علوفه وارد شده با ارز ۳۸۰۰ تومانی به دستمان نمی‌رسد

دامداران می‌گویند که باوجود اختصاص ارز دولتی و یارانه به واردات خوراک دام در بازار اما این محصولات به دلیل نبود نظارت‌های لازم به قیمت‌های بالایی در بازار به فروش می‌رسد و علوفه دولتی به‌دستشان نمی‌رسد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ دامداران در سال‌های اخیر همواره با مشکل عدم تطابق هزینه‌های تولید با نرخ فروش محصول تولید خود یعنی شیر خام مواجه بودند و این امر باعث شده دامداران همواره در این‌باره به دولت متعرض باشند اما صدای آنها به‌جایی نرسد.

در 5 سال گذشته بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، باید نرخ شیر خام فعالان این بخش به قیمت 1440 تومان به فروش می‌رسید اما این قیمت مورد توجه صنایع لبنی نرسید و آنها از خرید شیر خام به این قیمت، سر باز‌زدند.

در حال حاضر نیز با وجود افزایش هزینه‌های تولید آنها، اما قیمت شیر خام بر اساس اعلام انجمن گاو داران صنعتی به طور متوسط به قیمت 1300 تا 1365تومان به فروش می‌رسد.

بنابراین گزارش دولت برای جلوگیری از افزایش هزینه‌های تولید در بخش دام و طیور، به واردات نهادهای این بخش یعنی ذرت و کنجاله سویا دلار با قیمت3800 تومانی اختصاص داد اما دامداران می‌گویند این امر نه تنها باعث کاهش قیمت نشده است بلکه قیمت کنجاله سویا را نزدیک به دو برابر افزایش داده است و به دلیل عدم نظارت های کافی این علوفه‌های وارد شده توسط تاجران در جامعه هدف یعنی دامداران، توزیع نشده است.

احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاو داران در این گفت: در حالی بر اساس اعلام دولت، قیمت کنجاله سویا نباید بیشتر از 2200تومان باشد، این محصول در بازار به قیمت 2600 تومان تا 2700 تومان به فروش می‌رسد و به دلیل نبود نظارت‌های لازم این محصولات واردشده به قیمت تمام‌شده خود با ارز رسمی و یارانه به فروش نمی‌رسد.

او افزود: در سال جاری دولت تنها اقدام به اختصاص 2 هزار تومان کنجاله سویایی دولتی به قیمت 1950 تومان کرده است که این حجم تنها پاسخ‌گویی نیاز دو دامداری است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاو داران ادامه داد: قیمت تمام‌شده امروز شیر خام دامداران بر اساس آنالیز انجام‌شده به 1567 تومان رسیده است اما دامداران مجبور به فروش شیر خام خود به کمتر از قیمت تمام‌شده هستند.

او تصریح کرد: دامداران با همراهی وزارت جهاد کشاورزی درخواست افزایش قیمت شیر خام به 1700 تومان را داده‌اند و اما این درخواست مورد توجه قرار نگرفت است.

کمبود علوفه داریم

بنابراین گزارش شیر کوند عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی گاوداران نیز در این ارتباط گفت: معلوم نیست که نهادهایی که با ارز دولتی به کشور واردشده است به دست چه کسی رسیده و با چه قیمت به فروش رفته است زیرا ما این محصولات را مانند کنجاله سویا با قیمت 2700 تومان خریداری می‌کنیم در حالیکه حداکثر قیمت این محصول 2200 تومان اعلام شده است.

او افزود: در حال حاضر با کمبود علوفه روبه رو هستیم به طوری که رکورد تولید شیر خام در دامداری ما کاهش‌یافته است.

منبع : تسنیم

402

کد خبر: 960164

وب گردی

وب گردی