مطالبه گری دانشجویان خواست مقام معظم رهبری است

دبیر کل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی گفت: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری دانشجویان باید مطالبه گری داشته باشند و حتی افرادی که مستقیما ازجانب ایشان منصوب شده اند از جهت میزان دارایی باید بررسی شوند و همه در برابر قانون برابراند.

دکتر سید محمد حسینی دبیر کل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نقش تشکل های دانشجویی در بررسی اموال نامشروع مسئولان نظام، گفت: در نظام اسلامی باید مسئولان و مدیران به گونه ای انتخاب شوند که اصول اولیه اسلامی را رعایت کنند و به دنبال منافع شخصی و بهره برداری از پست و موقعیت خود نباشند و در عین دقت در انتخاب مسئولان نظام، نظارت صحیح و کافی برعملکرد آن ها باید وجود داشته باشد.

دبیر کل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی افزود: مسئولان نباید به دنبال ثروت اندوزی باشند و اگر فردی از موقعیت خود سوء استفاده شخصی کند باید بدون ملاحظه مورد بازخواست قرار گیرد و همانطور که درسیره مولا علی می بینیم که نامه هایی به والیان خود نوشتند و آن ها را عزل کردند و نگذاشتند از اموال نامشروع استفاده کنند، باید ساز و کار مناسبی در حکومت اسلامی در مبارزه با فساد اقتصادی و باز پس گیری اموال نامشروع مسئولان در صورت اثبات اندیشیده شود.

حسینی خاطر نشان کرد: دستگاه های نظارتی باید مراقبت ها و بررسی لازم نسبت به بررسی اموال مسئولان انجام دهند و اگر مواردی پیش آمد یک راهکار قانونی داشته باشیم که با این سوء استفاده ها برخورد شود تا بتوانیم اعتماد مردم را جلب کنیم چون اعتماد بزرگترین سرمایه اجتماعی نظام است.

وی در ادامه تصریح کرد: باید یک روال همیشگی در بررسی اموال نامشروع مسئولان وجود داشته باشد و همانطور که در مورد وزرا یک روال همیشگی در قانون اساسی داریم که میزان اموال و دارایی اعضای دولت را باید قوه قضاییه قبل و بعد از مسئولیتشان بررسی کند که افزایش غیر قانونی نداشته باشد. طرحی هم مجلس نوشته و تعمیم دادند به رده های دیگر مدیریتی که متاسفانه تا به امروز در مجمع تشخیص مصلحت نظام باقی مانده است.

دبیر کل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی یاد آور شد: اگر یک راهکار قانونی مناسب در بررسی اموال مسئولان وجود داشته باشد دیگر نیازی به فشار رسانه ها و دانشجویان در این قضیه نخواهیم داشت، به طور طبیعی دستگاه های نظارتی و قضایی فعالیت خودشان را در بررسی اموال نامشروع مسئولان خواهند داشت و باعث می شود که مردم بدانند، مدیران دیگر نمی توانند از موقعیت خودشان سوء استفاده کنند.

سید محمد حسینی تاکید کرد: تشکل های دانشجویی باید کار خودشان را انجام دهند و مطالبات جدی خود را پیگیر باشند تا مدیران جامعه بدانند که زیر ذره بین هستند و تمامی اعمالشان رصد می شود و هرجا که خبط و خطایی باشد مردم در جریان قرار می گیرند. اگر برخی از خدا نمی ترسند لااقل بخاطر حیثیت و آبروی خودشان دقت کنند که قطعا از این دیدگاه تشکل های دانشجویی در خط مقدم هستند.

وی متذکر شد: دانشجویان، نیروهای جوان حقیقت طلب و عدالت خواهی هستند که روحیه محافظه کاری در آن ها کمتر است و بدون ملاحظات و صریح تر می توانند وارد این عرصه شوند و فضای جامعه را آماده کنند. البته برای برخورد با بی عدالتی و پیشگیری از آن اگر می خواهند مطالبی را پیگیری کنند باید متقن باشد و اسناد و مدارک کافی برای اثبات داشته باشند چون پای حیثیت مردم و نظام در میان است.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: مطالبه گری دانشجویان و تشکل های دانشجویی خواست مقام معظم رهبری است و حتی فرمودند برخی از نهادها و دستگاه هایی که به نوعی زیر مجموعه ایشان هستند و روسای آن ها توسط ایشان منصوب می شوند معنایش این نیست که این افراد ایرادی نداشته باشند بلکه باید همه موارد بررسی شوند تا اگر مشکلی وجود دارد تصحیح شود. روند موجود و معنای امر به معروف و نهی از منکر هم همین است و اگر این بررسی ها بصورت تشکل و برآمده از خرد جمعی باشد قطعا کارسازتر و تاثیر گذارتر است تا اینکه افراد بخواهند به صورت پراکنده نظراتی را بیان کنند که در این قالب نظارت همگانی تاثیر بیشتری را در فضای جامعه دارد.

خبرنگار: ندا فراهانی

کد خبر: 959660

وب گردی

وب گردی