نشست امنیتی عقبه اردن و افشای عمق روابط عربستان و اسرائیل

کارشناسان و تحلیلگران اسرائیلی معتقدند نشست سران امنیتی برخی کشورهای عربی به ویژه عربستان با رئیس سازمان موساد در شهر عقبه اردن از عمق روابط عربستان و اسرائیل پرده برداشته و همزمانی این رویداد با اجرای برخی از اصلاحات در عربستان را قابل توجه دانستند.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز یوسی میلمان کارشناس امنیتی روزنامه صهیونیستی معاریو گفت: نشست امنیتی برگزار شده چندی پیش در شهر عقبه اردن با حضور یوسی کوهن رئیس سازمان موساد و همتایان وی از چند کشور عربی، خبرهای فراوان گذشته در خصوص وجود رابطه محرمانه میان اسرائیل و عربستان را تایید کرد.

این کارشناس صهیونیست در ادامه مقاله خود افزود: پیش از این نیز اخباری در خصوص دیدار مئیر داگان رئیس سابق موساد با همتای عربستانی خود و همچنین دیدار بندر بن سلطان رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان با ایهود اولمرت نخست وزیر اسبق اسرائیل و همچنین رئیس شورای امنیت ملی رژیم اسرائیل در شهر امان اردن در قصر پادشاه این کشور منتشر گردید.

وی در بخش دیگری از مقاله خود ادامه داد: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر کنونی اسرائیل دائماً به وجود روابط قوی دولت خود با برخی از کشورهای عربی که از منافع مشترکی به خصوص نگرانی از افزایش نفوذ ایران در منطقه و تاثیر آن در برخی از کشورهای خاورمیانه برخوردار است افتخار می کند.

این کارشناس اسرائیلی که از روابط مستحکمی با نهادهای امنیتی صهیونیستی برخوردار است تاکید کرد: نشست مشترک برگزار شده در شهر عقبه اردن شاهد مشارکت خالد حمیدان رئیس سازمان اطلاعات عربستان، عباس کامل رئیس سازمان اطلاعات مصر، عدنان الجندی رئیس سازمان اطلاعات اردن و ماجد فرج رئیس دستگاه اطلاعاتی تشکیلات خودگردان بود، ماجد فرج یکی از کاندیداهای جایگزینی ابومازن و مورد حمایت دولت آمریکا می باشد و پیش از این با مایک پمپئو رئیس سابق سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) ملاقات کرده بود.

در همین خصوص نوعان بنعات نویسنده اسرائیلی روزنامه عبری زبان مکور ریشون گفت: صدور مجوز رانندگی برای زنان از سوی مقامات کشور عربستان که چند روز پیش اجرایی گردید انقلابی اجتماعی محسوب می‌شود که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان آن را اجرا می کند و روزنامه ها و شبکه های اجتماعی همزمان با این رویداد تاریخی در شهر عقبه آن را پوشش دادند و همزمانی این دو رویداد قابل توجه است.

این تحلیلگر صهیونیست در مقاله خود آورده است: روز یکشنبه گذشته روزی دراماتیک در عربستان بود چرا که این کشور شاهد اجرای فرمان صادر شده از سوی ملک سلمان پادشاه عربستان در سپتامبر ۲۰۱۷ در خصوص صدور مجوز رانندگی به زنان بود و روزنامه های سعودی، عربی و جهانی لحظات اجرای این فرمان را به صورت مستقیم پوشش دادند و برخی صاحبان شرکت های حمل و نقل نیز اجازه ورود رانندگان زن را به شرکت‌ های خود صادر کرده تا این موفقیت را به آنها تبریک بگویند.

بنعات که متخصص در امور خاورمیانه است افزود: قبل از برگزاری جشن برای این مناسبت لیبرالی باید دو مسئله مهم در عربستان را یادآور شد، سیاست و اقتصاد، چرا که هر تغییری که این کشور شاهد آن است از طریق سند ۲۰۳۰ که در آوریل ۲۰۱۶ اعلام شد ارتباط مستحکمی با بن سلمان پیدا می کند و هدف اصلی آن بهبود ریشه ای اقتصاد عربستان ثروتمند و اقدام برای عدم اتکا به درآمدهای نفتی و مشتقات آن است.

این کارشناس اسرائیلی ادامه داد: متوسط مشارکت زنان عربستان در بازار کار به 30 درصد افزایش پیدا می کند و به واسطه رفع ممنوعیت رانندگی زنان حضور آنها در اماکن ‌کاری افزایش خواهد یافت و در نتیجه بیشتر جذب بازار کار می شوند، صدور مجوز رانندگی برای زنان در عربستان عملاً به معنای بی نیازی از کار کردن بیش از یک میلیون راننده خارجی است که بیشتر آنها از کشورهای آسیای شرقی هستند چرا که این مساله تنها صرفه جویی در هزینه های مربوط به دستمزد ماهانه آنها نشده و هزینه بلیط سفر و دریافت ویزا که می بایست از سوی کارفرمایان آنها تامین می شد و هر آن چیزی که این کشور عربستان با پرداخت میلیاردها دلار می بایست پرداخت کند نیز می شود. گزارشات بین المللی بیانگر آن است که صدور مجوز رانندگی برای زنان در عربستان سعودی تا سال ۲۰۳۰ بودجه این کشور را به ۹۰ میلیارد دلار خواهد رساند.

این نویسنده صهیونیست در پایان مقاله خود خاطرنشان کرد: در حالی که عربستان شاهد اعطای حق رانندگی به زنان است 12 زن و مرد فعال سعودی در زمینه حقوق بشر به اتهام ایجاد بی ثباتی در امنیت عربستان بازداشت شده ‌اند که از جمله ی آنها لجین الهذلول است که نام وی در لیست 100 زن تاثیر گذار در جهان در سال ۲۰۱۵ قرار دارد، همچنین فهد البطیری همسر این زن عربستانی و کارگردان فیلم کوتاه رانندگی زنان می باشد نیز در بازداشت به سر می برد که این تناقضی فاحش است.

کد خبر: 959640

وب گردی

وب گردی