دانشگاهی که بزرگ ترین مجتمع فنی خاورمیانه را در خود جای داده است

چهل‌ویکمین واحد دانشگاهی از شجره دانشگاه آزاد اسلامی در حالی سی و‌ سومین سالگرد راه‌اندازی خود را پشت سر می‌گذارد که بزرگ ترین مجتمع فنی خاورمیانه را در خود جای داده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌جنوب 10 تیر سال 1364 راه‌اندازی شد. این واحد دانشگاهی چهل و یکمین واحد دانشگاه آزاد اسلامی در کشور و دومین واحدی بود که در تهران احداث شد. پیش از واحد تهران‌جنوب، واحد تهران‌مرکزی در همان نخستین سال راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی (اردیبهشت 61) آغاز به کار کرده بود.

هنگام راه‌اندازی واحدهای تهران از ابتدا طرحی برای اینکه در شرق و غرب و جنوب و شمال پایتخت واحدی از دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شود، وجود نداشت و به فراخور نیاز مردم و ظرفیت‌های منطقه، ابتدا واحد تهران مرکزی پایه‌ریزی شد و پس از چند سال، مدیران این دانشگاه تصمیم گرفتند که واحدی برای مردم جنوب تهران به نام تهران‌جنوب، راه‌اندازی شود. به همین ترتیب، پس از تهران‌جنوب نیز واحدهای تهران‌شمال و پزشکی تهران و علوم و تحقیقات و تهران‌شرق به وجود آمدند.

واحد تهران‌جنوب به عنوان یکی از معروف‌ترین و علمی‌ترین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از مهر سال 1364 فعالیت رسمی خود را با پذیرش 700 دانشجوی مقطع کاردانی آغاز کرد. در ابتدای فعالیت، احمد شاهورانی به عنوان رئیس واحد و مهندس مصطفی ضرابی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه علم و صنعت ایران به عنوان قائم‌مقام واحد و مسئول امور اجرایی واحد تهران‌جنوب انتخاب شدند.

با تلاش‌های شبانه‌روزی از ابتدای مهر سال تحصیلی 65-1364، 700 دانشجو برای تحصیل وارد دانشگاه شدند. 524 نفر از این دانشجویان در مقطع کاردانی رشته تربیت‌ معلم تحصیل می‌کردند. 33 نفر از آنها در مقطع کاردانی رشته حسابداری پذیرفته شدند، 10 نفر در رشته حقوق و علوم سیاسی مقطع کارشناسی تحصیل می‌کردند و بقیه هم در پنج رشته فنی قبول شده بودند.

اکنون دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌جنوب در سیزده دانشکده شامل «مهندسی شیمی و پلیمر»، «مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات(شهید همت)»، «عمران، معدن و مکانیک(شهید باکری)»، «مدیریت»، «ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی»، «مهندسی صنایع»، «روان‌شناسی و علوم تربیتی»، «حقوق و علوم سیاسی»، « حسابداری و علوم اقتصادی و مالی»، «تربیت بدنی و علوم ورزشی»، «علوم پایه»، «هنر و معماری» و «مهندسی برق»، تحصیل می‌کنند.

این دانشگاه اکنون دارای 6 معاونت «آموزشی»، «پژوهش و فناوری»، «دانشجویی و فرهنگی»، «اداری و مالی»، «فنی و عمران» و «برنامه‌ریزی و امور اقتصادی» و تعدادی دفتر و مدیریت مستقل است که با توجه به وظایف و مأموریت‌های محوله نسبت به انجام امور آموزشی، اداری و تحقیقاتی مجموعه دانشگاه اقدام می‌کنند.

این واحد دانشگاهی از ابتدای راه‌اندازی خود در سال 1364، تعداد 142786 فارغ‌التحصیل داشته که از این تعداد، 14832 نفر کارشناسی ارشد ناپیوسته، 78754 نفر کارشناسی، 37261 نفر کارشناسی ناپیوسته، 3181 نفر کاردانی پیوسته، 8756 نفر کاردانی ناپیوسته و 2 نفر دکتری تخصصی فارغ‌التحصیل شده‌اند.

دانشگاهی در فراسوی مرزها

از سوی دفتر امور بین‌الملل واحد تهران‌جنوب نیز ثبت‌ نام و اعزام نخستین گروه از دانشجویانی که در آزمون بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی شرکت و پذیرفته شده بودند به دانشگاه‌های طرف قرارداد در آلمان آغاز شد. پیش از این البته، بهروز دانشیان رئیس واحد تهران‌جنوب، فریور فاضل‌پور مدیر دفتر بین‌الملل واحد تهران‌جنوب و هیأت همراه قرارداد همکاری با سه دانشگاه نوردهاوزن، ارفورد و المناو در کشور آلمان امضا کردند.

