6 هزار کیلومتر از خطوط ریلی کشور برقی می شود

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن گفت: برقی سازی 6 هزار کیلومتر خطوط ریلی کشور تا سال 1404 در دستور کار قرار دارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از شرکت راه آهن، مازیار یزدانی روز دوشنبه اظهار داشت: این طرح شامل بسته های کاری برقی سازی مسیر، تامین لکوموتیو های برقی، ساخت و تجهیز دپوهای تعمیراتی لکوموتیو اصلاح مسیر، سازه های فنی و تونل ها، توسعه خطوط ایستگاه ها، ارتقای سیستم علائم و ارتباطات و تامین ماشین آلات نگهداری شبکه برق است.

او افزود: با اجرای این طرح، سرعت بهره برداری قطارهای مسافری به 120 تا 160 کیلومتر در ساعت خواهد رسید و ظرفیت جابجایی مسافر به هفت زوج قطار مسافری ارتقا می یابد.

به گفته یزدانی، با اجرای کامل این طرح سرعت بهره برداری در بخش باری به 100 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید و سالانه 9 تا 10 میلیون تن به ظرفیت جابجایی بار در ناوگان ریلی افزوده می شود.

یزدانی افزود: با همین رویکرد برقی سازی راه آهن گرمسار - اینچه برون (EPCF) به طول 495 کیلومتر با هدف افزایش حمل بار ترانزیتی به عنوان یکی از طرح های مهم در توسعه روابط ایران و روسیه تعریف و در دستور کار راه آهن قرار گرفته است و عملیات اجرایی آن امروز (دوشنبه) آغاز می شود.

او افزود: در همین زمینه شرکت راه آهن روسیه به عنوان پیمانکار اصلی قرار داد معرفی شده و قرار است 15 درصد هزینه طرح از محل منابع داخلی کشور و 85 درصد آن از محل وام دولتی روسیه تامین شود.

معاون فنی و زیر بنایی راه آهن با بیان اینکه سرمایه مورد نیاز اجرای این طرح 1.2 میلیارد یورو است، تصریح کرد: توسعه صادرات و واردات، افزایش درآمد ارزی و کاهش مصرف سوخت و اتلاف انرژی را می توان به عنوان اهداف کلان این طرح برشمرد.

به گفته او، افزایش تُناژ حمل بار و ظرفیت جابجایی مسافر کاهش زمان سیر، کاهش بهای تمام شده حمل بار و مسافر و هزینه های بهره برداری تامین و نگهداری از جمله اهداف اقتصادی این طرح به شمار می رود.

یزدانی با اشاره به اینکه اجرای این طرح افزایش ایمنی سفر را به همراه دارد، اظهار داشت: اشتغالزایی، افزایش جذابیت سفر و کمک به توسعه اجتماعی، همچنین رفاه ساکنان شهرها و مناطق مجاور مسیر از جمله اهداف اجتماعی است که در این طرح دنبال می شود.

توسعه و برقی سازی راه آهن گرمسار - اینچه برون طی چهار سال اجرا می شود و منابع مالی آن به‌ صورت فاینانس کم‌ بهره از محل منابع روسی تامین می‌شود.
این خط آهن در مرز اینچه برون به راه آهن بین المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان متصل می شود.

402

کد خبر: 959947

وب گردی

وب گردی