اینکه بگوییم مشکلات جنبه روانی دارد و حباب است جواب قانع‌کننده‌ای برای مردم نیست

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه جای تردید نیست که مشکلات اقتصادی مردم را در فشار قرار داده است و هیچ مشکلی بدون راه‌حل نیست، گفت: نباید مشکلات را انکار کرد، اینکه بگوییم مشکلات جنبه روانی دارد و حباب است جواب قانع‌کننده‌ای برای مردم نیست.

به گزارش ایسکانیوز به‌نقل از دفتر آیت‌الله مکارم‌شیرازی، این مرجع تقلید در دیدار محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور با گرامیداشت روز سالگرد شهادت آیت‌الله بهشتی اظهار داشت: ما با آقای بهشتی هم مباحثه بودیم و ایشان انسانی بسیار باهوش و متدین و از نظر علمی و فقهی بسیار قوی بودند، مرحوم بهشتی سرمایه‌ای بود که از نظام اسلامی گرفتند.

وی با اشاره به مشکلات جامعه افزود: مردم مرتب نامه می‌نویسند و تماس حضوری و غیرحضوری دارند و درخواست می‌کنند که مشکلات آن‌ها به دولت و مسئولان منتقل شود، مشکل عمده مردم مشکل اقتصادی، تورم و افزایش قیمت‌ها است که می‌گویند گاهی در یک ساعت یا روز قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی هزینه‌های خانواده و مسکن، هزینه‌های سرسام‌آور ازدواج، مشکل بیکاری جوانان و لزوم مبارزه با مفاسد اقتصادی را از جمله مطالبات مردم برشمرد و ابراز کرد: وقتی می‌بینیم که 4 هزار اتومبیل بدون اجازه وارد می‌شود انسان وحشت می‌کند و معلوم می‌شود که مافیای اقتصادی بزرگی پشت این صحنه است و اگر با قاطعیت با آن‌ها برخورد شود کار به اینجا نمی‌رسد.

وی ادامه داد: مردم از عدم برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی گله‌ دارند، از دیگر مسائلی که مردم مطرح می‌کنند این است که چرا جلوی قاچاق گرفته نمی‌شود، جای تردید نیست که مشکلات اقتصادی مردم را در فشار قرار داده است و هیچ مشکلی بدون راه‌حل نیست.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه مسئولان باید راه‌حلی برای مشکلات پیدا کنند، عنوان کرد: اقشار ضعیف بسیار در فشار قرار گرفته‌اند، البته مقداری از مشکلات مربوط به تحمیل از خارج می‌شود، مقداری از مشکلات نیز ناشی از عملکرد عده‌ای از مردم است که دست به پنهان کردن اجناس و مسائل موردنیاز مردم می‌زنند.

وی خاطرنشان کرد: این منطق مضحک و زشت است که عده‌ای اجناس را ارزان خریده‌اند اما گران می‌فروشند، باید فرهنگ‌سازی کرد و مردم بدانند که در این شرایط سخت باید همکاری داشته باشند، متأسفانه عده‌ای همکاری نمی‌کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه یادآور شد: در شرایط فعلی باید دولت را تقویت کرد و هرگونه تضعیف دولت خلاف است، گاهی گفته می‌شود که دولت را باید عوض کرد، اگر دولت عوض شود چه‌کاری می‌توان انجام داد، امروز زمانی است که دشمن خود را برای ضربه زدن آماده کرده و هیچ راهی جز اتحاد و انسجام داخلی و دست‌به‌دست هم دادن برای حل مشکلات وجود ندارد.

وی اضافه کر: قبول داریم که دولت و نظام اقتصادی و قضایی اشکالاتی دارد اما امروز زمانی نیست که بخواهیم تسویه‌حساب شخصی کنیم، همه باید دست‌به‌دست هم دهیم به میدان حل مشکلات برویم، باید ایرادها و انتقادات سازنده بیان شود و راه‌حل‌ها را مطرح کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی نسبت به آینده کشور و نظام اسلامی و فائق آمدن بر مشکلات ابراز امیدواری کرد و گفت: اگر دست‌به‌دست هم دهیم مانند گذشته می‌توانیم مشکلات را مانند گذشته پشت سر بگذاریم، نباید فراموش کرد که امروز آمریکا از هر زمانی منزوی‌تر است.

وی ادامه داد: انزوای آمریکا نقطه قوتی برای جمهوری اسلامی ایران است، کشورهای بسیاری با ایران همدردی می‌کنند، البته چند کشور خودفروخته هم بوده که اصلاً به‌حساب نمی‌آیند، آمریکا با بسیاری از کشورها مشکل دارد و سبب انزوای آن شده است ازاین‌رو حربه آن‌ها قوی نیست که بتوانند به ایران ضربه بزنند.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه آمریکایی‌ها در توهم زندگی می‌کنند، اظهار داشت: آمریکایی‌ها توهم دارند که ایران به هم می‌ریزد و به آن دل‌خوش کرده‌اند، این‌ها خیالاتی بیش نیست.