این قراردادها با هدف تبادل دانشجویان و اعضای هیأت علمی، تبادل نشریات و اطلاعات دانشگاه‌ها، توسعه کیفی، علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌جنوب صورت گرفت و مقرر شد همکاری‌های مشترک در مراکز تحقیقاتی دانشگاه‌های دو کشور انجام شود.

تعداد 13 رشته با گرایش‌های مختلف شامل حقوق بین‌الملل عمومی، مهندسی مکانیک-طراحی کاربردی، مهندسی صنایع-تخقیق در عملیات و مهندسی سیستم، مهندسی شیمی، مهندسی پزشکی-بیوالکتریک در مقطع دکتری و مهندسی برق-الکترونیک، حقوق بین‌الملل، مهندسی کامپیوتر-نرم‌افزار، مهندسی مکانیک-تبدیل انرژی، مهندسی عمران-مهندسی راه و ترابری، مهندسی صنایع-مدیریت سیستم و بهره‌وری، مهندسی معماری و مهندسی پزشکی-بیوالکتریک در مقطع کارشناسی ارشد تصویب و تعداد 41 نفر دانشجو ثبت نام کردند.

واحد تهران‌جنوب نخستین واحدی است که قرارداد همکاری را با دانشگاه‌های ایالت تورینگن آلمان(المناو، نوردهاوزن و ارفورت) امضا و تاکنون تعداد 4 نفر(2 نفر کارشناسی ارشد و 2 نفر دکتری) به دلیل تکمیل دوره زبان آلمانی اعزام کرده است؛ مهر 95 با عنوان همکاری با دانشگاه‌های ارفورد، نوردهاوزن و المناد ثبت‌ نام انجام شد ولی از مهر سال 96 با اعطای مدرک مشترک این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

مرکز تحقیقات فناوری نانو دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌جنوب

مرکز تحقیقات فناوری نانو دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌جنوب هم با هدف تلاش در راستای آموزش و پژوهش نانو، انجام طرح‌های پژوهشی کاربردی، ایجاد فضای مناسب برای همکاری‌های گروهی متخصصان رشته‌های مختلف، ایجاد بستر مناسب به منظور تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی و ارتباط علمی با مراکز ملی و بین‌المللی راه‌اندازی شد.

محوریت فعالیت‌های این مرکز در حوزه فناوری نانو فنی و مهندسی است، فعالیت‌های مورد نظر مرکز تحقیقات فناوری نانو واحد تهران جنوب، ترویج، توسعه و بکارگیری دانش در زمینه علم نانوفناوری به همراه جمع‌آوری، تنظیم، طبقه‌بندی اسناد، مقالات و مدارک مربوط به نانوفناوری و انتشار آنها است.

پرورش نیروی انسانی محقق برای استفاده از دانش نانو در توسعه اقتصادی اجتماعی کشور و ترغیب، تشویق و بکارگیری محققان نانوفناوری، همکاری علمی با مراکز تحقیقاتی و آموزشی ملی و بین‌المللی، گسترش نانوفناوری از طریق آموزش به همراه برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تعامل با دفتر ارتباط با صنعت برای ایجاد بستر مناسب به منظور انجام پژوهش‌های بنیادی و کاربردی در راستای جواب‌گویی به نیازهای جامعه از دیگر فعالیت‌های این مرکز است.

تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی و رفع نیازمندی‌های مرتبط با نانوفناوری در صنایع، اجرای طرح‌های پژوهشی کاربردی به سفارش صنعت و از طریق دفتر ارتباط با صنعت در زمینه‌های مرتبط با جذب متخصصان و ایجاد فضای مناسب برای همکاری‌های گروهی متخصصان رشته‌های مختلف و انجام طرح‌های پژوهشی کاربردی در زمینه‌های مرتبط با جذب متخصصان و ایجاد فضای مناسب برای همکاری‌های گروهی متخصصان رشته‌های مختلف فنی و مهندسی از دیگر فعالیت‌های این مرکز است.

