روزانه یکهزار میلیارد تومان به نقدینگی افزوده می شود

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: روزانه یکهزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور افزوده می شود که این میزان از ابتدای دولت افزایش یافته است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مسعود خوانساری، در همایش تجلیل از مدیران برتر صنعتی و معدنی استان کرمان افزود: این نقدینگی هر جا را هدف قرار دهد موجب تخریب می شود و سبقت در افزایش سود های بانکی از دلایل افزایش نقدینگی در کشور است.
او با بیان اینکه در سال جدید پس از تعطیلات نوروزی در هیجانات بازار بیش از هفت میلیون سکه طلا پیش فروش شده ، اظهار داشت: 60 تن طلا به میزان 10 هزار میلیارد تومان به بازار تزریق شده و این نقدینگی بسیار اساسی و مهم است که بحران های جدیدی ایجاد می کند.
او گفت: تا سال 92 تورم و قیمت ارز رشد بسیاری داشت لذا دولت بر کاهش قیمت ها و کنترل تورم تاکید کرد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان تهران افزود: طی 2 سال گذشته تورم تک رقمی در کشور شاهد بودیم و نخستین دلیل کاهش تورم، روانی و دومین علت کنترل مخارج و هزینه ها و حفظ ارزش پایه پول ملی بود.
او تصریح کرد: باید برای پایدار ماندن نرخ پایین تورم سیاست هایی لحاظ می شد و از سال 92 تا 96 بین 70 تا 80 درصد تورم را در جامعه شاهد بودیم که بر روی نرخ ارز نیز تاثیر نگذاشت لذا همانطور که پیش بینی می شد در درازمدت قیمت ارز جهش بسیاری داشت و امروز اثرات مخرب آن را شاهد هستیم.
خوانساری گفت: افزایش قیمت ارز یک معلول است و با شاخص هایی ازجمله تورم و نقدینگی در کشور ارتباط داشته که کمتر به آن پرداخته شده است .
او افزود: ثابت نگهداشتن قیمت حامل های انرژی مشکل دیگر اقتصاد کشور طی سالهای گذشته بود که این نرخ در ابتدای دولت مناسب بود و در سالهای گذشته باید متناسب تورم افزایش پیدا می کرد.
خوانساری بیان کرد: قیمت حامل های انرژی امروز ایران حدود 20 برابر کشورهای همجوار است اما نرخ کرایه ها 2 برابر است و ثابت نگهداشتن حامل های انرژی در اقتصاد اشکال ایجاد کرد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: تحریم ها در موضوع اقتصادی بسیار تاثیر گذار است و اگر نبود، این تورم و مشکلات اقتصادی کشور به تاخیر می افتاد اما بدلیل سیاست های اشتباه در زمانی رخ می داد.
او افزود: وجود نقدینگی در کشور و کسری بودجه ، ثابت نگهداشتن حامل انرژی، بدهی بانک ها به بانک مرکزی عواملی بود که اقتصاد را دچار اختلال کرده است.
به گفته خوانساری، تهدید های امریکا و تحریم ها به تورم و مشکلات اقتصادی کشور دامن زده است.
او گفت: پس از انقلاب اسلامی مشکلات اقتصادی کشور را دیدیم اما درپی راه حل آن نرفتیم و بحران نداشتن تصمیم گیری بموقع بر این مشکلات افزوده است.
خوانساری افزود: تحریم های آمریکا اگر جدی باشد باید آن را دور بزنیم و آمریکا با تجربه از تحریم گذشته تمامی منافذ را شناسایی کرده لذا انتخاب این راه بسیار هزینه بر است.
او عنوان کرد: برای توقف خرید نفت و نفت در برابر غذا باید تدابیری ویژه اندیشیده شود و راهکارها را بسنجیم.
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: باید از تحریم ها فرصت ساخت و از آن استفاده کرد و صادرات را رونق دهیم و محصولات صادراتی با قیمت به صرفه صادر شوند زیرا تمامی کشورهایی توسعه یافته بر روی صادرات خود کار کردند.
او افزود: برخی برای مسافرت های خارجی یکهزار یورو ارز دولتی استفاده می کنند و براحتی می توانند سفر مجانی به آسیای جنوبی داشته باشند که به اقتصاد کشور آسیب می زند.
او ابراز کرد: دولت هرسال با کسری بودجه حدود 40 هزار میلیارد تومانی مواجه است و این کسری با اوراق قرضه مخفی می شود.
خوانساری گفت: بدهی دولت به پیمانکاران و همچنین بدهی بانک ها به بانک مرکزی مشکلات اقتصادی در کشور ایجاد کرده است.
او افزود: یکی از تصمیم های اشتباه دولت ارز 4200 تومانی برای خرید انواع کالا بوده است زیرا برای آینده تحریم ها باید دولت منابع ارزی را با دقت بیشتری هزینه کند.
او گفت: می توان از ارز 4200 تومانی برای کالای ضروری، اقلام اساسی و مورد نیاز مردم هزینه کرد.
در این آیین از چند واحد و طرح نمونه صنعتی برتر این استان تقدیر شد.

منبع : ایرنا

402

کد خبر: 959785

وب گردی

وب گردی