وی با اشاره به جریان بازار تهران تصریح کرد: مقداری از این مسئله عامل خارجی داشت اما عامل مردمی نیز وجود داشت که هشدار بود، هشدار این است که باید مسائل را جدی بگیریم و راه‌حل ارائه کنیم، اینکه قوای سه‌گانه هر هفته جلساتی با حضور متخصصان برای حل مشکلات دارد قابل‌توجه است.

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه شرایط فعلی یک امتحان تاریخی برای ملت ایران است، ابراز کرد: اگر مردم و مسئولان در این شرایط مقاومت کنند و دست‌به‌دست هم دهند به‌یقین با عنایت الهی پیروز خواهند شد، نباید روزهای سخت گذشته را مانند زمان منافقان و جنگ تحمیلی را فراموش کنیم که دشمن تصور می‌کرد نظام از بین می‌رود.

وی ادامه داد: مسئله مهم امروز مقاومت، امید و اتحاد است، راه دیگری جز این موارد نداریم.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر توجه به مسائل فرهنگی مانند حجاب و عفاف خاطرنشان کر: حضور زنان در ورزشگاه‌ها یک تجربه شد و دیدیم که چه مشکلاتی ایجاد شد، این تجربه نشان می‌دهد که نباید بی‌حساب و بی‌گدار به آب زد، ممکن است عده‌ای خوششان بیاید اما باید آثار و نتایج کار را موردبررسی قرار داد.

وی عنوان کرد: چیزی که می‌تواند کشور را در برابر دشمن حفظ کند دین، اعتقاد و اسلام است که با همین سرمایه توانستیم در جنگ تحمیلی و صحنه‌های دیگر بر دشمنان پیروز شویم، باید ایمان مردم و جامعه را حفظ کرد.

مرجع تقلید شیعیان در بخش دیگری از سخنان خود کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی را راهی برای سلطه بیگانگان و دشمنان بر کشور دانست و خاطرنشان کرد: سندهایی مانند 2030 و FATF از سوی بیگانگان تهیه‌شده و می‌خواهند بر کشور تحمیل کنند، چه معنایی دارد که این سندها را بپذیریم، ما خودمان باید در داخل برای پول‌شویی و تروریسم برنامه داشته باشیم.

وی اضافه کرد: دشمنانی مانند آمریکا از شورای حقوق بشر خارج‌شده‌اند اما ایران را به رعایت حقوق بشر و معاهدات دعوت می‌کنند، ما حقوق بشر اسلامی داریم و باید برای مبارزه با تروریسم و پول‌شویی در داخل برنامه ارائه دهیم، همچنین باید برنامه‌های فرهنگی در برابر 2030 وجود داشته باشد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به مشکلات اخیر شهرستان کازرون گفت: جمع زیادی از علمای این شهر به ما گفتند که مردم کازرون انسان‌هایی سالم، باهوش و مذهبی هستند اما متأسفانه بر اثر بی‌تدبیری برخی از مسئولان مشکلاتی ایجاد شد یعنی می‌توانستند مشکلات را حل کنند چراکه خواسته‌های مردم قابل‌حل بود.

وی افزود: برخی کارهای غیرمنطقی سبب تحریک مردم شد، اگر در شرایط فعلی غفلت شود خواسته‌های اقتصادی و اجتماعی به مشکلات سیاسی تبدیل خواهد شد ازاین‌رو باید هوشیار بود.

مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر ارتباط بیشتر دولت با مردم اظهار داشت: دولت باید کارهای خود را خبر رسانی کند و ارتباط بیشتری با مردم داشته باشد، مسائل مایه امید باید برای مردم بیان شود البته مشکلات را نیز باید با مردم در میان گذاشت.

وی ادامه داد: نباید مشکلات را انکار کرد، اینکه بگوییم مشکلات جنبه روانی دارد و حباب است جواب قانع‌کننده‌ای برای مردم نیست، باید وجود مشکلات را قبول کنیم و راه‌حل ارائه دهیم، اگر این‌گونه برخورد کنیم مردم زودتر می‌پذیرند تا اینکه مشکلات انکار شده و صورت‌مسئله را پاک‌کنیم، ملت ما ملتی باهوش و مقاوم است و می‌تواند در برابر هجمه‌های دشمن مقاومت کند.

202

کد خبر: 959725

وب گردی

وب گردی