دانشگاه های غیرانتفاعی و بخش خصوصی نباید با آیین نامه دولتی اداره شوند

رئیس اتحادیه دانشگاه های غیرانتفاعی، گفت: دانشگاه های پیام نور، غیرانتفاعی و آزاد همه متعلق به بخش خصوصی هستند و وزارت علوم نباید در کار بخش خصوصی با آیین نامه های دولتی دخالت کند که چنین کاری قطعا خطاست.

دکتر علی آهون منش رئیس اتحادیه دانشگاه های غیرانتفاعی وزارت علوم در گفت وگو باخبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تفاوت شرایط دانشگاه های غیرانتفاعی با دیگر دانشگاه های کشور گفت: متاسفانه علی رغم تبلیغات وسیعی که علیه دانشگاه غیرانتفاعی صورت می گیرد در حال حاضر امکانات بسیار محدودی در اختیار این دانشگاه قرار دارد و آنچه که مسلم است بیشتر امکانات در اختیار دیگر دانشگاه ها قرار گرفته است.

رئیس اتحادیه دانشگاه های غیرانتفاعی وزارت علوم افزود: علی رغم تبلیغات منفی که علیه دانشگاه های غیرانتفاعی وجود دارد در دانشگاه پیام نور امکانات زیادی برقرار است، البته در دانشگاه پیام نور تعداد زیادی از واحدهای کوچک را جمع کردند اما در نهایت زمانی که قرار شد یک تحول اساسی در دانشگاه پیام نور رخ دهد نمایندگان مجلس وزیر علوم را تهدید به استیضاح کردند.

آهون منش یادآورشد: امکانات خیلی از دانشگاه ها با دانشگاه غیرانتفاعی به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست و هر زمان بخواهند دانشجو می پذیرند و در عین حال ما را محدود می کنند به 10 تا 15 رشته و زمانی که درخواست تکمیل ظرفیت از وزارت علوم داریم با واکنش منفی مواجه می شویم.

وی تاکید کرد: برخلاف تصوری که مبنی بر حضور سیاسیون در مدیریت دانشگاه غیر انتفاعی وجود دارد باید گفت که چنین مساله ای صحت ندارد تنها چند مورد محدود وجود دارد، به عنوان مثال دکتر شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم در یکی از دانشگاه های غیر انتفاعی عضو هیات موسس بودند اما قبل از اینکه معاون وزیر شوند استعفایشان را از عضویت هیات موسس اعلام کردند و اگر کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی این مساله را به طور جد بررسی کند قطعا از این موضوع استقبال می کنیم تا یکبار برای همیشه وضعیت دانشگاه غیرانتفاعی شفاف شود و مشخص شود که چه دانشگاه هایی از رانت استفاده می کنند.

آهون منش درباره تفاوت دانشگاه غیرانتفاعی و موسسات آموزشی غیر انتفاعی تصریح کرد: دانشگاه باید 3 دانشکده داشته باشد و هر دانشکده اش باید 3 گروه داشته باشد و هر گروه حداقل سه استادیار داشته باشد و مالکیت آن موسسه باید برای وزارت علوم مسجل شده باشد و باید نسبت استاد به دانشجو 1 به 25 باشد که در حال حاضر هنوز به بعضی از استانداردها نرسیدیم اما موسسه مکلف نیست که حتما 27 استاد یار به بالا را در استخدام رسمی داشته باشد، همچنین مکلف نیست که 3 دانشکده داشته باشد و در واقع به نوعی می توان گفت دانشگاه و موسسات غیر انتفاعی تفاوت چشم گیری از نظر کمی و کیفی باهم دارند.

رئیس اتحادیه دانشگاه های غیرانتفاعی در پایان متذکر شد: دانشگاه های پیام نور، غیرانتفاعی و آزاد همه متعلق به بخش خصوصی هستند و وزارت علوم نباید در کار بخش خصوصی با آیین نامه های دولتی دخالت کند یعنی همان آیین نامه ای که برای دانشگاه صنعتی اصفهان یا دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه ها اعمال می کند را نباید به دانشگاه های خصوصی تعمیم دهد که چنین کاری قطعا خطاست ، چون دانشگاه دولتی بودجه اش را می گیرد و برایش فرقی نمی کند که یک استاد بیشتر باشد یا کمتر ولی بخش خصوصی برای یک ریال درآمدی که از دانشگاه می گیرد برنامه دارد و هزینه و درآمدش باید مشخص باشد. شاید بزرگترین مشکل این است که بخش خصوصی و دولتی را با یک آیین نامه نگاه می کنند.

لارم به ذکر است، محدویت هایی که وزارت علوم برای دانشگاه آزاد و پیام نور در افزایش و انتخاب رشته ها دنبال کرده است، این محدودیت ها را برای دانشگاه غیر انتفاعی اعمال نکرده و در کمیسیون آموزش مجلس هم کمیته ای در این راستا در بحث دانشگاه غیرانتفاعی تعیین شده است.

کمیته ای که در کمیسیون آموزش و تحقیقات در راستای تحقق این هدف تشکیل شده به بررسی مجوز رشته ها در دانشگاه غیرانتفاعی و قانونی بودن آن براساس استاندارهای وزارت علوم می پردازد که بزودی گزارش جامعی را به کمیسیون آموزش خواهد داد.

اعتراضات زیادی در این زمینه وجود دارد که بعضا رشته هایی به مراکز غیر انتفاعی داده می شود و اعضای هیات علمی لازم را ندارند و نتیجه آن خروجی بی کیفیت و وضعیت بازار بدون کار در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی است که قطعا بررسی دقیق و موشکافانه کمیسیون آموزش می تواند راه حلی مناسب در جهت ایجاد عدالت آموزشی بوجود بیاورد.

خبرنگار: ندا فراهانی

کد خبر: 959847

وب گردی

وب گردی