تنها از یک پنجم ظرفیت بنادر شمالی استفاده می شود

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به مزیت های صادراتی و ترانزیتی بنادر شمالی در حاشیه دریای خزر گفت: اکنون تنها از یک پنجم ظرفیت بنادر شمالی کشور استفاده می شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ هادی حق شناس در جمع خبرنگاران افزود: آمارها از صادرات و واردات سالیانه بین 5 تا 6 میلیون تن کالا از بنادر شمالی و به خصوص بندر امیرآباد حکایت دارد در حالی که ظرفیت بنادر ما در خزر اکنون حدود 25 میلیون تن در سال است.
او اظهار داشت: در سه ماهه نخست امسال بیش از 11 میلیارد دلار کالا از بنادر کشور صادر شده که با توجه به واردات حدود 10 میلیارد دلاری، بیش از یک میلیارد دلار تراز بازرگانی کشور مثبت شده است.
او با اشاره به ارائه مشوق ها و تخفیف های بندری برای افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی از بنادر کشور بیان کرد: آمارها نشان می دهد که در بهار امسال صادرات غیرنفتی ایران در مقایسه با سال گذشته 20 درصد رشد داشته است.
حق شناس با بیان اینکه کاهش تعرفه های بندری و شناورهای تجاری در بنادر شمالی و جنوبی صادرات و ترانزیت کالا را در کشور رونق می دهد، گفت: سازمان بنادر تخفیف های زیادی را در بیشتر بنادر برای صاحبان کالا و کشتی در نظر گرفته تا هزینه های صادرکنندگان کالا در کشور به حداقل برسد.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به مزیت های توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی از بنادر شمالی اشاره کرد و گفت: ما هنوز نتوانستیم از ظرفیت های بنادر شمالی در دریای خزر به خوبی استفاده کنیم.
به گفته این مقام مسئول در سازمان بنادر، ساخت و توسعه بنادر جدید در سواحل روسیه، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان، ظرفیت های بسیار خوبی در این منطقه برای تبادل کالا و حمل ونقل دریایی به وجود آورده است که در توسعه فعالیت های ترانزیتی کشور در کریدور شمال - جنوب و شرق - غرب به عنوان مسیری کوتاه و کم هزینه تاثیرگذار خواهد بود.
حق شناس از برگزاری همایش بین المللی صادرات در بندر امیرآباد خبر داد و گفت: هنوز هم مبادلات تجاری در بین پنج کشور حاشیه دریای خزر با توجه به ظرفیت های موجود در این منطقه بسیار کم است و برگزاری این همایش در بندر امیرآباد با حضور نمایندگانی از بنادر این کشورها می تواند در رشد و توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی در منطقه خزر ثمربخش باشد.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در پایان تاکید کرد: خزر منطقه صلح دوستی است و کشورهای حاشیه خزر باید از موقعیت مناسب این دریا در بین ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان حداکثر استفاده را ببرند.
همایش «توسعه صادرات به کشورهای حاشیه دریای خزر» با حضور نمایندگانی از بنادر کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، قزاقزستان و روسیه روزهای 20 و 21 تیرماه امسال در بندر امیرآباد (استان مازندران) برگزار می شود.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 959675

وب گردی

وب گردی