصمیمات صحن علنی و کمیسیون‌ها در مورد مسائل اقتصادی با حضور نمایندگان اتاق بازرگانی و اتاق اصناف گرفته شود.

توصیه به وزیر صنعت و تجارت برای حل مشکل انتخابات اتاق اصناف

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: مسئله انتخابات اتاق اصناف را حل کنید. هفته آینده انتخابات برگزار کنید و موضوع را تمام کنید. آنقدر ما مسائل بزرگتر داریم که این مسائل نباید مانع همکاری ها باشد.

لاریجانی در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر لزوم ارتباط بیشتر وزارت صنعت، معدن و تجارت با اتحادیه ها گفت: معاونان وزیر صنعت باید با اتحادیه ها جلسه بگذارند و حرفهایشان را بشنوند.

وی خطاب به شریعتمداری اظهار داشت: شما که مسئول این کار هستید و از نظر ریشه، بازاری هستید این موضوع را حل کنید.

لاریجانی با اشاره به انتقادات روسای اصناف مختلف گفت: در مورد شرایط فعلی نظرات مختلفی وجود دارد. حل مشکلات اقتصادی ما نیازمند تجربه کف بازار است و با نشستن در اتاق، حل نمی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مورد نرخ ارز دو نظر وجود دارد. اول اینکه برای واردات همه کالاها ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته شود. نظر دوم هم اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط به واردات کالاهای اساسی اختصاص یابد و بقیه ارز به بورس وارد شود.

وی با بیان اینکه شرایط ما پیچیدگی هایی دارد که باید به حرف بازاریان گوش دهیم، خطاب به حاضران در جلسه ادامه داد: شما تردید دارید که ما برای مبارزه با قاچاق وقت می گذاریم. مجلس در این خصوص قانونگذاری کرده است. باید یا نظامات قانونگذاری ما به گونه ای باشد که قاچاق صرفه نداشته باشد و یا نظامات اطلاعات آنلاینی برای واردات داشته باشیم. دولت و مجلس برای مبارزه با قاچاق مصمم هستند.

لاریجانی از روسای اتاق اصناف خواست در خصوص لایحه مالیات بر ارزش افزوده با مجلس تعامل داشته باشد و پیشنهادات خود را به صورت مکتوب ارائه کنند.

وی خطاب به حاضران در جلسه گفت: انقلاب مال خودتان است. در این حوادث، انصافا ظهور و بروز قوی داشتید و از کیان کشور دفاع کردید؛ این روحیه باید حفظ شود.

305

کد خبر: 959636

وب گردی

وب گردی