دستاوردهای واحد تهران‌جنوب

پایان پروژه مرمت در و پنجره‌های کاخ مرمر از سوی اعضای هیأت علمی و متخصصان دانشکده هنر و معماری، اخذ 3 رتبه برتر در چهارمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه در اردیبهشت 95 شامل واحد جامع برتر از لحاظ پژوهش و فناوری، مجله برتر پذیرفته شده در نمایه ESCI(مجله انرژی و محیط زیست) و طرح برون‌دانشگاهی برتر،اخذ رتبه برتر توسط هسته پژوهشی هیلاویستا مستقر در مرکز رشد واحد در چهارمین جشنواره جهادگران علم و فناوری در اسفند 95، انتخاب رئیس مرکز تحقیقات نانوی واحد به عنوان برگزیده در یازدهمین جشنواره برترین‌های فناوری نانوی کشور بخشی از دستاوردهای واحد تهران‌جنوب است.

علاوه بر اینها کسب مقام سوم جهان در مسابقات بین‌المللی رباتیک IRAN-OPEN 2017 در لیگ ربات‌های عمودپرواز در فروردین 96، کسب مقام ناشر شایسته قدردانی توسط اداره انتشارات علمی واحد در دومین دوره جایزه کتاب سال دانشگاه آزاد اسلامی از بین دو ناشر در اردیبهشت 96، کسب مقام کتاب برتر فنی و مهندسی با عنوان سیستم­‌های کنترل خطی، تألیف دانشیار واحد چاپ شده توسط انتشارات واحد در دومین دوره جایزه کتاب سال دانشگاه آزاد اسلامی در اردیبهشت 96، حمایت از 20 هسته و واحد فناور در مرکز رشد واحد و ارائه 76 محصول تجاری‌­شده توسط مرکز رشد از سوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌جنوب حاصل شد.

رسیدن به تراز چاپ بیش از یک مقاله معتبر در سال به ازای هر عضو هیأت­ علمی(آمار چاپ مقاله توسط 605 عضو هیأت علمی در مجلات ISI)WoS)، علمی-پژوهشی و علمی-ترویجی در دو سال اخیر به 1284 عنوان رسیده است. این تراز در سال 94 به میزان 8/0 بوده است)، برگزاری 5 جشنواره ملی شامل جشنواره ملی پوشاک و پوشش ایرانی-اسلامی، جشنواره ملی شعر دانشجویی ایران من، جشنواره ملی طراحی پوستر دانشگاه آزاد اسلامی، جشنواره ملی نمایشنامه‌خوانی نیمکت، انتخاب کتاب سال دانشگاه آزاد اسلامی، کسب مقام دوم کشوری توسط تیم رباتیک و اختراع پرینتر سه بعدی را می‌توان به عنوان سایر دستاوردهای این واحد دانشگاهی نام برد.

انجمن‌ها و مجلات علمی

واحد تهران‌جنوب اکنون دارای 12 مجله علمی است که 7 عنوان آن به زبان انگلیسی و 5 عنوان به زبان فارسی منتشر می‌شود. از این مجلات 3 مجله دارای ایندکس اسکوپوس هستند. 3 مجله از مجلات این واحد دانشگاهی نیز از سوی انتشارات معتبر اشپرینگر ساینس+بیزینس مدیا در آلمان منتشر می‌شود. واحد تهران‌جنوب از لحاظ تعداد مجلات علمی و پژوهشی دارای بیشترین مجلات علمی در میان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است.

تعداد 45 انجمن علمی در رشته های پلیمر، نفت، سیستم های انرژی، برق، معماری، نساجی، کامپیوتر، معدن،شیمی، مکانیک،مدیریت، روانشناسی و علوم تربیتی،حقوق و علوم سیاسی، اقتصاد و حسابداری، ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، هنر و معماری، مهندسی صنایع، تربیت بدنی و علوم ورزشی در این واحد دانشگاهی فعالیت می کنند.

برنامه‌های آینده

طرح تجمیع و تمرکز فعالیت‌های دانشکده‌های 14 گانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌جنوب، راه‌اندازی سرای انرژی و مواد، تلاش برای ارتقای واحد از طریق بهبود کیفیت علمی، کاهش اتکا به شهریه، توسعه فناوری‌های نوین به ویژه نانوتکنولوژی، آینده‌پژوهشی و ایجاد رشته‌های چند نظمی، حضور فعال در مجامع بین‌المللی، افزایش تبدیل مراکز رشد به شرکت‌های دانش‌بنیان، راه‌اندازی مراکز پژوهشی خودکفا برای توسعه مناسبات علمی با سازمان‌ها و مؤسسات، تمرکز بر گسترش کمی و کیفی تحصیلات تکمیلی و استمرار اجرای طرح‌های ماندگار فرهنگی از مهمترین برنامه‌های این دانشگاه است.

