اختیار تمدید کارت کارگزاران گمرکی به استان‌ها تفویض شد

گمرک جمهوری اسلامی اعلام کرد:‌ اختیارات تمدید کارت کارگزاری به ستاد گمرکات استانها تفویض شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ واگذاری اختیارات تمدید کارت کارگزاری به ستاد گمرکات استانها ابلاغ شد.

در این بخشنامه که از سوی گمرک به گمرکات اجرایی ابلاغ شده آمده است:‌ پیرو بخشنامه ردیف 161 سال 94 و در راستای سیاست تمرکززدایی و در اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار و همچنین صرفه‌جویی در وقت و هزینه کارگزاران گمرکی بابت تمدید کارت کارگزاری و نظر به اینکه سالیانه تعداد قابل توجهی از کارگزاران جهت تمدید کارت خود از تمام نقاط کشور به این مرکز مراجعه می‌نمایند. لذا فرایند تمدید کارت کارگزاران با رعایت موارد ذیل به ستاد نظارت گمرکات و اداره کل گمرکات استان‌ها تفویض می‌شود:

1-در اجرای ماده 191 آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی کارگزاران گمرکی موظفند قبل از اتمام مهلت کارت کارگزاری خود نسبت به ارائه درخواست به آن ستاد نظارت/ گمرک اقدام نمایند. احراز هویت کارگزار مربوطه در هر مورد الزامی و از پذیرش وکالتنامه در این خصوص خودداری شود.

2- مطابق بند(ب) ماده قانون فوق‌الاشاره ارائه گواهی سوء پیشینه کیفری از مراجع قانونی مربوطه الزامی است.

3- از مرکز محترم مبارزه با جرائم سازمان یافته جهت بررسی و اعلام نظر مبنی بر عدم وجود سابقه قاچاق گمرکی استعلام از طریق سیستم اتوماسیون به عمل آید.

4- مفاصا حساب مالیاتی مطابق فرم شمارها 186 مطالبه شود.

5- پس از ارائه مدارک فوق الاشاره و وصول پاسخ استعلام‌ها مراتب را به صورت سیستم از طریق اتوماسیون به این مرکز اعلام تا نسبت به تمدید کارت کارگزاری مربوطه به مدت دو سال از تاریخ انقضاء در سامانه مربوط اقدام شود.

6- متعاقبا پرونده‌‌های مربوط به کارگزاران براساس محل سکونت درج شده در پرونده مربوطه به آن گمرک ارسال می‌شود.

7- پس از دریافت پرونده کارگزاران ضمن اعلام وصول نسبت به اسکن اوراق و تشکیل پرونده الکترونیکی توسط آن ستاد نظارت/ گمرک اقدام گردد و یک نسخه از فایل تهیه شده را به این مرکز ارسال نمایند.

8- کارگزارانی که با توجه به اسناد قبلی مندرج در پرونده ارسالی (طبق اعلام دفاتر محترم بازرسی، حراست و مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته) دارای پرونده در کمیسیون موضوع ماده 129 قانون امور گمرکی و یا سایر مراجع قضایی باشند. تمدید کارت کارگزاری‌ آنها به صورت دائم (دو ساله) به ترتیب منوط به اعلام نظر دفتر محترم بازرسی، و مدیریت عملکرد، حراست و مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته می‌باشد.

9- تا صدور رأی توسط کمیسیون ماده 129 قانون امور گمرکی و یا مرجع قضایی تمدید کارت کارگزاری طی دوره‌های سه ماهه بلامانع می‌باشد. در اجرای این بند درخواست ذی‌نفع بررسی و در صورت تأیید توسط آن گمرک از طریق اتوماسیون به این مرکز ارسال تا نسبت به تمدید موقت در سامانه مربوطه اقدام شود.

10- کارگزارانی که بیش از یکسال از تاریخ اعتبار کارت کارگزاری آنها سپری گردیده است و در خواست تمدید کارت خود را دارند منوط به طی دوره آموزشی در مرکز آموزشی و تحقیقات گمرک ایران می‌باشد. لذا ضمن معرفی آنها به مرکز مزبور پس از تأیید آن مرکز و اخذ مدارک مربوط به بندهای 2 الی الی 4 فوق الاشارهتمدید دو ساله کارت کارگزاری بلامانع می‌باشد.

11- تبدیل کارت کارگزاری از حقیقی به حقوقی منوط به ارائه درخواست، مفاصا حساب مالیاتی به نام شخص حقیقی و اساسنامه مربوطه می‌باشد.

12- تاریخ ارائه درخواست جهت تمدید باید به گونه‌ای باشد تا انقضاء مهلت کارت کارگزاری پاسخ استعلام‌های مربوطه توسط کارگزار تحویل گردد. در صورت آماده نبوده مدارک مروبطه صرفا تمدید موقت پانزده روزه برای یکبار بلامانع می‌باشد.

13- جهت ارسال پرونده کارت کارگزاری اولین درخواست ذی‌نفع به این مرکز ارسال شود.

از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل فرایند تمدید کارت کارگزاری در این مرکز صرفا محدود به تمدید اعتبار در سامانه مربوطه پس از اعلام نظر آن گمرک محدود می‌شود. خواهشمند است دستور فرمایید با رعایت موارد یاد شده و رعایت کامل مقررات اقدام نمایند.

منبع: فارس

402

کد خبر: 959779

وب گردی

وب گردی