20 میلیارد دلار" ارز محو" در  کشور وجود دارد/  تحریم صرافی ها، اشتباه بزرگ دولت

یک کارشناس اقتصادى گفت: در حال حاضر چیزی حدود 20 میلیارد دلار ارز در داخل کشور به صورت محو وجود دارد که بخشی در اختیار مردم و بخشی دیگر دست موسسات، شرکت ها و امثال آنها است.

حجت الله عبدالملکی، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادى ایسکانیوز، به راه های مهار قیمت دلار در بازار اشاره کرد و گفت: به هیچ عنوان در کشور شایعات افزایش قیمت دلار تا 10 هزار تومان را نباید منتشر کنیم؛ چراکه این موضوع باعث ایجاد حاشیه هایی در بازار می شود و زمینه افزایش قیمت دلار در بازار را فراهم می کند.

او با بیان اینکه دولت باید در اسرع وقت تقاضا برای دلار را کاهش و عرضه آن در بازار را افزایش دهد، افزود: برای کاهش تقاضا باید تصمیماتی را در راستای عدم ثبت سفارش کالاهایی که مشابه آن در کشور وجود دارد و ضرورتی برای واردات آنها وجود ندارد را اتخاذ کرد.

عبدالملکی اظهار داشت: دولت باید به صورت جدی مسئولانی را که برای دور زدن تحریم ها از جابجایی ارز استفاده می کنند را کنترل و بخش انبوهی از ذخایر ارزی که در ایران وجود دارد را آزاد کند تا بتوان از آن ها استفاده اقتصادی کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق با بیان اینکه در شرایط فعلی با توجه به مساله برجام راه دور زدن تحریم ها و جا به جایی ارز را به صورت داوطلبانه بسته و دیگر قادر به استفاده از این مسیرها نیستیم، گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط تحریم مسیر و روش هایی جهت مدیریت بازار و نیز جابجایی ارز وجود دارد، در این زمینه باید اقدامات کوتاه مدتی را مانند منع واردات ارز نقد توسط مردم انجام داد که براساس این قانون هر فرد بیش از 10 هزار ارز را نمی تواند جابجا کند.

او خاطرنشان کرد: برای خروج ارز همچنان باید این قاعده پابرجا باشد اما برای ورود ارز دولت باید این قاعده را مستثنی کند و در شرایطی که بانک ها تحریم هستند و امکان جابجایی ارز وجود ندارد مردم بتوانند ضمن ورود ارز به کشور آن را در بازار عرضه کنند.

عبدالملکی به دیگر اقداماتی که باید دولت در دستور کار خود قرار دهد، اشاره و بیان کرد: دولت باید بانک ها، موسسات اعتباری، شرکت های شبه دولتی و شبه غیر دولتی که ارز در اختیار دارند را مجبور به عرضه در بازار کنند، متاسفانه در سال 90 و 91 با این مسایل مواجه بودیم و موسسات مالی شبه دولتی که خریدار ارز بودند اقدام به احتکار مقدار زیادی ارز کردند تا بتوانند از آن سود ببرند.

این کارشناس اقتصادی گفت: در حال حاضر چیزی حدود 20 میلیارد دلار ارز در داخل کشور به صورت محو وجود دارد که بخشی در اختیار مردم و بخشی دیگر دست موسسات، شرکت ها و امثال آنها است، کسانی که دانه درشت تر هستند از میزان بیشتری ارز برخوردارند که در این زمینه دولت باید ورود و تا جایی که لازم است مصوبات لازم را تایید کند تا افراد مجبور به عرضه ارز در بازار شوند.

عبدالملکی به قاچاق ارز در بازار اشاره کرد و گفت: جلوگیری از قاچاق ارز از جمله اقدامات میان مدت تری است که اگر دولت آن را در دستور کار قرار می داد می توانست تاثیرات بسزایی را در بازار ایجاد کند، بخشی از صادرکنندگان کشور تاکنون ارز در اختیار خود را به کشور وارد نکردند زیرا نسبت به این موضوع مطلع هستند که می توانند این ارز را در خارج از کشور و از طریق شبکه قاچاق با قیمت بالاتری به فروش برسانند.

