شرط آغاز معاملات بازار گواهی ارزی در بورس/ ابهام در تعطیلی بازار آتی سکه

یک مقام مسئول با بیان آخرین اقدام‌ برای آغاز معاملات بازار اوراق گواهی صادراتی ارزی در بورس تهران گفت: تعطیلی بازار آتی سکه فعلاً از دستور کار خارج شده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بازارهای سازمان بورس، پیرامون آخرین اقدام‌ها برای آغاز معاملات بازار گواهی صادراتی ارزی در بورس خبر داد و گفت: شروع معاملات این بازار به تصمیم سازی‌ها در وزارت صنعت،معدن و تجارت و بانک مرکزی بستگی خواهد داشت.

او افزود: سازمان بورس تا این لحظه بستر لازم برای انجام این معاملات را فراهم کرده و زمینه لازم برای آغاز این معاملات در بورس تهران ایجاد شده است.

این مقام مسئول از سازو کار عملیات معاملات این بازار با توجه به تأثیرگذاری بر نوسان‌های کاذب در بازارهای غیر رسمی صرفه نظر کرد و گفت: قیمت و حجم عرضه در این بازار از اهمیت بالایی برای تعدیل نرخ و تنظیم بازار خواهد داشت، بنابراین تا زمان آغاز معاملات نمی‌توان به جزییات دامنه نوسان و یا پریمیوم رقابتی در این معاملات اشاره‌ای کرد.

به گفته او حجم عرضه در بازار گواهی صادراتی ارز بستگی به حجم درخواست صادر کنندگان کالاها برای عرضه این گواهی‌ها خواهد داشت که تا این لحظه رقمی از سوی وزارت صمت به سازمان بورس اعلام نشده است.

فعلاً سکه آتی تعطیل نمی‌شود

خدابخش درباره احتمال به تعطیلی کشیدن بازار آتی سکه طلا در بورس کالا نیز سخن گفت و افزود: به طور حتم تعطیل شدن بازار آتی سکه می‌تواند به شدت گرفتن نوسان کاذب قیمت‌ها در بازار طلا بیافزاید. با این همه فعلاً تعطیلی بازار آتی سکه بورس کالا در دستور کار نیست.

چرا نماد «های وب» باز نشد؟

این مقام مسئول درباره دلیل عدم بازگشایی نماد معاملاتی ناشر داده گستر عصر نوین و امکان نقل و انتقال سهام در ساعت پس از معاملات روزانه بورس گفت: بر اساس آن چه به عنوان مبنای عرضه و قیمت تعیین شده بود، تعداد زیادی فروشنده وجود داشت که در نهایت تصمیم گرفته شد، این موضع از دستور کار خارخ و تلاش شود، نماد معاملاتی «های وب» در جریان عادی معاملات روزانه بازار سهام بازگشایی و آماده انجام معاملات شود.

او گره کور عدم بازگشایی نماد معاملاتی «های وب» در 8 ماه گذشته را نبود استاندارد حسابرسی در حیطه خدمات تلکام و های‌تک عنوان کرد و افزود: با وجود سه بار نامه نگاری با جامعه حسابداران رسمی اما به طور شفاف درباره تعدیل سود سالانه در صورت‌های مالی اظهار نظر نشده است.

این در حالی است که رفع ابهام در این نماد معاملاتی نیازمند اظهار نظر شفاف جامعه حسابداران بوده و تلاش بیشتر این جامعه برای تدوین و تبیین استانداردهای حسابرسی جدید در حیطه خدمات تلکام و فناوری‌های نوین را می‌طلبد.

منبع: فارس

402

کد خبر: 959746

وب گردی

وب گردی