طرح «تثبیت ریزگردها» با استفاده از مالچ رسی توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان انجام شد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان از اجرای طرح تثبیت ریزگردها با استفاده از مالچ رسی توسط این دانشگاه خبر داد و گفت: در این طرح 50 هکتار مالچ پاشی در اراضی فوق بحرانی سجزی در یکی از بزرگترین کانونهای فرسایش بادی استان اصفهان انجام شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی دکتر احمد آذین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و واحد اصفهان(خوراسگان) خاطر نشان کرد: خشکسالی های پی در پی، از بین رفتن پوشش گیاهی، استفاه غلط و غیر علمی از منابع اراضی باعث بیابان زایی و تولید ریزگردها در کشور شده است.

وی با بیان اینکه حدود 70 درصد اراضی کشور متأثر از بیابان­زایی و تولید ریزگردها است، افزود: این مهم در بخشهای ایران مرکزی شامل استان­های اصفهان، یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان، جنوب خراسان، سمنان و مرکزی مشهود کاملاً مشهود است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه مساحت اراضی بیابانی در استان اصفهان حدود 2/3 میلیون هکتار است، اظهار داشت: مهمترین کانون فرسایش بادی در منطقه سجزی 25 کیلومتری شرق اصفهان است. ریزگردهای طبیعی شرق اصفهان با بادهای شرقی- غربی در سطح شهر اصفهان آمده و با ریزگردهای ناشی از ترافیک و صنعت تولید ریزگردهای ثانویه کرده که مشکلات حاد زیست محیطی و بهداشتی ایجاد می کنند.

دکتر آذین ادامه داد: مرکز تحقیقات بیابانزدایی و مبارزه با ریزگردها در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) به ارائه طرحی مبنی بر "طرح تثبیت ریزگردها با استفاده از مالچ رسی" پرداخت که در این طرح در این طرح 50 هکتار مالچ پاشی در اراضی فوق بحرانی سجزی واقع در 25 کیلومتری اصفهان که از بزرگترین کانونهای فرسایش بادی استان اصفهان است انجام شد.

وی افزود: اقدامات تکمیلی در خصوص تثبیت ریزگردها با روش رس بنتونیت بین دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه طرح قبلی صورت گرفت که در این طرح نیز 15 هکتار مالچ پاشی در منطقه فوق بحرانی سجزی انجام شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان درخصوص مزایای این طرح تصریح کرد: مالچ پاشی توانسته به خوبی خاک را تثبیت و از مدفون شدن نهال های کاشته شده جلوگیری کند. بیش از 90 درصد نهال ها سبز و در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارند.

وی افزود: مالچ رسی به صورت یک سوپر جاذب عمل کرده و توانسته رطوبت هوا راگرفته و رطوبت در خاک ذخیره کند و به استقرار پوشش گیاهی بومی کمک شده است.

دکتر آذین با تأکید بر اینکه توسعه فعالیت های اقتصادی و دانش بنیان استراتژیک دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان است، گفت: در زمینه تبدیل علم به ثروت و حمایت از فعالیت های دانش بینان و کارآفرینی از مرحله آموزش محور عبور و به مرحله پژوهش محور ورود کرده ایم.

204

کد خبر: 960032

وب گردی

وب گردی