ارزیابی واحد تهران‌جنوب

واحد تهران‌جنوب از نظر کیفیت مطابق ارزیابی سال‌های گذشته دارای رتبه نخست است. از نظر کمیت نیز بعد از واحد تهران‌مرکزی، دومین دانشگاه بزرگ در خاورمیانه است. واحد تهران‌جنوب همواره به‌ عنوان قطب فنی شناخته شده و بزرگ‌ترین مجتمع فنی کشور و منطقه‌ خاورمیانه با حدود 20 هزار دانشجوی فعال در رشته‌ها و مقاطع مختلف فنی و مهندسی را دارد.

این واحد دانشگاهی به سامانه یکپارچه آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی(ساها) متصل است و همه اطلاعات مربوط به آزمایشگاه‌های غنی خود را در سایت سازمان مرکزی وارد و ثبت کرده است. به این ترتیب همه دانشگاه‌های کشور به امکانات تهران‌جنوب دسترسی دارند و این دانشگاه نیز آماده ارائه خدمات مفید و بهینه خواهد بود.

واحد تهران‌جنوب به دلیل نسبت منطقی دانشجو و هیأت علمی به موازات توسعه و ترقی در این زمینه‌ها به دنبال راه‌اندازی و یا شرکت فعال در شهرک‌های فناوری است تا بتواند شرکت‌ها و مراکزی که توسط استادان و دانشجویان تأسیس می‌شوند را ابتدا در مرکز رشد گردآوری و سپس به سمت درآمدزایی و سودآوری حرکت کند و برای تبدیل آنها به شرکت دانش‌بنیان گام بردارد و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی زیر پوشش را نیز به سمت تولیدات تخصصی و صنعتی سوق خواهد داد.

چشم‌انداز واحد تهران جنوب

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب مهم‌ترین واحد دانشگاهی در زمینه‌های فنی و مهندسی و علوم انسانی در مجموعه واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی با اعتبار جهانی و مبتنی بر هویت ایرانی-اسلامی در راستای اهداف بلندمدت کشور است.

این دانشگاه برای تحقق پیشتازی در زمینه‌های فنی و مهندسی در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی، تبدیل شدن به قطب انرژی و مواد، راه‌اندازی مرکز سما دانش‌آموزی، تبدیل شدن به قطب علمی در رشته‌های فنی و مهندسی در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی و احراز شرایط استقلال تصمیم‌گیری و استقلال مالی زیر نظر هیأت امنا در افق 1404 تلاش می‌کند.

واحد تهران‌جنوب به دنبال تجمیع مراکز آموزشی-اداری در یک مجتمع دانشگاهی، تمرکز فعالیت‌های دانشگاه در گسترش کمی و کیفی تحصیلات تکمیلی، حضور فعال در مجامع بین‌المللی با ارائه دستاوردهای طراز اول جهانی و بین‌المللی، احراز و حفظ موقعیت ممتاز در بین متقاضیان تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی و راه‌اندازی مراکز پژوهشی خودکفا برای توسعه مناسبات علمی با سازمان‌ها و مؤسسات علمی در سند چشم‌انداز خود است.

واحد تهران جنوب با داشتن ظرفیت‌های مناسب در حوزه‌های مختلف علمی و پژوهشی توانسته است با توسعه تحصیلات تکمیلی، حمایت از پژوهش‌های اصیل، تجهیز مراکز تحقیقاتی، ارتباط بیشتر با سازمان‌ها و مراکز صنعتی، اجرای طرح‌های پژوهشی مشترک با سازمان‌ها، توسعه کمی و کیفی انجمن‌های علمی دانشجویی و شرکت در مسابقات بین‌المللی برای ارتقای سطح پژوهشی و علمی قدم‌های استواری برای دستیابی به قطب انرژی و مواد در کشور بردارد.

به همین دلیل هسته مرکزی برنامه علمی انرژی و مواد در واحد تهران‌جنوب با هدف تبدیل ایده‌ها و خلاقیت‌ها در صنعت و کاربردی شدن علم شکل گرفته است و با توسعه طرح‌های پژوهشی مشترک با سازمان‌ها، ارتباط با کانون‌های علمی بین‌المللی، استفاده از بند حمایتی سازمان‌ها در مورد پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری و جهت‌دهی تعریف طرح‌های تحقیقاتی براساس مأموریت علمی واحد تهران‌جنوب سعی می‌شود در راستای رفع نیازهای کشور گام برداشته شود.

کد خبر: 959772

وب گردی

وب گردی