بانویی که با حجاب چادر به تماشای مسابقات جام جهانی روسیه رفت

فوتبال به واسطه جذابیت‌های خاصی که دارد طرفداران بیشماری در دنیا پیدا کرده است. مسابقات لیگ‌های داخلی، مسابقات خارجی وبازی‌های دوستانه همواره مملو از تماشاگران معمولی و دوآتیشه بوده و هست. برترین تورنمنت فوتبالی، جام جهانی است که فارغ از هر نوع رنگ و بوی سیاسی و فرهنگی، جذابیت‌های خاص خود را دارد. حضور مردم از اقصی نقاط جهان برای حمایت و تشویق تیم مورد علاقه خود، شور هیجانی وصف ناپذیر به محل برگزاری مسابقات جام جهانی می‌دهد.

به گزارش اختصاصی ایسکانیوز ، در این میان علاقه بانوان به فوتبال امری انکار نشدنی است که ثابت می‌کند ورزش و طرفداری از تیم محبوبت مرد و زن نمی‌شناسد . زنان در طول تاریخ در همه صحنه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ... جامعه مردان را غافلگیر کرده اند حال این غافلگیری می‌خواهد در استادیوم فوتبال و در جایگاه تماشاچی باشد خواه در دفاع از مرز و بوم. حضور زنان در رأس بسیاری از امور و تأثیرگذاری آنان بیانگر این امر است.

برگزاری مسابقات جام جهانی فرصت مناسبی را برای حضور بانوان ایرانی در استادیوم‌های فوتبال برای تشویق تیم ایران فراهم کرده است. زهرا خلجی دانشجوی دکتری واحد علوم و تحقیقات از جمله بانوانی است که به واسطه علاقه خود به ورزش فوتبال با حضور در محل ورزشگاه‌های برگزاری مسابقات ایران به تشویق و حمایت از تیم ملی ایران پرداخت. نکته حائز اهمیت حضور وی با حجاب کاملا اسلامی در استادیوم است. جالب آن است که این امر از سوی مردم و رسانه‌های خارجی بازتاب گسترده‌ای داشت به نحوی که عکس حضور وی در استادیوم آنهم با حجاب چادر در فضای مجازی بارها دست به دست شده است.

در ادامه روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات گفت‌وگویی با این بانوی موفق در حال تحصیل در مقطع دکتری رشته برنامه‌ریزی فرهنگی این واحد دانشگاهی است، انجام داده است:

چه شد که به فوتبال علاقمند شدید؟

از دوران کودکی به فعالیت‌های ورزشی علاقه شدیدی داشتم به نحوی که این فعالیت‌ها همواره بخشی از اولویت‌های اصلی من را تشکیل داده است. علاقه من به فوتبال به دوران کودکی برمی‌گردد، از آنجایی‌که دو برادر من به شدت فوتبالی هستند، من نیز به این ورزش علاقمند شدم و حتی در دوران کودکی فوتبال هم بازی کرده‌ام و تا حدی با سیستم‌ها و تاکتیک‌های فوتبال آشنا هستم. با اینکه در حال حاضر بیشتر به ورزش‌هایی نظیر شنا می‌پردازم ولی پیگیری رخدادهای فوتبال را همواره در نظر دارم.

چه شد که به تماشای مسابقات جام جهانی رفتید؟

تماشای مسابقات فوتبال داخلی و خارجی از جمله علایق من است که از آن لذت می‌برم. همزمانی مسابقات جام جهانی و حضور من به عنوان یکی از مدیران اجرایی گروه ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران در روسیه، فرصت مناسبی را برای تماشای این مسابقات از نزدیک فراهم کرد تا همراه با گروه ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران به تماشای مسابقات تیم ملی ایران رفتم که تجربه‌ای بسیار جذاب و شیرین را برایم رقم زد.

حضور شما در ورزشگاه، با حجاب اسلامی و چادر بوده است، بازخوردی که از سوی مردم و برگزار کنندگان مسابقات داشتید به چه صورت بوده است؟

نه تنها مردم و تماشاگران بلکه مسئولان امنیتی و اجرایی مسابقات نیز با من برخورد بسیار مناسب، مهربانانه و همراه با احترام داشته و هیچگونه تبعیضی بین من و سایرین قائل نشدند. جالب اینجا است که برخی از طرفداران، تماشاچیان، عکاسان خارجی و حتی مأموران امنیتی به دلیل نوع پوششی که داشتم با من عکس انداخته و نسبت حضور من با این حجاب آنهم در جایی که حجاب اختیاری است و می‌توان حجاب نداشت، واکنش مثبت نشان دادند.

اینکه چادر را به عنوان حجاب خود انتخاب کرده‌اید، محدودیتی برای شما در پی نداشته است؟

من چادر را دوست دارم. چه در ایران و چه در خارج از مرزهای ایران از اینکه این نوع پوشش را برای خود برگزیده‌ام لذت می‌برم. مهم این است که چقدر به نوع پوششی که برگزیده‌ایم اعتقاد قلبی داشته باشیم. زمانی که به انتخاب خود اعتقاد قلبی داشته باشید، به هر بهانه‌ای دنبال حفظ آن هستید و در صورت اجبار و عدم اعتقاد قلبی، به هر بهانه‌ای بدنبال دوری از آن خواهید بود. حجاب چادر انتخابی است که با اعتقاد قلبی آن را برگزیده‌ام.

فضای فرهنگی روسیه را چگونه ارزیابی کردید؟

مردم روسیه از فرهنگ بالایی برخوردار هستند. رفتار دوستانه و صمیمانه‌ای نه تنها با من بلکه با سایر مردم داشتند.

شما برای اولین بار بود که توانستید یک بازی فوتبال را از نزدیک و در استادیوم تماشا کنید، چه احساسی داشتید؟

حضور در استادیوم فوتبال و تماشای از نزدیک یک بازی آنهم بازی تیم ملی کشورت، بسیار هیجان انگیز بود. اینکه بتوانی از نزدیک شاهد لحظه به لحظه زحمات بازیکنان تیم محبوبت باشی واقعا وصف‌ناپذیر است و تفاوت بسیاری با تماشای آن از تلویزیون دارد.

اینکه بانوان در استادیوم حضور پیدا کنند خوب است البته این امر باید در چارچوب اخلاقی و موازین نظام جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد. زمانی که چارچوب‌ها چه از لحاظ اخلاقی و چه از لحاظ شرعی رعایت شود، حضور بانوان در ورزشگاه‌ها مشکلی نخواهد داشت.

دیگر بانوان ایرانی حاضر در میان تماشاگران چه نظری نسبت به نوع حجاب شما داشتند؟

«چقدر خوب است که خانمی حجاب داشته باشد و حجابش به این زیبایی باشد» این جمله دقیقا جمله یکی از بانوان ایرانی حاضر در استادیوم بود.

سخن پایانی؟

حضور ایران در روسیه به همراه ورزش و هنر بود. هنر ایرانی توسط منتخب ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران در شهرهای مختلف روسیه با استقبال باشکوه روبرو شد. این هم بخشی مهمی از دستاوردهای ایران در روسیه بود که توسط بنیاد رودکی انجام گرفت.

202

کد خبر: 960096

وب گردی

وب گردی