نگذاریم استقلال اوپک خدشه‌دار شود

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران با ارسال نامه‌ای به رئیس کنفرانس اوپک گفت: نبایستی به دیگران اجازه بدهیم که با اقدامات سیاسی، وحدت و استقلال اوپک را خدشه‌دار نمایند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ پس از آنکه رئیس جمهور آمریکا پیش و پس از آخرین اجلاس اوپک، با ارسال پیام‌هایی تلاش کرد تا کشورهای عضو اوپک را به اتخاذ تصمیم‌هایی بر اساس بسترسازی شرایط تحریم نفتی ایران بگیرند، روز گذشته از دیدار اخیر خود با پادشان عربستان و توافق برای افزایش تولید نفت (بدون در نظر گرفتن مصوبات اجلاس های 171 و 174 اوپک) داد.

بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان با ارسال نامه ای به رئیس کنفرانس اوپک نسبت به خدشه دار شدن استقلال اوپک با چنین اقدامات سیاسی هشدار داد.

متن نامه وزیر نفت ایران خطاب به سهیل محمد المزروعی، رئیس کنفرانس اوپک بدین شرح است:

"عالیجناب سهیل محمد المزروعی

وزیر محترم انرژی و صنعت امارات متحده عربی و رئیس کنفرانس اوپک

بر اساس تصمیم اتخاذ شده توسط کنفرانس اوپک، مندرج در قطعنامه شماره 174.513 مقرر گردید که کشورها تلاش خود برای پایبندی کلی اوپک - 12 عضو و کاهش میزان آن به صددرصد از تاریخ یک ژوئیه 2018 تا پایان بازه زمانی مندرج در قطعنامه یاد شده به کار گیرند و مقرر شد کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک - غیر اوپک تولید را رصد نموده و مراتب را به رئیس دوره‌ای کنفرانس اوپک گزارش نماید.

انگیزه من از نوشتن این نامه به حضرتعالی این است که اعلام نمایم که ما درخصوص واگذاری سهمیه تولید یک کشور عضو به اعضای دیگر تصمیمی اتخاذ نکرده‌ایم.

در واقع، بر اساس مندرجات قعطنامه با درخواست از کمیته مشترک وزارتی نظارت به توافق اوپک - غیر اوپک به منظور رصد بازار و گزارش‌دهی به رئیس دوره‌ای اوپک، بررسی این موضوع به رئیس دوره‌ای کنفرانس واگذار شده تا از طریق برگزاری کنفرانس فوق‌العاده و یا مکاتبه با کلیه اعضای اوپک و رسیدن به اجماع این موضوع را حل و فصل نماید. هرگونه افزایش در تولید توسط هر عضوی از اوپک فراتر از تعهدات مندرج در بیانیه کنفرانس‌های 171 و 174 اوپک ناقض توافق مورد بحث می‌باشد.

در اینجا بدین وسیله از حضرتعالی تقاضا دارم که به کلیه کشورهای عضو منعکس فرمایید که نسبت به تعهدات خود و تصمیمات متخذه، توسط اوپک در کنفرانس‌های 171 و 174 پایبند بوده و از انجام هرگونه اقدام یکجانبه که موجب وارد آمدن آسیب به وحدت و استقلال سازمان اوپک می‌شود، خودداری نمایند.

ایران در جلسه کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک - غیر اوپک اعلام نمود که هرگونه افزایش یک جانبه تولید توسط کشورهای عضو بیش از میزان تعهدات آنها مندرج در صورتجلسه تصمیمات اوپک، آمریکا را تهییج می‌کند تا علیه ایران اقدام نماید. متاسفانه رفتارهای یکجانبه برخی کشورهای عضو باعث تضعیف بنیان و اساس سازمان ما می‌شود.

عالیجناب

تصمیمات اوپک به گونه‌ای نیست که بر پایه آن بتوان اقدام برخی از کشورهای غیرعضو را در دنباله‌روی از خواست آمریکا برای افزایش تولید که با انگیزه‌های سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران اتخاذ شده و به صورت عمومی نیز اعلان شده، توجیه نماید. از آنجایی که ما همگی در خصوص سیاست‌زدایی از تلاش‌های اوپک اتفاق نظر داریم، نبایستی به دیگران اجازه دهیم که با اقدامات سیاسی، وحدت و استقلال اوپک را خدشه‌دار نمایند."

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 959755

وب گردی

وب گردی