تفاوت ۱۰ هزار تومانی اوراق تسهیلات مسکن/خبری از رونق معاملات نیست

در حالی که اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن صادره از بانک عامل بخش مسکن همچنان در کانال ۷۰ هزار تومانی ثابت مانده است، اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی به نرخ ۶۰ هزار تومان افت کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ پس از آنکه نوسانات بازارهای اقتصادی و همچنین رکوردشکنی شاخص بورس در هفته گذشته سبب اقبال بخشی از نقدینگی سرگردان به بازار مسکن و درنتیجه افزایش قیمت بیشتر نمادهای اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن به رقم ۷۰ هزار تومان شد، طی چند روز اخیر نرخ این اوراق در فرابورس با اندکی کاهش در بیشتر نمادها با بازه قیمتی ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان ثابت مانده است.

با این حال پس از آنکه در ۴ ماه اخیر که اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی وارد بازار سرمایه شده و توانسته بود در قیمت ۶۴ هزار تومان ثابت بماند، به بازه قیمتی ۶۰ و ۶۱ هزار تومان افت کرد. به نظر می رسد علت این کاهش ناگهانی قیمت اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی، عدم استقبال از وام خرید مسکن این بانک از سوی متقاضیان خرید مسکن باشد.

هرچند که در معاملات روز شنبه فرابورس یکی از متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن بانک ملی، ۱۱۹ برگه به ارزش ۷ میلیون و ۲۳۵ هزار تومان اوراق تسهیلات مسکن به قیمت هر برگه ۶۰ هزار و ۸۰۰ تومان صادره در فروردین ماه امسال و با نماد «تملی ۷۰۱» خریداری کرده است. قیمت این اوراق متعلق به اسفند ماه سال گذشته با نماد «تملی ۶۱۲» نیز با قیمت ۶۱ هزار و ۶۰ تومان به فروش رسید.

از سوی دیگر قیمت هر برگه تسهیلات مسکن بانک ملی صادره در اردیبهشت ماه امسال با نماد «تملی ۷۰۲» روز یکشنبه به قیمت ۶۳ هزار و ۸۴۰ تومان در بالاترین نرخ و ۶۰ هزار و ۸۰۰ تومان در پایین ترین قیمت خرید و فروش و نهایتا در رقم ۶۱ هزار و ۴۰۰ تومان تثبیت شد. با این حال در معاملات روز یکشنبه خرید و فروشی از اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی به ثبت نرسید.

همچنین قیمت اوراق تسهیلات مسکن متعلق به بانک عامل بخش مسکن در گرانترین قیمت روز شنبه در ۳ نماد اوراق تسهیلات فروردین و اردیبهشت ۹۷ با نمادهای «تسه ۹۷۰۱» و «تسه ۹۷۰۲» و آبان ماه ۹۶ با نماد «تسه ۹۶۰۸» با نرخ ۷۰ هزار تومان معامله شد. ولی با توجه به کاهش قیمت اوراق تسهیلات در معاملات روز یکشنبه به ۶۵ هزار تومان، نرخ نمادهای مذکور کاهش یافت .

ضمن اینکه در سایر نمادهای متعلق به بانک عامل بخش مسکن، بازه قیمتی از ۶۶ هزار تومان شروع شده و تا ۶۹ هزار و ۶۰۰ تومان در نوسان است؛ تنها نمادی که در کانال ۶۵ هزار تومانی قرار دارد، اوراق تسهیلات صادره در مرداد ۹۵ (تسه ۹۵۰۵) است که با قیمت ۶۵ هزار و ۷۰۰ تومان در ابتدای روز جاری معامله و پس از دقایقی با قیمت ۶۷ هزار و ۹۹۹ تومان به فروش رسید.

گفتنی است تسهیلات مسکن بانک ملی و بانک عامل بخش مسکن در خصوص مبلغ وام پایه (۶۰ میلیون تومان برای متقاضی فردی و ۱۰۰ میلیون تومان برای متقاضی زوجین) مشترک هستند اما بانک ملی وام جعاله را به ارزش ۱۰ و بانک عامل بخش مسکن به قیمت ۲۰ میلیون تومان به متقاضی اعطا می کنند. علاوه بر این، بانک عامل بخش مسکن ۱۰ میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده و بدون نیاز به خرید اوراق به متقاضی فردی و ۲۰ میلیون تومان به زوجین پرداخت می کند که این نوع تسهیلات مسکن را بانک ملی اعطا نمی کند.

402

کد خبر: 959879

وب گردی

وب گردی