سند راهبردی فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نقشه‌راه واحدهاست

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سند راهبردی فرهنگی و دانشجویی دانشگاه، یک نقشه راه برای حرکت همه‌جانبه فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی است.

به گزارش ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری در دومین نشست شورای هماهنگی فرهنگی و دانشجویی که با حضور معاونان فرهنگی و دانشجویی مراکز استان‌ها و واحدهای جامع برگزار شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران اکنون در ایام ویژه‌ای قرار دارد که تاکنون مشابه آن اتفاق نیفتاده و بی‌سابقه است.

وی با بیان اینکه جبهه کفر و نفاق در برابر جبهه مقاومت صف‌آرایی آشکار کرده است، گفت: در گذشته زمانی که دشمن نقشه‌ای علیه ایران طراحی می‌کرد، به صورت پنهانی این نقشه را عملیاتی می‌کردند اما اکنون که در 40سالگی انقلاب قرار داریم، دشمنی‌ها آشکار شده و به صورت علنی پرچم‌های کفر برافراشته و رجزخوانی‌ها با صدای بلند سر داده می‌شود.

دکتر کلانتری ادامه داد: با توجه به آیه شریفه «وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ» که خداوند می‌فرماید در حالی که ما اراده داشتیم تا بر آنهایی که در آن سرزمین مستضعف شده بودند منت نهیم و آنها را پیشوایان (مردم) و وارثان (روی زمین) سازیم، قطعاً در چنین فضایی وعده محتوم الهی تحقق می‌یابد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دشمن تلاش می‌کند با هیاهو و جنگ روانی، جبهه حق را به انفعال بکشاند، گفت: در چنین شرایطی باید وظایف خود را به درستی انجام دهیم و دچار تنزل و عقب‌نشینی نشویم. همانطور که در دوران دفاع مقدس پیروز شدیم، در این دوره سخت هم پیروزی از آن ماست.

وی در ادامه با بیان اینکه حساب برخی مسئولان که آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و مشکل درست می‌کنند را باید از ملت جدا کرد، تصریح کرد: حرکت انقلابی که از 40 سال پیش رو به رشد بوده است، اکنون مسیر خود را به درستی ادامه می‌دهد و نباید نسبت به آینده ناامید بود.

حجت الاسلام والمسلمین کلانتری با تاکید بر ضرورت انجام کارهای همه‌جانبه و شبانه‌روزی معاونان فرهنگی و دانشجویی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، خاطرنشان کرد: براساس تفکر اسلامی؛ همه ما مسئول هستیم و باید مانند رزمنده با همه توان در میدان حاضر باشیم و وظایف خود را به درستی انجام دهیم.

دکتر کلانتری با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی بخش عمده‌ای از آموزش عالی کشور را برعهده دارد، گفت: مسیر اصلی حرکت فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی براساس سند راهبردی فرهنگی و دانشجویی که به تازگی به تصویب رسیده است، خواهد بود. البته ممکن است این سند نقایص کوچکی داشته باشد اما حرکت با نقشه و طراحی، بر حرکت رها و بدون برنامه مقدم است و فعالیت‌های فرهنگی باید براساس برنامه‌ریزی و نقشه راه صورت گیرد.

سند راهبردی فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد

وی با اشاره به روند تصویب سند راهبردی فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در نخستین نشست شورای هماهنگی فرهنگی و دانشجویی که اسفند سال گذشته برگزار شد، نسخه نهایی این سند آماده بود اما دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی پیشنهاد داد این سند ابتدا برای مطالعه و بررسی دقیق‌تر در اختیار معاونان فرهنگی و دانشجویی واحدها قرار گیرد و پس از آن نهایی و ابلاغ شود که در این مدت چهارماهه این مطالعه و بررسی انجام و هفته گذشته سند راهبردی فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نهایی و به واحدهای سراسر کشور ابلاغ شد.

سند راهبردی فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نقشه‌راه واحدهاست

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: این سند یک نقشه راه برای حرکت همه‌جانبه فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی است و همه برنامه‌ها براساس این سند تدوین و اجرایی خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین کلانتری با بیان اینکه کار فرهنگی در دانشگاه اینگونه نیست که همه فعالیت‌ها در اختیار معاونت فرهنگی و دانشجویی و بودجه مصوب تنها در اختیار نیروهای رسمی دانشگاه باشد، تاکید کرد: اعتقاد ما این است که در کارهای فرهنگی باید همه نیروهای دانشگاه درگیر باشند و برای این کار لازم است تعداد زیادی جلسات توجیهی، آموزشی و مشورتی برگزار شود.

وی افزود: بخش عمده‌ای از کار فرهنگی را باید تشکل‌های قانونی دانشجویی، بسیج دانشجویی، بسیج اساتید، گروه‌های معارف اسلامی، هیئت‌های مذهبی اساتید و دانشجویان ، استادان دلسوز و حتی گروه‌های خودجوش که عنوان مشخصی ندارند، برعهده گیرند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی باید به گونه‌ای عمل کند تا الگویی برای دیگر دانشگاه‌های کشور باشد و بتواند روح معنوی، فرهنگی و انقلابی را به جامعه تزریق کند. بنابراین ما نباید منتظر شویم تا ببینیم مسئولان بیرونی چه می‌کنند بلکه خودمان باید همه ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی را برای مقاصد فرهنگی به کار گیریم.

دانشگاه آزاد اسلامی از نیروهای ارزشی و متعهدی برخوردار است

دکتر کلانتری بر بکارگیری نیروهای ارزشی در حوزه فرهنگی و دانشجویی واحدها تاکید کرد و گفت: خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی از نیروهای ارزشی و متعهدی برخوردار است و روسای واحدها هم به معاونان فرهنگی و دانشجویی کمک خواهند کرد تا نیروهای توانمند انقلابی در این حوزه به کار گرفته شوند.

بخشنامه عفاف و حجاب تدوین شد

وی با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های اصلی معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، اصلاح فضای عمومی دانشگاه است، گفت: ورودی دانشگاه‌ها، فضای دانشکده‌ها و به طور کلی فضای عمومی دانشگاه باید ساماندهی و نظام‌مند شود. به این منظور بخشنامه عفاف و حجاب تدوین شده است که جزئیات آن در این نشست سه‌روزه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در نظام‌مند کردن دانشگاه‌ها در موضوعات فرهنگی و دانشجویی نباید از هیاهو هراس داشته باشیم چرا که در دانشگاه‌های مطرح و معتبر جهان نیز ورود و خروج به دانشگاه ضابطه‌مند است و اینگونه نیست که دانشجویان با هر ظاهر و پوششی اجازه ورود به دانشگاه داشته باشند بلکه فرم لباس دانشجویان و رفتار آنها مشخص است.

دکتر کلانتری با انتقاد از برخی روشنفکرنماهای دانشگاهی گفت: برخی عناصر روشنفکر که استحاله شده‌اند، می‌خواهند فرهنگ غربی را به دانشگاه‌ها بیاورند، در صورتی که رفتار آنها حتی از غربی‌ها هم تندتر است و می‌خواهند از آنها غربی‌تر باشند. این موضوع لزوم هوشیاری مدیران فرهنگی را می‌طلبد.

201

کد خبر: 960260

وب گردی

وب گردی