صرفه جویی ۷۶۰ میلیون لیتری سوخت با نوسازی ماشین آلات کشاورزی

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: با اجرای کامل طرح جایگزینی تراکتورها و کمباین های فرسوده برداشت غلات با عمر بالای ۱۳ سال، ۷۶۰ میلیون لیتر گازوییل سالانه صرفه جویی می شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، کامبیز عباسی افزود: در این طرح پنج ساله، جایگزینی سالانه ۱۲ تا ۱۵ هزار دستگاه انواع تراکتور و کمباین فرسوده برداشت غلات پیش بینی شده است که منجر به صرفه جویی حدود ۳۶ تا ۴۰ میلیون لیتر گازوییل در سال خواهد شد.

او با بیان این که جایگزینی سالانه ۱۲ هزار تا ۱۵ هزار دستگاه ماشین فرسوده کشاورزی نیاز به ۲۰۰ میلیارد تومان مشوق دارد، تصریح کرد: ماشین های فرسوده کشاورزی با عمر بالای ۱۳ سال باید اسقاط و از چرخه تولید خارج شود و این ماشین های فرسوده به علت تورم، دارای قیمت قابل توجهی هستند در حالی که شرکت های اسقاط کننده قیمت وزنی این ماشین ها را محاسبه و پرداخت می کنند.

عباسی ادامه داد: میان قیمت وزنی و اسقاطی ماشین های فرسوده کشاورزی و قیمت بازار، فاصله وجود دارد و دولت لازم است این فاصله را برای ترغیب کشاورزان به جایگزینی پوشش دهد و ما به التفاوت آن را به کشاورزان پرداخت کند.

او اظهار داشت: ما به دنبال آن هستیم ما به التفاوت قیمت ماشین های اسقاطی و قیمت بازار این ماشین ها را از محل صرفه جویی سوخت کشور تامین کنیم.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: بیش از ۱۳۰ شرکت اسقاط کننده خودرو را شناسایی کرده ایم که می توانند در اجرای این طرح به ما کمک کنند و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت نیز علاقه مند به همکاری برای اجرای طرح مذکور است.

او در عین حال ابراز امیدواری کرد که طرح جایگزینی تراکتورها و کمباین های فرسوده برداشت غلات با تامین بخشی از مابه التفاوت قیمت ها به تدریج در سال جاری آغاز شود.

عباسی با بیان این که نیمی از تراکتورها و کمباین های برداشت برنج و غلات عمر بالای ۱۳ سال دارند، اجرای این طرح را برای ارتقای کیفیت عملیات کشاورزی، کاهش مصرف سوخت، کاهش ضایعات و انجام به موقع عملیات کشاورزی ضروری خواند.

او درباره تاثیر قیمت ماشین های کشاورزی از نوسانات ارزی گفت: تکیه ما بر صنعت داخلی است، بنابراین نوسانات ارز تاثیر چندانی در قیمت این ماشین ها ندارد.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی تصریح کرد: ۱۰۰ درصد تراکتورهای متوسط در داخل تولید می شود و تولید و ساخت تراکتورهای نیمه سنگین حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد ارزبری دارند.

402

کد خبر: 959788

وب گردی

وب گردی