رسالت دانشگاه آزاد اسلامی فراتر از آموزش است

رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در جمع هیات رئیسه و روسای دانشکده های واحد تهران مرکزی گفت: رسالت ما در دانشگاه آزاد، فراتر از آموزش است. در حقیقت تربیت جوانان این سرزمین از طریق برنامه های آموزشی، پرورشی وپژوهشی است که در دانشگاهها ارائه می شود.

به گزارش ایسکانیوز از روابط عمومی واحد تهران مرکزی، دکتر محمدمهدی طهرانچی در خصوص حوزه آموزش و تحصیلات در دانشگاه اظهار داشت: آموزش کلاسیک به صورت منظم در کلاس انجام می شود و در نوع دوم آموزش که همان آموزش محیطی است، محیط ما باید یک محیط آموزش دهنده باشد. دانشگاه صرفاً انتقال دهنده یکسری مفاهیم برای فرزندان این سرزمین نیست. دانشگاه یک محیط آموزشی و یاد دهنده است. اگر بعد از فراغت از تحصیل در رفتار دانش آموختگان ما تمایزی نباشد نشان از آن است که مسئولین و اساتید ما خنثی عمل کردند. محیط باید یاد دهنده باشد و یک هویت را القا کند.

وی با تاکید بر ایجاد نظام یاد دهنده در دانشگاه گفت: اگر بخواهیم یک نظام یاد دهنده داشته باشیم باید تمام ملاحظات یاددهندگی را لحاظ نمائیم. تمامی فضای دانشگاه یک محیط یاد دهنده است. در این راستا یک مفهومی تحت عنوان"آموزش" وجود دارد که معاون آموزشی مسئولیت آن را بر عهده دارد و یک مفهومی به نام "پژوهش" که یادگیری پژوهشی را معاونت پژوهشی عهده دار است و همینطور یک مفهومی است به نام "مسائل فرهنگی-دانشجویی" که وظیفه اش آموزش مسائل اجتماعی به دانشجویان است.

طهرانچی با تاکید بر تبیین برنامه ریزی در دانشگاه تصریح کرد: در دانشگاه که یک محیط یادگیری و اجتماعی است باید برای آموزش، مهارت و تخصص دانشجویان برنامه داشته باشیم. وی افزود: در نظر داریم در دانشگاه آزاد اسلامی واحدتهران مرکزی که به عنوان واحد پیشرو و اولین واحد دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می شود، شاخص های این مهم را تعریف کنیم تا به آن دست یابیم. در واقع قصد داریم در دانشگاه به گونه ای عمل کنیم تا مردم فرزندانشان را بخاطر شاخص های خاص دانشگاه در این محیط ثبت نام نمایند. بدین منظور ابتدا باید این شاخص ها و ویژگی ها تبیین گردد تا به دنبال آن برنامه راهبردی تهران مرکزی را تدوین نماییم. در تدوین این برنامه، برای رسیدن به اهداف راهبردی دانشکده ها و در پی آن اهداف راهبردی دانشگاه، ارزشهای مورد نیاز حاکم بر دانشگاه باید مشخص گردد. در واقع برای احیای هویت دانشگاه بدنبال تدوین اهداف راهبردی دانشگاه تهران مرکزی هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در خصوص جایگاه تربیت پژوهشگر، جایگاه دانشکده ها و اینکه دانشجویان چگونه باید در این فضا تربیت شوند بطور خاص شاخصه هایی را تعریف می نماییم و البته شعار، برنامه راهبردی، چشم انداز و نظام ارزشی دانشگاه هم باید در این بین مشخص گردد.

طهرانچی با تاکیدبرتدوین برنامه راهبردی 5 ساله دردانشگاه آزاد استان تهران، افزود: در دانشکده های متفرق تهران مرکز، جنوب و غرب مقدماتی را برای رسیدن به یک دانشگاه بهم پیوسته مهیا کردیم و ازمهرماه زمانی که همه دانشکده ها در کنار هم قرار گیرند استادان رشته گرایش های مختلف در یک محیط کاملاً دانشگاهی و آموزش محور، بیش از گذشته با یکدیگر در ارتباط و تعامل هستند. ما برای آینده دانشگاه برنامه مشخص داریم. می خواهیم تمایز این دانشگاه با دیگر دانشگاه ها را حفظ کنیم و همچنین تمایزاتی را باید برای خودمان ایجاد نماییم.

وی بیان داشت: باید بدانیم استادانی را که برای تدریس در کلاس ها تایید می شوند دارای چه تمایزاتی هستند؟ ما نمی خواهیم ماموریت دانشگاه دولتی را برعهده بگیریم. ما باید با توجه به مخاطبمان یک برنامه راهبردی مدون، یک شعار و برنامه مشخص داشته باشیم.

طهرانچی تاکید کرد: تمایزمان با دانشگاههای دولتی و همچنین با دیگر واحدهای دانشگاههای آزاد باید مشخص شود و باید هر واحد یک ویژگی خاصی داشته باشد تا افراد بتوانند و بدانند کدام واحد را انتخاب کنند.

طهرانچی در خاتمه در خصوص جابجایی ها و تجمیع در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت: همانگونه که قبلا اشاره شد، دو مجتمع مهم و اساسی علوم پایه، مهندسی و معماری و دیگری علوم انسانی و اجتماعی در واحد تهران مرکزی پایه گذاری می شود. این دو مجتمع به عنوان دوبال این مجموعه بزرگ علمی قرار است بصورت بهم پیوسته با برنامه ای مشخص، در بین دانشگاههای کشور ایفای نقش نمایند.

202

کد خبر: 960233

وب گردی

وب گردی