تصمیم آمریکا برخلاف منافع ملی خود و دیگران است

رئیس جمهور گفت: تصمیم آمریکا جزو تصمیمات عجیبی است که برخلاف منافع ملی خود و دیگران اتخاذ می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز، حسن روحانی رئیس جمهور که به اتریش سفر کرده است، در نشست خبری مشترک با «الکساندر فندر بلن» رئیس جمهور اتریش اظهار داشت: این سفر به دعوت رئیس‌جمهور اتریش و پاسخ به سفر رئیس جمهور سابق اتریش انجام شد و امروز دیدار و گفتگوهای بسیار صمیمانه، خوب و سازنده ای داشتیم.

وی با بیان این که اتریش برای ما به عنوان کشوری دوست در اتحادیه اروپا است، تصریح کرد: روابط ایران و اتریش به صدها سال قبل بر می گردد و همواره رو به گسترش بوده است.

وی افزود: بعد از برجام تبادل هیات های فراوانی بین دوکشور صورت گرفته و امروز صدها شرکت اتریشی در ایران مشغول به فعالیت هستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه اراده دو کشور بر این بود که روابطمان را در زمینه اقتصادی، فرهنگی، منطقه ای ادامه دهیم، تصریح کرد: برجام به عنوان توافقی مهم برای ایران، اتحادیه اروپا و جهان است. کار آمریکا در خروج از آن خلاف مقررات و تعهدات چندجانبه است و بی تردید به ضرر آمریکا و دیگران خواهد بود. تصمیم آمریکا نه به نفع خودش و نه به نفع دیگران است و جزو تصمیمات عجیبی است که برخلاف منافع ملی خود و دیگران اتخاذ می کند.

روحانی تاکید کرد: تاجایی که برای ایران امکان پذیر باشد برجام را حفظ و حراست خواهیم کرد و این در حالی خواهد بود که ایران بتواند از منافع برجام استفاده کند. تعهدات و منافع ما دو کفه است که باید متوازن باشد. اگر غیر از آمریکا بقیه امضا کنندگان بتوانند منافع ما را تامین کنند ایران برجام بدون آمریکا را ادامه خواهد داد.

وی با بیان این که امیدواریم همچنان که در اراده سیاسی کشورها قاطع و مستحکم هستند، در اراده اقتصادی و تجاری هم همان قدر محکم باشند، خاطرنشان کرد: در مذاکرات امروز بر این نکته که دوران یکجانبه گرایی به سر آمده تاکید کردیم چراکه کشوری نمی تواند در مورد کشورهای دیگر تصمیم بگیرد و استقلال و حاکمیت ملی کشورها را نقض کند، این برخلاف منشور و مقررات بین المللی است.

رئیس جمهور ادامه داد: خوشحالم در این سفر به دو کشوری مسافرت کردم که در توافق برجام تاثیر گذار بودند و با میزبانی و ایجاد محیط مساعد در ژنو، وین و سایر شهرها این مذاکرات را انجام دادیم و به موفقیت دست پیدا کردیم.

روحانی بحث های منطقه حساس غرب آسیا در مذاکرات دوجانبه را مهم برشمرد و گفت: اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با تروریسم، کمک هایی که به ملت عراق و سوریه انجام داده است، لزوم کمک به مردم این منطقه به ویژه یمن و نقش مخرب برخی کشورها از جمله آمریکا و اسرائیل که در عراق و سوریه و سایر منطقه مخرب بودند مطرح شد.

وی افزود: ما باید به روابط دوستانه کماکان ادامه دهیم برای اینکه بتوانیم صلح و امنیت کامل را به منطقه بر گردانیم در این صورت ازست که همه ما می توانیم از منطقه به نفع خود و جهانیان منتفع شویم.

رئیس جمهور با اشاره به تبادل نظر در خصوص مسائل بین المللی، گفت: می توانم بگویم مواضع ایران و اتریش در موضوع برجام مورد اتفاق نظر هست. در توسعه روابط دوجانبه اتفاق نظر داشتیم. در مسائل منطقه ای و بین المللی نظر ما نزدیک و شبیه هم هست.

روحانی در پایان تاکید کرد: امیدارم این سفر موجب استحکام و ادامه روابط دوکشور دوست یعنی ایران و اتریش شود.

305

کد خبر: 960297

وب گردی

وب گردی