شوری آب شهرهای آبادان و خرمشهر 6000 واحد کاهش یافت

پس از تمهیدات اتخاذ شده و احداث سد خاکی مارد توسط سازمان آب و برق خوزستان، شوری آب در مناطق آبادان، خرمشهر و مارد 6000 واحد کاهش پیدا کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ بر اساس اعلام سازمان آب و برق خوزستان، اقدامات شبانه روزی مجموعه وزارت نیرو در استان و همکاری مسئولان محلی به منظور کاهش شوری آب در شهرهای آبادان و خرمشهر موجب شد تا نتایج عملیات های اجرایی و ستادی طی روزهای گذشته شتاب بیشتری به خود گرفته و وضعیت نسبت به قبل بهبود یابد.
برنامه ریزی ها به گونه ای است که نوسانات کیفی آب در روزهای آینده تحت کنترل بوده و شرایط کمی و کیفی رودخانه کارون بویژه در مناطق انتهایی رودخانه بهبود یابد.
با تشدید خشکسالی و کاهش ورودی آب به سدهای استان و حوضه کارون بزرگ، به رغم تمامی اقدامات انجام شده، روند کیفی رودخانه کارون طی روزهای گذشته دستخوش تغییرات شدید و نوسانات شد که این شرایط در حال حاضر کنترل شده و بهبود نسبی حاصل شده است.
ورودی آب به مخازن سدهای استان تا انتهای دوره بارشی، 60 درصد نسبت به شرایط طبیعی کاهش داشته و فقط 19 درصد منابع آب قابل برنامه ریزی در سدها ذخیره سازی شد؛ با این حال تمهیدات و برنامه ریزی های صورت گرفته بگونه ای بود که تامین آب شرب با کیفیت در اولویت قرار گیرد.
سازمان آب و برق خوزستان به منظور حل مشکلات اخیر آب در مناطق خرمشهر و آبادان، در سه محور نسبت به اجرای طرح های فوری اقدام کرد که می توان به تکمیل بند مارد به منظورکنترل شوری و نوسانات جزر و مدی دریا، افزایش میزان خروجی سدها و تسریع در تکمیل خط آبرسانی غدیر اشاره کرد.
مجموعه این فعالیت ها که به صورت مستمر و شبانه روزی در حال انجام است، با اثر گذاری و کاهش شوری آب در حال حاضر، شرایط مناسب تری را برای روزهای آینده رقم خواهد زد.
بر اساس نظر کارشناسان، رعایت سهمیه های تعیین شده آب، جلوگیری از برداشت های غیرمجاز و همکاری همه مصرف کنندگان آب به منظور کنترل این روند به منظور تسریع در دستیابی به شرایط مساعدتر ضروری است.

402

کد خبر: 960108

وب گردی

وب گردی