سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در مقالات و یادداشت های روز گذشته خود به مطالب متنوعی در مورد "معامله قرن" ، آینده اردوغان و وضعیت بازار نفت اشاره داشته اند که چکیده برخی از آن ها در زیر آورده می شود.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه "الوطن" عمان در یادداشتی به قلم "فایز الرشید" و باعنوان "توطئه علیه آنروا و تلاش هایی برای حذف آن"به تلاش آمریکا و کشورهای دیگر برای حذف این آژانس کمک رسانی به فلسطینی ها می پردازد و آن را تو طئه ای از سوی این کشورها می داند که متاثر از "معامله قرن " است. نویسنده می نویسد: "در این مرحله و به دنبال آنچه که از سال های گذشته در جریان است بودجه سالیانه در نظر گرفته شده برای آنروا (آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی) از سوی برخی از کشورها با کاهش مواجه شده است. این کم کردن بودجه به آمریکا هم رسیده است این کشوردر طی سه سال گذشته و به طور تدریجی، حمایت هایش را از این آژانس متوقف کرده به گونه ای که بودجه درنظرگرفته شده برای آن در سال جاری 250 میلیون دلار است. از این رو، به نظر می رسد که همزمان با تلاش هایی برای اجرایی کردن "معامله قرن" برای پایان دادن به مساله فلسطین ، ازیک سو توطئه ای در درون و از سویی دیگر توسط کشورهای بین المللی برای حذف این آژانس و پایان دادن به فعالیت آن در جریان است."

روزنامه "الاهرام مصر" هم به "مصطفی السعید" باعنوان "آینده مبهم اردوغان" به اقدامات چند ساله اخیر اردوغان رییس جمهور ترکیه اشاره کرده و اعتقاد دارد علی رغم پیروزی وی در انتخابات، آینده اردوغان در ترکیه با ابهاماتی مواجه است. وی در این زمینه اشاره می کند:" بعد از کودتای نافرجام علیه اردوغان در 15 ژوئیه و به دست گرفتن همه قوا توسط وی و همچنین تغییر نظام این کشور از پارلمانی به ریاستی، با اعلام پیروزی درانتخابات ریاست جمهوری ترکیه ؛ فصل جدید خطر و ابهام در تاریخ این کشور شروع شده است. اردوغان از پیروزی اش در انتخابات مطمئن بود و هرکسی از مخالفانش که به آن ها شک می کرد و از حامیان فتح الله گولن می دانست به زندان می انداخت. وی بر همه رسانه ها تسلط یافته و ده ها روزنامه نگار و فعالان رسانه ای را به زندان انداخته است. اردوغان علی رغم این که گولن به عنوان پدر معنوی در ترکیه به وی و حزبش برای به دست گرفتن قدرت در ترکیه کمک کرد اما بیشترین دشمنی را علیه گولن به کار بست."

روزنامه "الرای" اردن هم با عنوان "اردن آمریکا نیست که مرزهایش را ببندد" به قلم "فایزالفایز" به تداوم کمک های این کشور درقبال مردم می پردازد و انتقادی هم به آمریکا در خصوص تصمیم های ترامپ مبنی برممانعت از ورود مهاجران به این کشور وارد می کند و مقایسه می نماید که اردن آمریکا نیست. وی در همین زمینه می نویسد: " اردن و مردم این کشوردر قبال سوریه که مردم آن با مرگ دست و پنجه نرم می کنند با جنگ درونی مواجه می باشند. بزرگ ترین جنگ نبرد اقتصادی است. امروز، ده ها هزار سوری از شهرهای درعا، السویدا و مناطق مرزی با فاجعه انسانی مواجه هستند که از سال ها قبل در آن به سر می برند. این افراد به اردن پناهنده می شوند و سؤال اینجاست که‌ آیا اردن باید مرزهای بیشتری را به روی پناهندگان سوری باز نماید یا این که آنها را به طور کامل ببندد؟ جواب این سوال کاملا به وجدان ما باز می گردد. اردن آمریکا و ترامپ نیست که شهروندان کشورهای اسلامی را از ورود به کشورش منع و کودکان شان را از خانواده های شان جدا کنند."

روزنامه "الریاض" عربستان هم در یادداشتی با عنوان "ثبات بازارهای انرژی " به ثبات شکل گرفته در بازار جهانی نفت اشاره می کند. این روزنامه می نویسد: "در سال های گذشته بازار جهانی نفت بی ثباتی را در تولید شاهد بوده که تاثیر آن بر قیمت های جهانی نفت بوده است. این بی ثباتی ،کاهش قیمت و ضرر کشورهای تولید کننده نفت در داخل و خارج اوپک را به همراه داشته است. این بی ثباتی قیمت نفت در بازار جهانی، به دنبال اعلام آمریکا مبنی بر تحمیل تحریم های جدید علیه ایران بعد از خروجش از تفاهم نامه هسته ای و همچنین اجرایی شدن این تحریم ها از نوامبر ماه آینده در خصوص ممانعت از واردات نفت ایران است. این امر می تواند در کمک به بازار انرژی و مخصوصا با توجه به اتفاقات سریع در کشور لیبی اخلال به وجود بیاورد."

کد خبر: 959853

وب گردی

وب گردی