او با بیان آنکه تحریم کامل صرافی ها اشتباه بسیار بزرگی بود که دولت انجام داد، افزود: زمانی که کشور مورد تحریم قرار می گیرد، شبکه صرافی ها به عنوان ابزاری جهت جابجایی ارز محسوب می شود که متاسفانه دولت آن را از بین برد، اکنون باید دولت وارد بازار شود و برای بهبود وضعیت کشور صرافی ها را وارد کار کند.

این اقتصاددان اظهار داشت: متاسفانه عملکرد دولت در مدیریت بازار نشان می دهد که یا عزمی برای تنظیم بازار ارز ندارد و یا کسانی که در صدر دستگاه های دولت نشستند از حداقل فهم و شعور اقتصادی برای مدیریت بازار برخوردار نیستند؛ زیرا هیچ اتفاق جدیدی رخ نداده است که بخواهد بازار ارز را تا این حد آشفته و تحت تاثیر قرار دهد.

به گفته عبدالملکی، برخی معتقدند که بازار آشفته ارز متاثر ار خروج آمریکا از برجام است این در حالیست که تاثیر این اتفاق طی 3 یا 6 ماه آینده در بازار نشان داده می شود و در عرصه واقعیت باید گفت که همچنان هیچ اتفاقی نیفتاده است.

او افزود: متاسفانه نوع برخوردی که با کشور شده است فضای کشور را دچار چالش روانی کرد در حالی که به راحتی می توان وضعیت بازار را مدیریت کرد.

عبدالملکی با بیان اینکه آمریکا به لحاظ سیاسی از برجام خارج شده اما از نظر اقتصادی هنوز در کشور حضور دارد، گفت: این نکته بدین معناست که در صورت مدیریت روانی کشور شاهد اتفاق چندانی در کشور نخواهیم بود زیرا ورود آمریکا به برجام در نقل و انتقالات ارزی تاثیری نداشته که بازار ارز تا این حد نابسامان شده است .

او با بیان اینکه از سال 90 تاکنون بدون هیچ تحول خاصی در کشور به صورت مداوم شاهد تغییرات ارزی هستیم که این موضوع را می توان به دلیل عدم توان و اراده مدیریت کشور دانست، گفت: بخش قابل توجهی از نوسان بازار سکه و طلا ناشی از نوسان ارز است اما این نوسان در بازار ارز چاشنی شده برای یک بمب بزرگ به نام حجم نقدینگی، طی پنج سال اخیر با توجه به اینکه نرخ رشد اقتصادی کشور ناچیز بوده است اما حدود 800 هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور افزایش یافته است، این موضوع بدین معناست که این حجم نقدینگی به سپرده های سنگینی تبدیل شده که برای سودآوری در هر بازاری آماده شده اند.

به گفته عبدالملکی، افزایش نسبی قیمت ارز باعث ایجاد تحرک در بازار ارز شد که به تبع انتظار افزایش قیمت در دیگر بازارها را به صورت توهمی ایجاد کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه افرادی که سپرده های سنگینی را در اختیار داشتند اقدام به فعال کردن سرمایه های خود در دیگر بازارها کردند، گفت: در حال حاضر متاسفانه قیمت تمام کالاها افزایش یافته که متاسفانه این افزایش قیمت ها به دلیل مدیریت ناموفق بازار ارز بوده و بهانه ای برای فعال شدن سوخت نقدینگی که مى توان گفت این موضوع ناشی از مدیریت نا به سامان در بانک مرکزی و مجوعه دولت در سال های اخیر بوده است.

او افزود: دولت در اقتصاد ایران برای ساختن و نیز تخریب کردن بسیار تعیین کننده است که برای تخریب کردن لازم نیست تا دولت تصمیم گیری کند بلکه همین که مسائل را به حال خود رها کند همه چی خراب خواهد شد.

عبدالملکی با بیان اینکه عده ای سوال می کردند که آیا خرید ارز با وضعیت کنونی سودآور است یا خیر؟ گفت: در این زمینه نمی توان پیش بینی دقیقی را رائه داد و به خیلی ها اعلام کردیم که این موضوع وابسته به مدیریت دولت است در صورت مدیریت صحیح دولت قیمت دلار به کمتر از 5 هزار تومان می رسد؛ در حالی که اگر دولت به درستی مدیریت نکند قیمت ها بیش از نرخ کنونی خواهد شد.

400

کد خبر: 959991

وب گردی

وب گردی