سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در مقالات و یادداشت های روز گذشته خود به مطالب متنوعی در دو حوزه منطقه ای و بین المللی اشاره داشته اند که چکیده برخی از آن ها در زیر آورده می شود.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه " الشرق الاوسط " عربستان در مقاله ای با عنوان"سفر دوره ای کوشنر و اصول ثابت کشورهای عربی"به قلم " امیل امین" به سفر فرستادگان ترامپ به منطقه برای آماده نمودن مقدمات "معامله قرن" اشاره نموده و آن را به علت انتخاب قدس از سوی آمریکا به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، موفقیت آمیز نمی داند. نگارنده در همین زمینه می نویسد: "بعد از سفر دوره ای کوشنر و جیسون گرینبلات، فرستادگان دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به منطقه برای آماده کردن کشورهای عربی درخصوص معامله ای که با انتظاراتی توام است و رده بندهای این معاهده از سوی کوشنر داماد ترامپ؛ صحنه سیاسی در فلسطین و اسراییل را با ابهاماتی مواجه می کند. سوال اساسی این معامله درباره تصمیم ترامپ درخصوص انتقال سفارت آمریکا به قدس به عنون گل سر سبد شهرهای فلسطین می باشد که مانع بزرگی برای صلح میان اعراب با اسراییل به حساب می آید. صلح حقیقی بر اساس احترام به حقوق و رویکرد اعراب ومسلمانان در خصوص قدس می باشد. قدس شهری مذهبی و دینی است که حتی قطعنامه های بین المللی آن را شهر تحت اشغال رژیم اسراییل در نظر می گیرند.

روزنامه " البیان " امارات در مطلبی با عنوان "روسیه موفق شد" به قلم " صلاح الدین الشیحاوی" به موفقیت های روسیه در برگزاری جام جهانی و تامین امنیت و فراهم آوردن امکانات لازم برای تماشاگران و تمیزی خیابانهای این شهر برای میزبانی از میهمان های جام جهانی فوتبال می پردازد. وی می نویسد: " از مرکز جام جهانی فوتبال در مسکو می گوییم که روسیه در سازماندهی این جام موفق شد. بعد از گذشت دو هفته از جام جهانی، کوتاهی و یا نکته ای منفی در کیفیت برگزاری این جام نمی بینیم. در روسیه، میهمانان تحت تاثیر هوشیاری نیروهای امنیتی قرار گرفتند که در همه جا حضور داشتند. چشم هایی که همه چیز را تحت نظر دارند. در ورود به ورزشگاه ها، تماشاچیان مورد بازرسی دستگاه های خودکار و همچنین دستی قرار گرفته و از چندین دستگاه کنترل و بازرسی عبور می کنند. اجازه داده نمی شود تا مایعاتی که آغشته به مواد آتش زا می باشند و یا دستگاه های الکترونیکی و ماشین حساب و تلفن های همراه به داخل ورزشگاه آورده شوند مگر این که مورد تایید نیروهای امنیتی باشند".

روزنامه "الاهرام" مصر در مقاله ای به قلم "مکرم محمد احمد " با عنوان " ایران بالای آتشفشان" به اعمال تحریم های نفتی ایران از ماه نوامبر پرداخته و به تهدیدهای آمریکا علیه شرکت هایی که این تصمیم را نادیده بگیرند، اشاره داشته است. این نویسنده همچنین به تصمیم های ایران در راستای اقتصاد مقاومتی برای مقابله با آمریکا اشاره می کند. نویسنده می نویسد:"آمریکا از هم پیمانان اروپایی اش خواسته است تا قبل از ماه نوامبر آینده خرید نفت از ایران را به طور کامل متوقف نمایند و تهدید کرده که علیه هر شرکت خارجی که بعد از این تاریخ معاملات تجاری با ایران داشته باشد تحریم های شدیدی را اعمال خواهد نمود. به رغم درگیری های شدید میان آمریکا و هم پیمانان اروپاییش، کشورهای اروپایی از آمریکا خواستند تا بخش انرژی، بانک ها، هواپیمایی و دارویی را از این تحریم ها مستثنی نماید اما آمریکا تاکید نمود که از 4 نوامبر بدون استثنا هر شرکتی را که با این تصمیم آمریکا مخالفت کند، تحریم می نماید. در مقابل ایران هم تصمیم گرفت تا در چارچوب اقتصاد مقاومتی، مانع واردات 130 کالای اساسی شود که در داخل تولید می شود."

روزنامه" القدس العربی " هم در مقاله ای با عنوان اینکه "چرا مسئولان اطلاعاتی کشورهای عربی با موساد نشست بر گزار کردند؟" به نشست این مسئولان اشاره و آن را در راستای طرح کوشنر برای معامله قرن و بررسی راه های میانجی گری آمریکا برای پایان دادن به اختلافات میان اسراییل و فلسطینی ها، در چارچوب این معامله دانسته است. این روزنامه اشاره می کند:"براساس گزارش رسانه های عرب زبان، کنفرانس اطلاعاتی مسوولان اطلاعاتی و امنیتی کشورهای مصر، اردن و فلسطین با موساد در 17 ماه ژوئن برگزار شد. این نشست به درخواست کوشنر و جیسون گرینبلات، فرستادگان رییس جمهور آمریکا به منطقه خاورمیانه صورت پذیرفته و این به معنای آن است که اختیارات سیاسی درخاورمیانه برعهده مسئولان امنیتی کشورها است. همچنان که در گزارش برخی از روزنامه ها آمده این اجلاس امنیتی سری، در راستای بررسی راه های میانجی گری آمریکا برای پایان دادن به اختلافات میان اسراییل با فلسطین و کشورهای عربی انجام شده است. برگزاری این نشست به معنای آن است که مسئولان خطرات امنیتی این تصمیم سیاسی و واکنش مردم منطقه را مورد بررسی قرار داده اند.

کد خبر: 959718

وب گردی

وب گردی